1 versie 1: 02-2007; v2: 03-2007; v3: 08-2009 v4: 04-2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Thema HACCP
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Presenteren voor starters
Start.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Ruimte & ruimtesuggestie
Passie - Verrijzenis Arcabas
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Geometrie en topologie Rob Kromwijk, 26 juli 2012.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Construeren van een Tennishal Vergeet-mij-nietjes. Week 13
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Module ribCO2 4z Draagconstructie in Staal, Hout en Beton Week 07
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
Versie 1: 1306; v2: 1308 ….
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
aangename ont - moeting
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
Les 3: Verkeer TOETS.
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Portret in beeld THTEX.
Transcript van de presentatie:

1 versie 1: ; v2: ; v3: v4:

2 Wanneer deze knop in beeld komt betekent dat: om verder te gaan druk op pijltjes( v )- of entertoets. om naar de vorige dia te gaan: druk op de pijltjestoets(^)

3 HOE KRIJG JE DAT VOOR ELKAAR? Je resultaten bij tekenen worden vaak beter als je de volgende 15 beeldende basistips bewust toepast.

4 HOE KRIJG JE DAT VOOR ELKAAR? Je resultaten bij tekenen worden vaak beter als je de volgende 15 beeldende basistips bewust toepast.

5 De eerst 8 tips gaan over COMPOSITIE

6 1 1Teken groot. Laat alle overbodige leegte en nietszeggende achtergrond weg. Als je bezig bent met een ontwerp: maak het kader gewoon kleiner ten opzichte van het beeld! Zoek de juiste uitsnede. Zoom in op je onderwerp! Niet zoMaar zo! Gebruik van afsnijding! Het hele papier wordt beheerst door de compositie!

7 2 2Gebruik het hele papieroppervlak en niet alleen maar een stukje in het midden. 3 3Zet het hoofdonderwerp, het hoofdmotief, niet automatisch in het midden, maar gebruik ook eens asymmetrie. Niet zoMaar zo!

8 4 4Beperk je niet tot het hoofdmotief, maar zorg voor een indeling van de rest van je papier. Dat is vaak de achtergrond, Niet zoMaar zo!

9 4 4Beperk je niet tot het hoofdmotief, maar zorg voor een indeling van de rest van je papier. Dat is vaak de achtergrond, Niet zoMaar zo!

10 4 4Beperk je niet tot het hoofdmotief, maar zorg voor een indeling van de rest van je papier. Dat is vaak de achtergrond, Niet zoMaar zo! maar het kan ook de voorgrond zijn. 5 5Die indeling kan eenvoudig blijven: enkele doorlopende lijnen zijn vaak al voldoende om de losse elementen van je tekening met elkaar en de rand van het beeld te verbinden. Andere compositorische lijnen om te gebruiken: richtingen en bewegingslijnen zig-zag (zig-zag,

11 5 5Die indeling kan eenvoudig blijven: enkele doorlopende lijnen zijn vaak al voldoende om de losse elementen van je tekening met elkaar en de rand van het beeld te verbinden. Andere compositorische lijnen om te gebruiken: richtingen en bewegingslijnen (zig-zag, SPIRAAL of s ss spiraal).

12 6 6Gebruik overlapping en randafsnijding. Dan krijg je een betere ruimte-ordening. Bovendien worden de losse elementen van je tekening zo met elkaar en de rand van het beeld verbonden. Bij dit schilderij van een schelpenvisser, staat het hoofdmotief in het midden. Maar de schilder bevestigt het motief aan de rand door te zorgen voor drie grote vlakken in de achtergrond (de lucht, de zee, het strand), die subtiele doorlopende lijnen vormen: de horizon en de waterlijn. Het hoofdmotief in dit schilderij van Monet bestaat uit twee simpele hooimijten. Maar de schilder bevestigt ze aan de rand door te zorgen voor drie grote vlakken in de achtergrond: de lucht, heuvels, het weiland. Ze zorgen ook voor de ordening van de ruimte in horizontale stroken achter elkaar (plans): voorplan, achterplan en lucht.

13 7 7Gebruik niet altijd horizontalen en verticalen in de omgeving/achtergrond, maar gebruik ook eens schuine lijnen, zig-zaglijnen, gebogen lijnen.

14 7 7Gebruik niet altijd horizontalen en verticalen in de omgeving/achtergrond, maar gebruik ook eens schuine lijnen, zig-zaglijnen, gebogen lijnen.

15 7 7Gebruik niet altijd horizontalen en verticalen in de omgeving/achtergrond, maar gebruik ook eens schuine lijnen, zig-zaglijnen, gebogen lijnen.

