Records management en informatie-architectuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De levenscyclus van een informatiesysteem
Advertisements

Kerndata Informatie aan het werk in uw bestuur 2 december 2010 Peter Hautekiet
Digitale dienstverlening
Zaakgericht Werken.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Nationaal Innovatie Event
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Informatiestrategie INFS – College 4
Klantgericht werken, Kanalen in balans
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Governance van de informatievoorziening
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Titel presentatie bkljdkljffkdjkfjd [subtitel, datum o.i.d] Subtitel, URL, datum, spreker, o.i.d. Van visie naar invoering Ale Berends Projectleider Wabo.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
afkijken, nadoen, egemwijs
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team mei 2004 E-Government GIS What’s in it for you? 24 mei 2004.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Minicollege Service Oriented Architecture
© de vries business consultancy, 2008
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
IT & Corporatie Professionaliseringsbijeenkomst Utrecht, 29 juni 2009.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
SSC-ICT Haaglanden Pijler 2
Producten & Werkprocessen
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Presentatie OZO Introductie NORA DIV katern NORA 2.0
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Blauwdruk MULTI CHANNEL Architectuur
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Beheer informatie- Systemen
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie “Samen het interbestuurlijk gegevensverkeer verbeteren” Regionale kenniskring Midwest dinsdag 26 april 2016 – Staden.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Transcript van de presentatie:

Records management en informatie-architectuur Ruud Groenendijk

Informatie-architectuur Informatie-architectuur is een systematische beschrijving van de onderdelen van de informatiehuishouding in hun onderlinge samenhang in relatie tot de organisatie en/of de bedrijfs-processen in relatie tot ICT-infrastructuur

Klassieke hiërarchische organisatie

Gas Licht Water Sociale Dienst Burger Zaken Burgerlijke Stand Belastingen Gemeentewerken Parkeerbedrijf Arbeidsbureau

Processen Producten en diensten Klanten Beleidsdimensie Bedrijfsdimensie Informatievoorziening Gegevensverzamelingen Infrastructuur Organisatie en beheer

Informatie-architectuur Structureer Communiceert Stuurt Beheerst de dynamiek

Records Management Records Management is een onderdeel van de informatie-voorziening: ondersteunend aan de beleids- en bedrijfsvoering en kaderstellend voor de gegevens-verzamelingen en de infrastructuur

Architectuurschets DIS Processen Producten en Diensten Klanten Processen Dienstverlening Handhaving beleidsontwikkeling Producten en diensten Extern Intern Klanten (extern) Natuurlijke personen Rechtspersonen Klanten (intern) Bestuursorganen Bestuurders Managers Staffunctionarissen Medewerkers Eisen Beleidsmatig Kwaliteit: één gezicht (eenheid van beleid) Klant- en vraaggericht Multi-channeling Stadsdeelkantoren bedienen Externe ontwikkelingen (bijv. commissie Wallage, commissie Docters van Leeuwe e.d.) Bedrijfsmatig Eenheid van beheer Verbetering productiviteit en efficiency verbetering informatievoorziening aan bestuur en management Elektronisch documentenverkeer met derde partijen Digitale duurzaamheid

Architectuurschets DIS Informatie en Informatie- Stromen Inhoudelijk Personen (natuurlijke en rechtspersonen) Relaties Vastgoed (kaartmateriaal en administratieve gegevens) … Documentair Beleids- en beheersmatig Bestuurlijke datawarehouse Inhoudelijke voortgang (beleidscontrol) Middelen (financiën, personeel e.d) … Procesbeheersing documentstromen Meta-informatie Gegevensbeheer, waaronder generieke en specifieke documentsleutels Informatie- Systemen Inhoudelijk GBA CRM Geo-informatie … DIS Informatiesystemen beheersmatig Programma- en projectsturing EFIS, PIMS4U e.d. Huisstijl E-mail / agendering … WFM POVO-achtigen Informatiesystemen meta-informatie Thesaurus Systeem voor beheer van documentsleutels Infrastructuur Internet/Intranet/ web technologie Standaardisatie … Netwerk

Proces- en informatiestroom aanvraag bouwvergunning Proces Informatie B: Indienen aanvraag CRM G: Ontvangst en controle Bedrijfsapplicatie G: Bevestiging DIS Aanmaak en opslag B: Controle B: Aanvulling/correctie

Proces- en informatiestroom aanvraag bouwvergunning Proces Informatie G: Invoer in dossier DIS,GIS, Bedrijfs- applicatie, Workflow G: Ontvankelijk? Best. Plan, Bouw- G: Planologische toets besluit, Bouw- verordening,Welstand, Workflow

Proces- en informatiestroom aanvraag bouwvergunning Proces Informatie W: Advies Bedrijfsapplicatie Workflow G: Technische toets Bouwbesluit, Bouwverordening,

Proces- en informatiestroom aanvraag bouwvergunning Proces Informatie B: Contact Multi-channel authenticatie B: Controleert/aanvulling DIS, GIS, correctie Bedrijfsapplicatie B: Checkt status Tracking & Tracing

Proces- en informatiestroom aanvraag bouwvergunning Proces Informatie G: Opstelling vergunning Bedrijfsapplicatie G: Verzending vergunning DIS G: Verzending factuur Debiteurenmodule B: Betaalt Debiteurenmodule G: Checkt de betaling Debiteurenmodule B: Ontvangt de vergunning Multi channel

Voorwaarden Proces(sen) beschreven, gestructureerd en GESTUURD DIS adequaat in relatie tot andere informatiesystemen processen (informatie-uitwisseling, workflow) infrastructuur

Consequentie voor de Records Manager Relatie met lijnmanagers en bestuurders We hebben al vaker geconstateerd dat de relatie met lijnmanagers en bestuurders een aandachtspunt vorm en vaak een knelpunt is.’Verwezen zij naar het artikel waarin de relatie CIO-CEO wordt belicht, maar ook aan de hand van het 9-vlaksmodel (zo treffende geïllustreerd door de Tuskenfrau van Annette) is de positie van de I-manager goed in beeld te krijgen

Consequentie voor de Records Manager Kennis Vaardigheid Oriëntatie Positie Wezenlijke factoren. "Zachte factoren": *inlevingsvermogen *communicatie *effectief adviseren

Consequentie voor de Records Manager Inzicht in de perceptie van proceseigenaren en overige stakeholders En in die van andere belangrijke stakeholders.

Consequentie voor de Records Manager Bijdrage aan strategisch-inhoudelijke issues: Zorg Veiligheid Integratie Onderwijs Dienstverlening Handhaving Economische activiteit Wezenlijke factoren. "Zachte factoren": *inlevingsvermogen *communicatie *effectief adviseren