Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh.
Advertisements

Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Mijn.
Online strategie - Websites in 2012 Info dag - 15 Maart 2012.
Les 2 Vandaag •Vragen over voorgaande stof •Plaatjes •Tabellen •Links •Huiswerk.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Handboek verzenden van Nieuwsbrief Caribbean.nl 12 september 2012 •Ga naar CMS •Kies Nieuwsbrief Caribbean.nl.
Analyse klantgerichte websites
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Omzet genereren via Internet
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
15/10/2013. De meest voorkomende soorten navigatie zijn:  Tekstlinks  Afbeeldingen  Roll-over images  Flashnavigatie  jQuery-navigatie.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
HTML Les 1: Introductie HTML
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
WordPress les 3.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Crashcursus HTML en CSS 2013
1.Ga naar 2.Kijk rustig rond. 3.Laat een foto van je trekken. 4.Ga naar
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Mijn.
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Wauw!!! Google Panda update WAUW !!!!. Google Panda update Plots geen bezoekers en/of omzet meer? In de US had deze update een impact op bijna 12% van.
Hoe werkt een zoekmachine?. In feite als een gewone browser Zoekmachine discrimineert niet; álles wat geïndexeerd mag worden, wordt geïndexeerd Ranking.
Nr 1 met foto’s Video over image tags
WEBBUILDING 07/03/2005 Saartje De Geyter.
Deltion College Engels
Wat is WordPress en hoe installeer je het?. Wat is WordPress? WordPress is een CMS (Content Management Systeem) net als Joomla; Met een CMS kan een gebruiker.
Starten met PHP Dynamischer bouwen. PHP is een een scripttaal waarmee de server pagina’s in elkaar kunt laten zetten. Het verschil met HTML: Een php pagina.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Meer bekendheid via je Website
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
BeKnown How-to: Bedrijfsprofielen en Vacature -Apps.
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Webpromotie & SEO copywriting. Zoekmachines Slechts één zoekmachine van belang: Google Marktaandeel Google in het de westerse wereld:
Wikiwijs.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
AUGMENTED REALITY. W IE ZIJN WIJ ? Maureen Verdonschot Hester Smolders Wij zitten zelf ook op school, op hogeschool De Kempel. Wij komen deze middag een.
Online marketing Expert (in een week)
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/003]/subvaardigheid schrijven thema: movie maker can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen © D Film Movie.
Minor Internet Marketing
Stroom, Spanning & Weerstand
DMK – week 2.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/003] thema: simple stories can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags materiaal.
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
Google Oude situatie Dit is wat er is gebeurd.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
SEO Hoger in Google.
Beginnen met SEO SEO webinar Alon Bromet & Robbert Kleijwegt
Online Marketing Basis
Programmeren in de Klas
Inhoud: Terugkomdag Wie heeft wat gemaakt? Tips?
Online Marketing voor het MBO
Google webmaster account
Welkom :-).
De website.
Marketing en zoekmachines
Transcript van de presentatie:

Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 2 SEO begrippen en definities Versie 2013 07 04

AUTEURSRECHTELIJKE BESCHERMING De informatie in deze presentatie is auteursrechtelijk beschermd. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. EDUwebsupport © 2013

Opbouw les 2 De leerdoelen van deze les: Het kunnen benoemen van de 3 soorten resultaten binnen de SERP Het kunnen benoemen van de 3 onderdelen binnen één SERP resultaat Het kunnen benoemen van minimaal 4 onderdelen van een webpagina Het kunnen uitleggen wat een CMS systeem inhoudt en daarbij de relatie is tussen HTML editor en HTML / CSS. Het begrijpen van 3 verschillende soorten metatags Duur en opbouw van de les: 30 min. directe kennisoverdracht / 60 min. praktijkleren Benodigdheden: Laptop, pen, papier en internetverbinding Boek ‘Online Marketing voor het MBO’ (deel 2) Werkboek ‘Online Marketing voor het MBO’

De Search Engine Results Page (SERP) en de onderdelen Betaalde advertenties (SEA) Betaalde advertenties (SEA) Natuurlijke zoekresultaten (met of zonder SEO) Winkelresultaten (Google merchant centre) Winkelresultaten (Google merchant centre)

SERP results Title tag Door gebruiker per pagina bepaald in het CMS systeem Url pagina Is de plek op de server waar de webpagina zich bevindt De gebruiker bepaalt de URL (gebruik hiervoor ook zoekwoorden) (URL = ………) Basis snippet Google haalt deze informatie zelf uit de Description tag of haalt de informatie uit een externe websitecatalogus www.doms.org (Description tag bepaal jezelf voor je website (in je cms), gebruik ook call to action)

