Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 2 SEO begrippen en definities Versie 2013 07 04
AUTEURSRECHTELIJKE BESCHERMING De informatie in deze presentatie is auteursrechtelijk beschermd. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. EDUwebsupport © 2013
Opbouw les 2 De leerdoelen van deze les: Het kunnen benoemen van de 3 soorten resultaten binnen de SERP Het kunnen benoemen van de 3 onderdelen binnen één SERP resultaat Het kunnen benoemen van minimaal 4 onderdelen van een webpagina Het kunnen uitleggen wat een CMS systeem inhoudt en daarbij de relatie is tussen HTML editor en HTML / CSS. Het begrijpen van 3 verschillende soorten metatags Duur en opbouw van de les: 30 min. directe kennisoverdracht / 60 min. praktijkleren Benodigdheden: Laptop, pen, papier en internetverbinding Boek ‘Online Marketing voor het MBO’ (deel 2) Werkboek ‘Online Marketing voor het MBO’
De Search Engine Results Page (SERP) en de onderdelen Betaalde advertenties (SEA) Betaalde advertenties (SEA) Natuurlijke zoekresultaten (met of zonder SEO) Winkelresultaten (Google merchant centre) Winkelresultaten (Google merchant centre)
SERP results Title tag Door gebruiker per pagina bepaald in het CMS systeem Url pagina Is de plek op de server waar de webpagina zich bevindt De gebruiker bepaalt de URL (gebruik hiervoor ook zoekwoorden) (URL = ………) Basis snippet Google haalt deze informatie zelf uit de Description tag of haalt de informatie uit een externe websitecatalogus www.doms.org (Description tag bepaal jezelf voor je website (in je cms), gebruik ook call to action)
SERP results en belangrijkheid “Eyeball tracking” De positie linksboven, inclusief de Top-3 is het meest belangrijk
SERP results - de posities SERP Positie 1 SERP Positie 2 SERP Positie 3 SERP Positie 6
SERP results en de Click through ratio (CTR) SERP Positie Google CTR Study Bing CTR study 1 18.2% 9.7% 2 10.0% 5.5% 3 7.2% 2.7% 4 4.8% 1.9% 5 3.1% 1.8% 6 2.8% 1.7% 7 0.6% 8 9 1.5% 10 1.0% 0.4% Bron: SEOmoz. Non branded keywords 2011 aantal kliks Formule CTR = ------------------------------ x 100% aantal vertoningen
De onderdelen van een website
De onderdelen van een website Navigatie *** Bepaald de gebruiksvriendelijkheid (met max. 3 klikken naar het doel!) Body *** Bestaat uit alle teksten op de pagina Headers H1, H2, H3….H6 * Belangrijke paragraaf-aanduiding binnen de bodyteksten (H1 meest belangrijk, H3 minst belangrijk) XML Sitemap Extern aangemaakt leidt tot snellere indexatie door Google Call to action * Nodig klant uit tot actie, verhoogt conversie HTML Sitemap Intern aangemaakt, duidelijkheid voor de gebruiker Aanduiding * / ** / ***: belangrijkheid voor SEO
XML en HTML sitemap XML sitemap Html sitemap XML sitemap Html sitemap Voor de zoekmachine Makkelijke indexering Aanmaken en uploaden via webmastertools Handmatig aan te passen Geen garantie voor indexering Uploaden bij elke wijziging Html sitemap Voor je bezoekers
Het maken van de website - achtergrondinformatie Content Management Systeem (CMS) = Beheerdersysteem HTML code Relevant voor Google én browser van de gebruiker vóór inhoud en opmaak, nadruk op tekst HTML Editor Schrijven van tekst (body), bepalen van headers en Invoegen van foto’s CSS bestanden Relevant voor browser van de gebruiker nadruk op grafische deel Artikelbeheer Structuurbepaling Zoekwoorden instellen
Aan de slag! Opdracht 2.1 - ‘Resultaten binnen de SERP’ In les 2 hebben we het gehad over 3 verschillende categoriën binnen de SERP, nl. ‘betaalde advertenties’, ‘natuurlijke zoekresultaten’ en ‘winkelresultaten’. Ga naar de Google zoekmachine en zoek op het woord ‘wandelschoen’. Maak een screenshot, plak deze in Powerpoint en geef door markering middels cirkels en tekst aan tot welke categorie de resultaten binnen de SERP behoren. Sla het resultaat op. Je kunt je resultaat bespreken met je mede student om te bekijken of jullie het eens zijn over de categoriën.
Aan de slag! Opdracht 2.2 – Onderdelen van zoekresultaat Ga nogmaals naar de Google zoekmachine en type ‘Prestige rookmelder’ in als zoekzin. Maak een screenshot, plak deze in Powerpoint en maak duidelijk welke informatie tot de volgende categorie behoort: - Title tag - Url-pagina - Basis snippet
Aan de slag! Opdracht 2.3 – SERP positie Bekijk het onderstaande schema van SEOmoz. Welke SERP posities vind jezelf nog relevant op basis van de CTR ratio? Bron: SEOmoz. Non branded keywords 2011
Aan de slag! Opdracht 2.4 – Onderdelen van de website In deze opdracht gaan we leren de onderdelen van een pagina te herkennen en te benoemen. Ga naar de site ‘www.PrestigeProduct.nl’ en benoem de onderdelen van de website. (Navigatie, Body, header H1, Header H2,……., Call to action). Maak een screenshot van de site in powerpoint en geeft door markering met tekst en cirkels aan tot welke categorie de onderdelen behoren, maar hierbij onderscheid in Navigatie, Body, Header H1, Header H2,……., Call to action.
Aan de slag! Opdracht 2.5 – Onderdelen van de website Leg het verschil uit tussen een CMS systeem en HTML code. Maak hierbij gebruik van het leerboek of gebruik internet.
Aan de slag! – tot slot Opdracht 2.6 – Metatags in het bijzonder, het gebruik van hulpprogramma’s Lees in het werkboek de uitleg over metatags en ga vervolgens aan de slag met de hulpprogramma’s. Belangrijke metatags: Description tag Title tag Alt tag Hulpprogramma’s: www.google.seo-tool.nl Screaming frog (installeren)
Bedankt! Tot de volgende les!