V ERNIEUWD STUDIEAANBOD VAN HET 1 STE LEERJAAR A 2014-2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Structuur Secundair Onderwijs
Het secundair onderwijs
Studieaanbod schooljaar
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Naar het secundair onderwijs
Het secundair onderwijs
Programma Inleiding Herman Geenen
KEUZEBEGELEIDING DOOR DHR. J. VAN HAZENDONK
STUDIEDOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK INHOUD SESSIE •Doel van de oefening •Omschrijving van het domein •Analyse van enkele studierichtingen •Het continuüm.
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
Keuzevoorlichting klas 2 OPDC VMBO/HAVO
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Info-avond voor ouders 6de leerjaar
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Integrale opdrachten STW
Welkom!. Programma van de avond 1. Opening: R. Janssen 2. Keuzemogelijkheden: F. Nijs 3. Mogelijkheden na leerjaar 4: J. Driessen 4. Stellen van vragen.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Infoavond Middelbaar. Welkom.
Op stap naar het secundair onderwijs
STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn.
Het secundair onderwijs
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Voorlichting keuzes klas 2
Structuur secundair onderwijs
Elke eerste leerjaar A gelijk- (waardig)? Fabeltje – In theorie: JA – In praktijk: ja, maar tot neen Het ASO legt andere accenten dan het TSO. Daar is.
Secundair onderwijs van de toekomst
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Wetenschappen 2e en 3e graad
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Kempenhorst College BEGELEIDINGSLES. 1 e leerjaar nadruk op sociale begeleiding  SOVA  BOF 2 e leerjaar rekenen en taal  Verplicht  Individueel nog.
Op stap naar het secundair onderwijs
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Kempenhorst College Ouderavond 17 januari Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Op stap naar het secundair onderwijs
Naar het secundair onderwijs
Keuzebegeleiding havo 3
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Freinet Middenschool MEANDER.
10 februari 2015 Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J. van Nijen VOORLICHTING: Dhr. H. Dolfing.
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Morgen is groen bij AOC Oost!
Overgang basis naar secundair
Het Voortgezet Onderwijs
Het Voortgezet Onderwijs
STEM & IW/STEM
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
BUSO ALGEMEEN LEREN EN WERKEN KUNST TECHNISCH BEROEPS Het secundair onderwijs VCLB VNK Kerkhofstraat Wijnegem
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Op stap naar het secundair onderwijs
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Op stap naar het secundair onderwijs
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
Welkom! structuur van onze school
Welkom op deze voorlichtingsavond
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
dinsdag 24 april 2018 Welkom in Don Bosco
Middenschool Don Bosco
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
ECONOMIE en IT (A stroom)
Informatieavond profielkeuze 9 januari 2019
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

V ERNIEUWD STUDIEAANBOD VAN HET 1 STE LEERJAAR A

W IJZIGINGEN STUDIEAANBOD 1 STE LEERJAAR A Waarom? 2 interesse talenten oriënteren observatie

S TUDIEAANBOD STE LEERJAAR A  Agro- en biotechnieken (ABIO) (SAG)  Handel (SAG & SMK)  Industriële wetenschappen (PEP)  Latijn (SAG & SMK)  Moderne wetenschappen (MW) (SAG & SMK)  Nijverheid (PEP)  Sociale en technische vorming (STV) (SAG & SMK)  Techniek-wetenschappen (TW) (SMK)  Voeding (PEP) 3

S TUDIEAANBOD STE LEERJAAR A  Agro- en biotechnieken (ABIO) (SAG)  Exploratie (SAG)  Industriële wetenschappen/STEM (PEP)  Latijn (SAG & SMK)  Moderne wetenschappen (MW) (SAG & SMK )  Nijverheid (PEP)  Ondernemen (SAG & SMK)  Sociale en technische vorming (STV) (SAG & SMK)  STEM (SAG & SMK)  Techniek-wetenschappen (TW) (SMK)  Voeding (PEP) 4

