Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Verantwoordelijke Leni.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Ontwikkelingstraject kinderen
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
Sociale Studies Workshop alumnidag
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Presentatie – Sadan opdracht
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Een leertraject voor SLBers SLB met DRIVE
Leren leren…..en het materiaal?
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Neighbourhood skills audit Justien Jonckheere – Mentor vzw SUCCES MC 8 – April 4th 2012.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
emotionele bankrekening
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Autismespectrumstoornis
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Presentatie Leefstijltraining.
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Coachen op competentie-ontwikkeling
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Observeren Les 3.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Welkom 9/19/2018.
Duurzame inzetbaarheid
Methodiek Observeren.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Communicatie 4e les.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Observeren Les 2.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Disclosure belangen NHG spreker
Jij als Werkplekbegeleider!
Observeren Les 2.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Observeren, rapporteren
Motivatie en puberbrein
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Door H. Prinsen en K.J. Terpstra

 Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van de begeleider bij diagnosticeren en begeleiden  Diagnosticeren  Zelfvertrouwen en motivatie: waar kun je die halen?  Autonomie, relatie en competentie INHOUDSTAFEL

 Problemen signaleren door observatie  Vraagt zekere deskundigheid  Observator moet zich aan de kale feiten houden  Na observatie kan je een diagnostisch gesprek voeren 5.1 SIGNALEREN EN HERKENNEN

Observeren is systematisch en doelgericht waarnemen van concreet, meetbaar gedrag. Een observatieverslag mag enkel feiten bevatten. 5.2 IK ZIE, IK ZIE WAT JIJ OOK ZIET

Door gebruik te maken van vragenlijsten kan de puber het een en ander over zichzelf vertellen. Hulpmiddel bij het formuleren van zijn zelfbeeld. 5.3 SIGNALERINGSINSTRUMENTEN

 De begeleider moet laten merken aan de puber dat hij een richtingaanwijzer, een coach is  Wat de puber nodig heeft, moet de begeleider hem aanbieden  Een veilige atmosfeer is belangrijk  Samen moeten er doelen worden opgesteld  Een duidelijk welkom en afscheid is vereist 5.4 DE ROL EN DE SYSTEMATIEK VAN DE BEGELEIDER BIJ DIAGNOSTICEREN EN BEGELEIDEN

Op basis van de verzamelde informatie onderzoekt de begeleider via een diagnostisch gesprek wat een passende volgende stap kan zijn. 5.5 DIAGNOSTICEREN

 De puberteit is een onzekere periode in het leven van de mens  Toenemen vertrouwen puber Onzekerheid neemt af  Pubers vergelijkbaar met in het nauw gedreven dieren  Meer zelfvertrouwen geven door feedback 5.6 ZELFVERTROUWEN EN MOTIVATIE: WAAR KUN JE DIE HALEN?

5.7 AUTONOMIE, RELATIE EN COMPETENTIE Autono mie Competentie Relatie Door vervulling van de basisbehoeften neemt de motivatie en het zelfvertrouwen toe.

EINDE