16 8 8In het algemeen: gebruik afwisseling en contrasten, bijvoorbeeld VORM- contrasten (groot-klein, scherp-rond, vol-leeg, schuin-recht).

17 De volgende 3 tips gaan over KLEUR

18 9 9Gebruik niet zonder na te denken steeds maar ‘potjeskleuren’. Wees uit op originele, eigen kleuren, zoek er bewust naar en meng ze zelf!

Zorg voor afwisseling en contrastwerking: • gebruik naast felle kleuren vergrijsde kleuren of juist bleke kleuren • gebruik naast donkere kleuren lichte kleuren.

Zorg voor afwisseling en contrastwerking: • gebruik naast felle kleuren vergrijsde kleuren of juist bleke kleuren • gebruik naast donkere kleuren lichte kleuren.

Laat kleuren ‘ontstaan’, bouw ze op uit verschillende kleuren: zie werkwijze.

22 De volgende 2 tips gaan over WERKWIJZE

Bouw kleuren op: • uit verschillende lagen over elkaar

Bouw kleuren op: • uit verschillende lagen over elkaar • zet toetsen in verschillende kleuren naast en over elkaar

Bouw kleuren op: • uit verschillende lagen over elkaar • zet toetsen in verschillende kleuren naast en over elkaar • meng dus niet alleen op je palet, maar vooral ook in je werkstuk zelf.

Bouw kleuren op: • uit verschillende lagen over elkaar • zet toetsen in verschillende kleuren naast en over elkaar • meng dus niet alleen op je palet, maar vooral ook in je werkstuk zelf.

Ga onderzoekend om met materialen en gereedschappen. Daarvoor moet je vrij en experimenteel te werk gaan. Bijvoorbeeld: schilderen is niet ‘vormen netjes inschilderen met een penseel’, maar… ‘laten ontstaan’: schilderachtig, losjes, in lagen, afvloeien, ‘nat-in-nat’, kleuren over en door elkaar, egale vlakken naast textuurrijke vlakken.

Ga onderzoekend om met materialen en gereedschappen. Daarvoor moet je vrij en experimenteel te werk gaan. Bijvoorbeeld: schilderen is niet ‘vormen netjes inschilderen met een penseel’, maar… ‘laten ontstaan’: schilderachtig, losjes, in lagen, afvloeien, ‘nat-in-nat’, kleuren over en door elkaar, egale vlakken naast textuurrijke vlakken.

Ga onderzoekend om met materialen en gereedschappen. Daarvoor moet je vrij en experimenteel te werk gaan. Bijvoorbeeld: schilderen is niet ‘vormen netjes inschilderen met een penseel’, maar… ‘laten ontstaan’: schilderachtig, losjes, in lagen, afvloeien, ‘nat-in-nat’, kleuren over en door elkaar, egale vlakken naast textuurrijke vlakken.

Ga onderzoekend om met materialen en gereedschappen. Daarvoor moet je vrij en experimenteel te werk gaan. Bijvoorbeeld: schilderen is niet ‘vormen netjes inschilderen met een penseel’, maar… ‘laten ontstaan’: schilderachtig, losjes, in lagen, afvloeien, ‘nat-in-nat’, kleuren over en door elkaar, egale vlakken naast textuurrijke vlakken.

Ga onderzoekend om met materialen en gereedschappen. Daarvoor moet je vrij en experimenteel te werk gaan. Bijvoorbeeld: schilderen is niet ‘vormen netjes inschilderen met een penseel’, maar… ‘laten ontstaan’: schilderachtig, losjes, in lagen, afvloeien, ‘nat-in-nat’, kleuren over en door elkaar, egale vlakken naast textuurrijke vlakken.

32 De laatste 2 algemene tips.

Je hoeft niet realistisch (‘net echt’) te werken (tenzij dat de opdracht is). Een goed werkstuk kan net zo goed abstracter zijn! VORMEN Dat geldt voor de VORMEN…,

Je hoeft niet realistisch (‘net echt’) te werken (tenzij dat de opdracht is). Een goed werkstuk kan net zo goed abstracter zijn! Dat geldt voor de VORMEN…, voor de K KK KLEUREN…

Je hoeft niet realistisch (‘net echt’) te werken (tenzij dat de opdracht is). Een goed werkstuk kan net zo goed abstracter zijn! Dat geldt voor de VORMEN…, voor de KLEUREN… en voor de R RR RUIMTE.

Kijk af en toe door je oogharen naar je werkstuk: • dan zie je het geheel beter • dan valt de plaatsing en ordening van vormen en kleuren je beter op • dan zie je de toonwaarde (donkertegraad) van een kleur of grijstint beter.