B ASISVORMING IN HET 1 STE LEERJAAR A 5 27 lesuren: gelijk in alle klassen van het 1 ste leerjaar A Basisvorming Katholieke godsdienst2 aardrijkskunde2 Frans4 geschiedenis1 lichamelijke opvoeding2 muzikale opvoeding1 natuurwetenschappen2 Nederlands5 plastische opvoeding2 techniek2 wiskunde4 27

• Science, Technology, Engineering, Mathematics Wetenschappen, technologie, engineering, wiskunde  Vlaams Actieplan STEM (januari 2012)  Rapport ‘Kiezen voor STEM’ (oktober 2012)  Eindverslag ‘Secure’ (november 2013) • Een aantal jongeren verliest tussen 10 en 14 jaar de interesse in / motivatie voor STEM-vakken

• nieuwe keuze in 1 ste leerjaar A in SAG en SMK • voor leerlingen die  een hoog abstractieniveau en lestempo aankunnen  een uitgesproken interesse hebben in wetenschappen en technologie (4 uren STEM in keuzegedeelte)

LatijnSTEMMWIW/STEM 5 uren Latijn (incl. S.V.) 4 uren STEM1 uur Frans3 uren STEM- projecten 1 uur S.V.1 uur Engels (nieuw) 1 uur wiskunde 1 uur Nederlands1 uur S.V. 1 uur wiskunde 1 uur S.V. S.V.: sociale vaardigheden Vergelijking keuzegedeelte

Lessen ‘STEM’  projectmatig aan de slag met wiskunde, wetenschappen, technologie & ICT  onderzoekend leren – wetenschappelijke methode

Lessen ‘STEM’  stimuleren van probleemoplossend denken  verschil STEM (engineering)  techniek voorbeeld: windmolen

Voorbeelden van STEM-projecten  de zon  de zaak Polly Meer

•jaarplan / lessenpakketten uitgewerkt door schooloverschrijdende vakwerkgroep •met hulp van externen:  KULeuven Team Prof. Dr. Wim Dehaene (burgerlijk ir.)  Thomas More Kempen Erwin Van de Put (STEMacademie)  DPB Antwerpen Wim Peeters (pedagogisch begeleider fysica – wetenschappelijk werk)

‘Logische’ vervolgopleiding na 1 STEM  2 STEM (SAG + SMK)  variant van basisoptie Moderne wetenschappen  kwantitatieve verschillen:  2 STEM: 3 uren WW (wetenschappelijk werk) + 2 uren SEI (socio- economische initiatie)  2 MW: 2 uren WW + 3 uren SEI  1 uur informatica/Nederlands*  kwalitatieve verschillen: verschil maken in 3 uren WW  leerplan WW is opgebouwd volgens STEM-principes

‘Logische’ vervolgopleiding na 1 STEM  2 IW/STEM (PEP)  aparte basisoptie – wel sterke profilering mogelijk  voor leerlingen met een duidelijke voorkeur voor technologie: 3 uren elektriciteit + 4 uren mechanica  2 MW (SAG + SMK)  voor wie alle keuzemogelijkheden voor de 2 de graad wil open houden  voor wie de nadruk op wetenschappen & technologie niet meer hoeft

‘Logische’ vervolgopleiding na 1 STEM  2 TW (SMK)  voor wie de interesse voor wetenschappen gebleven is  voor wie het hoge abstractieniveau en tempo in talen niet meer hoeft  2 ABIO (SAG)  voor wie de interesse voor wetenschappen gebleven is, vooral in de levende natuur (plant, dier, milieu)  voor wie het hoge abstractieniveau en tempo in talen niet meer hoeft

‘Logische’ vervolgopleidingen na 2 STEM  3 ASO Wetenschappen (SDC + SMK)  3 TSO Industriële wetenschappen (SJG)  ‘Wetenschappelijke’ TSO-doorstroomrichtingen  3 Biotechnische wetenschappen (SJG)  3 Bouw- en houtkunde (SJG)  3 Elektriciteit–elektronica (SJG)  3 Elektromechanica (SJG)  3 Techniek-wetenschappen (SMK)  andere STEM-studierichtingen in TSO (zie

 profilering: wetenschappelijk-wiskundig met uitgesproken interesse voor technologie  vak ‘technische activiteiten’ omgevormd tot ‘STEM-projecten’ (enkel in PEP)

