Virtuele Mobiliteit: grenzeloos goed

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Advertisements

Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Project REALISE Europees Project Ter bevordering van de tewerkstelling van hooggeschoolde allochtonen op hun niveau van opleiding.
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Ontwikkeling Intercultureel Onderwijsnetwerk Spiritualiteit Spiritualiteitsonderwijs in een multiculturele setting Jos Huls.
Industriële Chemie VWO 6
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Interculturele competentie in de opleiding
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
1 Cloud Computing & SaaS boodschap and werkgroep Educatie & PR February © EuroCloud –
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
Afstandscursus VROUWENSTUDIES: innovatie dmv van adaptiviteit en interactiviteit Een samenwerkingsverband tussen de UIA, RUG en VUB; Gefinancierd door.
Ontwikkeling en evaluatie van vaste pakketten van OPO’s voor uitgaande Erasmus+ studenten ter kwaliteitsbewaking van het gevolgde onderwijs Structurele.
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Grensoverschrijdende samenwerking tussen Kortrijk, Rijsel en Bergen
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
How to “glocalize” your University of Applied Sciences using Transnational Living Labs as an instrument Arjan Koeslag Account Manager HBO-NESO 2 oktober.
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Mobiliteit en competentie- ontwikkeling in het werken met doelgroepen Gerard Gielen.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren.
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Bijeenkomst van 22 november 2011 Brussel, HUB Aanbevelingen en conclusies van de workshops: - Evaluatie - Lesgeven aan een school in een ander taalgebied.
Confidential TRANSKNOWLEDGE met de steun van Brug Project - tussen theorie en praktijk.
Pressure Line voert nationale en internationale projecten uit op het gebied van ontwerp, communicatie, promotie en educatie.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Dankzij Java 8 en lambda's productiever ontwerpen en coderen TETRA project proposal 2015.
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
Welkom. Programma Welkom Keynote Debat Project-resultaten Lunch Workshop 1,2,3 Slot Receptie.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
VLIR - EQUAL Projectvoorstel - Deel II - 1 maart EQUAL VLIR – Gelijke Kansenproject HRM-instrumentarium voor gelijke kansen aan universiteiten “Equality.
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Internationalisering op school
Kia Tsakiridis | tapis plein vzw
Academics For Companies Leuven
Talent management Personeelpunt
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
VERWACHTE UITKOMST VERWACHTE IMPACT DOELGROEPEN
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Virtuele Mobiliteit: grenzeloos goed Ilse Op de Beeck en Mart Achten, KU Leuven Sander Schroevers, Hogeschool van Amsterdam 12 december 2013, Good Practices Workshop, Mechelen

Context en definities ‘‘Studentenmobiliteit is een belangrijk aspect van internationalisering ... maar het is onmogelijk om een fysieke uitwisseling voor de meerderheid van de studenten te realiseren”

Definition Virtual Mobility VIRTUELE MOBILITEIT

Context en definities ‘‘Virtuele mobiliteit is de verzameling van ICT-ondersteunde activiteiten, georganiseerd op institutioneel niveau, met het oog op de realisatie of de ondersteuning van internationale en collaboratieve ervaringen in een context van onderwijzen en/of leren” Geen vervanging van fysieke mobiliteit maar een andere manier om mobiel te zijn!

Types van virtuele mobiliteit ➊ m.b.t internationale studenten- of personeelsuitwisselingen Virtuele mobiliteit om studentenuitwisselingen te ondersteunen en te begeleiden (blended) Virtuele mobiliteit om studentenuitwisselingen te realiseren, een student volgt een volledig studieprogramma via een ICT ondersteunde omgeving (virtueel)

Types van virtuele mobiliteit ➋ m.b.t. internationale stages Virtuele mobiliteit om internationale stages te ondersteunen en te begeleiden (blended) Virtuele mobiliteit om internationale stages te realiseren (virtueel)

Types van virtuele mobiliteit ➌ m.b.t. een internationaal curriculum Virtuele mobiliteit als een scenario om een internationale dimensie te geven aan een (deel van) een studie, een opleiding (hoofdstuk, oefening, taak, project), programma, workshop, seminarie,… schaal van blended tot volledig virtueel

VM Rijbewijs

INTRO: grensoverschrijdend virtueel leren Presentatie Opzet INTRO: grensoverschrijdend virtueel leren TOOLS: webcolleges, Skype, Facebook, etc. PROJECTS : transnationale virtuele mobiliteit OBSTAKELS: opleidkundig en institutioneel GLOBALISEREN: interculturele competentie

INTRO

UNESCO World Conference of Higher Education noteert als HO trends: Virtuele Verankering UNESCO World Conference of Higher Education noteert als HO trends: Globalisering / internationalisering Afstandsonderwijs Technologie => nieuwe leermodellen Virtuele Mobiliteit, combineert deze. Nog wel onderschat in academia.

TOOLS

INTERNATIONALE COMMUNICATIE TOOLS

VIDEO CONFERENCING

Cross Cultural Business Skills 跨文化商业技能

Succesvolle implementatie volgt de eindgebruikers. En laten die nu een ding centraal hebben gesteld. Exponentiele groei virtuele aanwezigheid nu mobiel en tablet ook bediend zijn.

