Invoering IBAN bij Ahold Pensioenfonds 23 januari 2013
Slide 2 Ahold Pensioenfonds • Ondernemingspensioenfonds voor de werknemers van de Nederlandse onderdelen van Ahold (Albert Heijn, Etos, Gall&Gall) • actieven, gepensioneerden, gewezen deelnemers • Belegd vermogen eind 2013: € 3 miljard • Pensioenfonds met uitbesteed vermogensbeheer maar met eigen pensioenadministratie
Slide 3 Uitkeringsproces bij Ahold Pensioenfonds • Uitkeringen eens per 4 weken • Betaling eind week 4 (13 x per jaar; eens in de 5-6 jaar een 53 e week) • Verloning en uitbetaling via een derde (Genpact) • Bestemmingslanden betalingen: • *: inclusief uitkeringsgerechtigden buiten EU die een betaalrekening in Nederland aanhouden Nederland*Binnen EUBuiten EU Vierwekelijks Kwartaaln.v.t.20
Slide 4 Uitkeringsproces bij Ahold Pensioenfonds (2) • Formulierentoezending 6 maanden voor ingang pensioen: • Opgave bankrekeningnummer • Aanvullende gegevens • Kopie ID-bewijs • Overgang op IBAN: • Technische realisatie reeds per begin 2011 gerealiseerd (IBAN en BIC) in herbouw uitkeringen-interface naar verloner • Conversie naar IBAN: Q o.b.v. bulkconversie • Vanaf dan: elke periode nieuwe pensioeningangen met behulp van de IBAN BIC Service totdat IBAN ook bij consument voldoende is ingeburgerd • Vanaf nader te bepalen moment: formulieren retourneren aan deelnemer indien banknummer i.p.v. IBAN is ingevuld
Slide 5 Aandachtspunten: • IBAN is nog geen gemeengoed bij de burger • Hogere foutkans in opgave op formulier bij aanvang pensioen • Steeds minder mogelijkheden om een kopie bankafschrift mee te sturen • Controle mogelijkheden op juistheid IBAN zijn beperkt en niet altijd eenduidig (BIC CAHMESMMXXX of CAHMESMM voor Bankia officina Alfazdel Pi) • Een openbare, betrouwbare en actuele bron zou daarin kunnen voorzien (Swift Download Center?) • Draagvlak acceptatie en doorvoering bij burger is gebaat met specifieke voordelen voor de particulier (what’s in it for me?)