SERP results en belangrijkheid “Eyeball tracking” De positie linksboven, inclusief de Top-3 is het meest belangrijk

SERP results - de posities SERP Positie 1 SERP Positie 2 SERP Positie 3 SERP Positie 6

SERP results en de Click through ratio (CTR) SERP Positie Google CTR Study Bing CTR study 1 18.2% 9.7% 2 10.0% 5.5% 3 7.2% 2.7% 4 4.8% 1.9% 5 3.1% 1.8% 6 2.8% 1.7% 7 0.6% 8 9 1.5% 10 1.0% 0.4% Bron: SEOmoz. Non branded keywords 2011 aantal kliks Formule CTR = ------------------------------ x 100% aantal vertoningen

De onderdelen van een website

De onderdelen van een website Navigatie *** Bepaald de gebruiksvriendelijkheid (met max. 3 klikken naar het doel!) Body *** Bestaat uit alle teksten op de pagina Headers H1, H2, H3….H6 * Belangrijke paragraaf-aanduiding binnen de bodyteksten (H1 meest belangrijk, H3 minst belangrijk) XML Sitemap Extern aangemaakt leidt tot snellere indexatie door Google Call to action * Nodig klant uit tot actie, verhoogt conversie HTML Sitemap Intern aangemaakt, duidelijkheid voor de gebruiker Aanduiding * / ** / ***: belangrijkheid voor SEO

XML en HTML sitemap XML sitemap Html sitemap XML sitemap Html sitemap Voor de zoekmachine Makkelijke indexering Aanmaken en uploaden via webmastertools Handmatig aan te passen Geen garantie voor indexering Uploaden bij elke wijziging Html sitemap Voor je bezoekers

Het maken van de website - achtergrondinformatie Content Management Systeem (CMS) = Beheerdersysteem HTML code Relevant voor Google én browser van de gebruiker vóór inhoud en opmaak, nadruk op tekst HTML Editor Schrijven van tekst (body), bepalen van headers en Invoegen van foto’s CSS bestanden Relevant voor browser van de gebruiker nadruk op grafische deel Artikelbeheer Structuurbepaling Zoekwoorden instellen

Aan de slag! Opdracht 2.1 - ‘Resultaten binnen de SERP’ In les 2 hebben we het gehad over 3 verschillende categoriën binnen de SERP, nl. ‘betaalde advertenties’, ‘natuurlijke zoekresultaten’ en ‘winkelresultaten’. Ga naar de Google zoekmachine en zoek op het woord ‘wandelschoen’. Maak een screenshot, plak deze in Powerpoint en geef door markering middels cirkels en tekst aan tot welke categorie de resultaten binnen de SERP behoren. Sla het resultaat op. Je kunt je resultaat bespreken met je mede student om te bekijken of jullie het eens zijn over de categoriën.

Aan de slag! Opdracht 2.2 – Onderdelen van zoekresultaat Ga nogmaals naar de Google zoekmachine en type ‘Prestige rookmelder’ in als zoekzin. Maak een screenshot, plak deze in Powerpoint en maak duidelijk welke informatie tot de volgende categorie behoort: - Title tag - Url-pagina - Basis snippet

Aan de slag! Opdracht 2.3 – SERP positie Bekijk het onderstaande schema van SEOmoz. Welke SERP posities vind jezelf nog relevant op basis van de CTR ratio? Bron: SEOmoz. Non branded keywords 2011

Aan de slag! Opdracht 2.4 – Onderdelen van de website In deze opdracht gaan we leren de onderdelen van een pagina te herkennen en te benoemen. Ga naar de site ‘www.PrestigeProduct.nl’ en benoem de onderdelen van de website. (Navigatie, Body, header H1, Header H2,……., Call to action). Maak een screenshot van de site in powerpoint en geeft door markering met tekst en cirkels aan tot welke categorie de onderdelen behoren, maar hierbij onderscheid in Navigatie, Body, Header H1, Header H2,……., Call to action.

Aan de slag! Opdracht 2.5 – Onderdelen van de website Leg het verschil uit tussen een CMS systeem en HTML code. Maak hierbij gebruik van het leerboek of gebruik internet.

Aan de slag! – tot slot Opdracht 2.6 – Metatags in het bijzonder, het gebruik van hulpprogramma’s Lees in het werkboek de uitleg over metatags en ga vervolgens aan de slag met de hulpprogramma’s. Belangrijke metatags: Description tag Title tag Alt tag Hulpprogramma’s: www.google.seo-tool.nl Screaming frog (installeren)

Bedankt! Tot de volgende les!