PROJECTS

Alternatieve Internationalisering Cross-cultural analyse: virtuele mobiliteitsplug-in Project MarketBasket: virtueel mobiliteitssemester EBS – Summer school instapmoduul (in Georgië) EBS – Winter school instapmoduul (in Maleisië) Markonderzoek voor Nederlandse Ambassades.

Postennetwerk Handelsraad of Consul-Generaal van het Koninkrijk der Nederlanden in:

Kernvoordelen: Wederzijdse kennistransfer. Intensifiëren partner universiteiten. Gevalstudies met ander perspectief. Gezamenlijke leermiddelenproductie. Interculturele leeromgeving.

Veel internationalisering per bestede € / £ / ¥ etc.

OBSTACLES

Partnerzoektocht oneindig. Te weinig taaktoewijzingsuren. Begroting doorgaans knelpunt. Autonomie bij beoordelen/cijfers. Gebrek aan informeel contact. Virtueel => vergaande vastlegging.

Schroevers, 2011

Vergelijk ministriele randvoorwaarden. Vergelijk academische kalenders terdege. Verifieer tijdzones, zomertijd, feestdagen. Virtueel Mobiliteitsconcept behoeft nadere academische consolidering. Veelal te weinig eindbeslissers betrokken. Pleit voor plug-ins in bestaande semesters.

GLOBALISATION

Int. Negotiations Grensoverschrijdend communiceren , vermag te frustreren… Grensoverschrijdend communiceren Int. Negotiations

Cultuurdimensies Nederland - Pakistan

Streven is opdrachten te ontwerpen met maximale waarden contrapositionering. We willen stootkrachtgarantie. Vooranalyse door docenten. Voorafgaand inwerkcollege. e-Coaching tijdens/achteraf. INTERCULTURELE STOOTKRACHT

VIRTUELE MOBILITEIT IS LAAGDREMPELIG

Globalisering creëert een nieuwe orde. De wereld is plat Globalisering creëert een nieuwe orde. Globalisering beïnvloedt de agenda van internationalisering. En internationalisering beïnvloedt weer de agenda van het Hoger Onderwijs. Nog wel verdedigbaar studenten zich op de thuismarkt te laten focussen?

سؤال A A A A A Questions?

Het VMCOLAB project

VMCOLAB ‘European Co-Laboratory for the Integration of Virtual Mobility in Higher Education Innovation and Modernisation Strategies’ Duur: 1 oktober 2012 – 30 september 2014 Partners: KU Leuven (BE) SCIENTER (IT) EFQUEL (BE) Coimbra Group (BE) University of Porto (PT) Vytautas Magnus University (LT) University of Granada (ES) University of Padova (IT) United Nations University (DE) University Politehnica of Bucharest (RO) Gefinancierd met de steun van de Europese Commissie in het kader van het Programma “Een Leven Lang Leren”

VMCOLAB – het project “een bijdrage leveren aan de innovatie en internationalisering van Europese hogeronderwijsinstellingen door het potentieel van ICT en virtuele mobiliteit ten volle te benutten en door de toegang tot internationale leerervaringen voor alle Europese studenten te vergemakkelijken” “ontwikkelen van ondersteuningsmaterialen en diensten voor zij die virtuele mobiliteit willen uittesten”

VMCOLAB – de doelstellingen Ontwikkelen van een kwaliteitszorgsysteem voor VM Bewustzijn creëren bij de instellingen van het potentieel van VM Bewustzijn creëren bij studenten van de mogelijkheden die ICT biedt voor interculturele studies Opzetten en uittesten van een geheel van ondersteunende diensten voor hogeronderwijsinstellingen die VM willen uittesten Integreren van VM in een institutionele academische context

VMCOLAB – de resultaten Voor hogeronderwijsinstellingen Handboek voor kwaliteitszorg Virtuele Mobiliteit Integratiekit voor Virtuele Mobiliteit Seminaries Voor studenten Gids rond Virtuele Mobiliteit ‘Virtual4Me’ website: http://virtual4me.vmcolab.eu Voor beleidsmakers Beleidsaanbevelingen Policy seminar

VMCOLAB – de piloot cursussen Piloot rond Open Educational Resources, Vytautas Magnus University Piloot rond Water Management, KU Leuven Piloot rond Career Service Staff Training, University of Padova -- --> Ondersteuning & training voor het opzetten van VM piloten -- --> VMCOLAB Co-Laboratory

Pilootproject Water Management Vak Water Management Coördinator: KU Leuven, België 2 andere universiteiten: Universiteit van Granada en Universiteit van Porto Geïntegreerd in het reguliere curriculum Delen van expertises van verschillende partnerinstellingen Interculturele componenten

Pilootproject OER 3 ECTS cursus over OER Coördinator: Vytautas Magnus University, Litouwen University of Granada, Spanje, University of Pavia, Italië, University of Jyvaskyla, Finland, University of Porto, Portugal, EFQUEL 20 participants of the course, including university students, researchers and e-learning centres‘staff members will participate in the course to collaborate in international groups in order to identify OER repositories, to share their insights and experience in OER use and development, to discuss the quality and purposeful use of OER and to research the challenges and prospects of the use of OER in participating countries.

Pilootproject OER Samenwerking tussen docenten en studenten Groepsopdrachten Duur: 5 weken 20 deelnemers Certificaat

Meer informatie? VMCOLAB project website www.vmcolab.eu Virtual4Me website (voor studenten) virtual4me.vmcolab.eu