37 HOE KRIJG JE DAT VOOR ELKAAR? Alle beeldende basistips nog eens op een rij.

38 In het kort 15 beeldende basistips voor beter werk 1 1Teken groot. Maak een uitsnede uit het geheel. Zoom in. 2 2Gebruik het hele papieroppervlak. 3 3Zet vormen niet automatisch in het midden. 4 4Denk aan de compositie van de rest: omgeving/achtergrond. 5 5Deel het papier in met doorlopende lijnen, richtingen en bewegingslijnen. 6 6Gebruik overlapping en randafsnijding. 7 7Gebruik niet automatisch alleen maar horizontalen en verticalen. 8 8Gebruik afwisseling en contrasten in de vormen. 9 9Gebruik geen ‘potjeskleur’, maar ‘eigen kleur’ Gebruik afwisseling en contrasten in de kleuren (felle, maar ook vergrijsde, lichte, maar ook donkere kleuren) Laat kleuren ‘ontstaan’, ga niet braaf ‘inkleuren’ Bouw kleuren op (gelaagd, toetsen, in je werkstuk zelf mengen), ga niet braaf ‘inkleuren’ Ga onderzoekend, vrij en experimenteel te werk Realisme is geen noodzaak. Abstracter werken is prima (vorm, kleur, ruimte) 15 15Kijk geregeld door je oogharen, dan zie je het totaal beter, bijvoorbeeld de kleuren, de tonen en de ordening.

39

40

41 Compositie (8 tips) 1 1Teken groot. Laat alle overbodige leegte en nietszeggende achtergrond weg. Als je bezig bent met een ontwerp: maak het kader gewoon kleiner ten opzichte van het beeld! Zoek de juiste uitsnede. Zoom in op je onderwerp! 2 2Gebruik het hele papieroppervlak en niet alleen maar een stukje in het midden. 3 3Zet het hoofdonderwerp, het hoofdmotief, niet automatisch in het midden, maar gebruik ook eens asymmetrie. 4 4Beperk je niet tot het hoofdmotief, maar zorg voor een indeling van de rest van je papier. Dat is vaak de achtergrond, maar het kan ook de voorgrond zijn. 5 5Die indeling kan eenvoudig blijven: enkele doorlopende lijnen zijn vaak al voldoende om de losse elementen van je tekening met elkaar en de rand van het beeld te verbinden. Andere compositorische lijnen om te gebruiken: richtingen en bewegingslijnen (zig-zag, spiraal). 6 6Gebruik overlapping en randafsnijding. Dan krijg je een betere ruimte-ordening. Bovendien worden de losse elementen van je tekening zo met elkaar en de rand van het beeld verbonden. 7 7Gebruik niet altijd horizontalen en verticalen in de omgeving/achtergrond, maar gebruik ook eens schuine lijnen, zig-zaglijnen, gebogen lijnen. 8 8Gebruik afwisseling en contrasten, bijvoorbeeld VORMcontrasten (groot-klein, scherp-rond, vol-leeg, schuin-recht).

42 Kleur (3 tips) en Werkwijze (2 tips)KLEUR 9 9Gebruik niet zonder na te denken steeds maar ‘potjeskleuren’. Wees uit op originele, eigen kleuren, zoek er bewust naar en meng ze zelf! 10 10Zorg voor afwisseling en contrastwerking: • gebruik naast felle kleuren vergrijsde kleuren of juist bleke kleuren • gebruik naast donkere kleuren lichte kleuren Laat kleuren ‘ontstaan’, bouw ze op uit verschillende kleuren: zie werkwijze.WERKWIJZE 12 12Bouw kleuren op: • uit verschillende lagen over elkaar • zet toetsen in verschillende kleuren naast en over elkaar • meng dus niet alleen op je palet, maar vooral ook in je werkstuk zelf Ga onderzoekend om met materialen en gereedschappen. Daarvoor moet je vrij en experimenteel te werk gaan. Bijvoorbeeld: schilderen is niet ‘vormen netjes inschilderen met een penseel’, maar… ‘laten ontstaan’: schilderachtig, losjes, in lagen, afvloeien, ‘nat-in-nat’, kleuren over en door elkaar, egale vlakken naast textuurrijke vlakken.

43 Laatste algemene tips (2 tips) 14 14Je hoeft niet realistisch (‘net echt’) te werken (tenzij dat de opdracht is). Een goed werkstuk kan net zo goed abstracter zijn! Dat geldt voor de vormen, de kleuren en de ruimte Kijk af en toe door je oogharen naar je werkstuk: • dan zie je het geheel beter, • dan valt de plaatsing en ordening van vormen en kleuren je beter op • dan zie je de toonwaarde (donkerte) van een kleur of grijstint beter.