Landelijke campagne bedrijfstakpensioenfondsen Bpf Bouw, 2 maart 2010 Marjolein Zaal Manager Communicatie VB
De aanleiding • Al langer broos en vooral onbewust vertrouwen in fondsen en collectieve stelsel • Crisis had daardoor grote impact op publieksvertrouwen • Motivaction: vertrouwen midden inde crisis lager dan bij banken
• Uit onderzoek van voorjaar 2009: slechts 29% heeft voldoende vertrouwen in bedrijfstakpensioenfondsen - een lagere score dan de banken krijgen. Van de ruim 2000 respondenten heeft 37% een zeer laag vertrouwen in bedrijfstakpensioenfondsen.
Weinig kennis, verkeerde beelden Onderzoek naar uitvoeringskosten (najaar 2009): - Nederlander heeft geen flauw idee, en denkt dat eenderde van de premie opgaat aan kosten. - Bonussen en salarissen van directie worden genoemd als grootste kostenpost.
Draagvlak & legitimiteit • Van onbewust naar bewust vertrouwen • Voordelen van collectiviteit claimen • De kern: door het samen te regelen, is uiteindelijk iedereen beter af • Dus: de voordelen van het collectief voor het individu
Wat gaan we doen • Focus op free publicity & PA • Media-aandacht generen met o.a. onderzoek • Sterke focus op online campagne • Drie maal per jaar Beperkte inzet van gekochte media (dagbladen, huis aan huis, online, televisie)
Wat gaan we doen (2) • Eenvoudige, maar inhoudelijke boodschap • Sterk beeldmerk, vertaald in animaties, banners, website en advertenties • Activatie campagne bij start haakt in gemeenteraadsverkiezingen
Wat gaan we doen (3) • Media budget is beperkt • Daarom inzet op free publicity, én: • Eigen kanalen van de fondsen onontbeerlijk
Toolkit • Toolkit voor fondsen: al het campagne-materiaal online direct beschikbaar • Banners • Filmpjes • Artikelen & standaardteksten • Advertenties • Best practices
Free Publicity al gestart • Oktober 2009: onderzoek perceptie kosten • 35 artikelen in dagbladen en online nieuwssites • advertentiewaarde € • Januari 2010: onderzoek perceptie beleggingen • 83 artikelen in dagbladen, online nieuwssites en opinieblad (VN) • RTL Nieuws, RTL Z, Nova, Radio 1 • advertentiewaarde €
Campagne-uitingen
Doelstellingen business case