Inhoudelijke vernieuwing  praktijk omgevormd tot projectmatig aan de slag met engineering, wiskunde en ICT  abstractieniveau afhankelijk van algemene vorming, niet van STEM-projecten (bv. wiskunde: hoog – talen: gemiddeld) (enkel in PEP)

 1 uur Frans vervangen door 1 uur Engels (SAG + SMK) LatijnSTEMMW 4 uren Frans 5 uren Frans 0 uur Engels 1 uur Engels

 nieuwe keuze in 1 ste leerjaar A op SAG  voor leerlingen die  zich willen voorbereiden op TSO in de 2 de graad  geen uitgesproken voorkeur hebben voor een bepaald studiedomein  een bewuste keuze willen maken voor een basisoptie in het 2 de leerjaar A: Agro- en biotechnieken, Bouw- en houttechnieken, Hotel-voeding, Mechanica-elektriciteit, Ondernemen, Sociaal en technische vorming, Techniek-wetenschappen  eerst verkennen, dan pas kiezen

ExploratieABIO OndernemenSTV 4 uren exploratie2 uren agro- en biotechnieken 2 uren ondernemen 4 uren sociale en technische vorming 1 uur wiskunde1 uur vormen van exploratie 1 uur wiskunde1 uur S.V. 1 uur wiskunde 1 uur Engels 1 uur S.V. geen bijzondere focus focus op mens, natuur en milieu focus op ondernemen en handel focus op welzijn en maatschappij S.V.: sociale vaardigheden ABIO: agro- en biotechnieken STV: sociale en technische vorming Vergelijking keuzegedeelte

Lessen ‘Exploratie’  verkenning van studiedomeinen:  mens, natuur en milieu  welzijn en maatschappij  technologie  ondernemen  sociale vaardigheden  ICT  in 2 blokken van 2 uren per week

Lessen ‘Exploratie’  permanente evaluatie o.w.v. de projectmatige aanpak  doel: kennis maken met verschillende domeinen om in het 2 de leerjaar een juiste basisoptie te kiezen

‘Logische’ vervolgopleidingen na 1 Explo  2 Agro- en biotechnieken (SAG)  2 Bouw- en houttechnieken (PEP)  2 Hotel–voeding (PEP)  2 Mechanica–elektriciteit (PEP)  2 Ondernemen (Handel) (SAG – SMK)  2 Sociale en technische vorming (SAG – SMK)  2 Techniek-wetenschappen (SMK)

 nieuwe naam voor studierichting ‘Handel’ (SAG + SMK)  ook het vak ‘Handel’ wordt voortaan ‘Ondernemen’ genoemd  enige inhoudelijke vernieuwing: 1 uur Engels i.p.v. 1 uur Frans in SMK (was reeds zo in SAG)

Rekening houden met abstractieniveau en interesse  Brede interesse of nog geen keuze willen maken:  Interesse in wetenschappen en technologie: 26 Abstractieniveau Theoretisch Praktisch Latijn Moderne wetenschappen Exploratie Abstractieniveau Theoretisch Praktisch STEM IW/STEM Techniek-wetenschappen Nijverheid

 Interesse in landbouw, planten en dieren, natuur:  Interesse in commerciële wereld, toerisme, media: 27 Abstractieniveau Theoretisch Praktisch Agro- en biotechnieken Abstractieniveau Theoretisch Praktisch Ondernemen

 Interesse in verzorging, voedselbereiding, wooncultuur:  Interesse in voeding, omgangsvormen, restaurants, hotels: 28 Abstractieniveau Theoretisch Praktisch Sociale en technische vorming Abstractieniveau Theoretisch Praktisch Voeding

A DVIES BIJ STUDIEKEUZE VOOR 1 STE LEERJAAR A Relax… Je kan niet verkeerd kiezen! De belangrijkste beslissing i.v.m. studiekeuze wordt pas gemaakt na het 2 de jaar. 29

V RAGEN ? 30