schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

H1 Landschapszones De aarde als systeem
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Landschappen.
Wat is veen? Laagveen Hoogveen Veen in de geologische tijdschaal
Wat gaan we leren in groep 5
Doel: persoonsvormen in de t.t.
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Basisstof 5: (De interactieve flora) Bladvorm, Bladrand en Nervatuur
Een eerste opzet met mogelijkheden
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Effectief rekenonderwijs
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Activeren van voorkennis
Herhaling belangrijke punten EHBO
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Lezen leren.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Netwerk leraren Nederlands eerste graad B-stroom 28 april 2015 Riet De Vos en Peter Van Damme.
Een prachtige kans voor uw kinderen
(Voor)lezen is leuk!.
LBB Medewerker Kwekerij
THEMA 2 PLANTEN Basisstof 3 STENGEL.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 4 BLADEREN.
Thema 2. Met zilver bekleed Avraham de stoffenhandelaar was een goed mens. Hij stond altijd voor iedereen klaar. Totdat de zaken zo goed gingen dat.
48 HET RECEPTHet recept leert je hoe je iets lekkers moet koken. In een kookboek vind je veel recepten. Zaaien Verhaal.
Het belang van voorlezen
Thema 2 PLANTEN Basisstof 2 WORTELS.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
A LLE KINDEREN EEN GOEDE START M ARIANNE V ERHALLEN REZULTO. NL L ANDELIJK CONGRES MO- GROEP 12 JUNI 2013.
Welkom, introductiebijeenkomst Logo
Leskaart fotosynthese en verbranding Leskaart broeikaseffect
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum.
Nodig:1 bekertje Doosje met gewichten Schepje Schep in je beker zand totdat hij helemaal gevuld is. Weeg de gevulde beker in je hand. Pak nu een gewicht.
Herfst Planten in de tuin Boompje hier, blaadje daar.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Thema planten - Les Fotosynthese -
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Het ontwerpen van lessen
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Luisteren en begrijpen
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
De lente.
Wolk maken Genesis 1: 6-8 “God zei: ‘Er moet in het midden van het water een koepel komen om het water te verdelen.’ En zo gebeurde het. God maakte de.
Herhaling belangrijke punten EHBO
Ouderbijeenkomst.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Ouderbijeenkomst.
Wow, wat heeft God dat tof bedacht!
Bouwstenen van landschappen
Nieuw leven Marcus 15:5-6 uit De Bijbel in Gewone Taal “De vrouwen gingen het graf binnen. Daar zagen ze een jonge man zitten. Hij droeg witte kleren…
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Bodem en bemesting Grond.
Basisstof 5: (De interactieve flora) Bladvorm, Bladrand en Nervatuur
Onderzoek water!! Les 2 WaterLab www. onderzoekwater.nl Regenmeter
Bladeren Paragraaf 4.
Vandaag Herhalen endogene en exogene krachten Nakijken huiswerk
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen Taal op de tuin schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen (c) Mees&Meester

Hoofdlijnen taal PO Impulsen voor taalontwikkeling Woordenschat Interactie Begrijpend lezen Zonder taal geen onderwijs Alle onderwijs is taalonderwijs DE BREDE VISIE OP TAAL (c) Mees&Meester

De STM en taalontwikkeling Woordenschat Interactie Begrijpend lezen (c) Mees&Meester

Begrijpend lezen wat maakt lezen zo moeilijk? … … in de … kunnen …. ……. De … kan dan geen … en … … en gaat …. (50%) Zonder … in de … kunnen planten… …. De plant kan dan geen water en … … en gaat dood. (80%) Zonder lucht in de grond kunnen planten… stikken. De plant kan dan geen water en voedsel opzuigen en gaat dood. (95%) (c) Mees&Meester

Begrijpend lezen in drie stappen Eerst doen en de woorden leren kennen dan pas lezen en daarna verder Voor tijdens na (c) Mees&Meester

INTERACTIE wat en waarom? (c) Mees&Meester

WOORDEN OP DE TUIN Wat doe jij daarmee? 3 Mogelijkheden: Labelen (supersnel: 15 seconden) Aanbieden van een nieuw concept (sneller: 1 minuut) Aanbieden van een cluster (3 á 4 minuten) (c) Mees&Meester

WOORDEN OP DE TUIN Woorden aanleren: semantiseren Leg uit Een hak is tuingereedschap. Met een hak kun je de grond los maken. Met een hak hak je de grond los. Laat zien, beeldt uit, doe voor Herhaal Kijk hier heb ik een hak. Dit is een hak. Een hak om aarde mee los te hakken. Een hak is handig tuingereedschap. (c) Mees&Meester

WOORDEN OP DE TUIN In clusters. WAAROM? (c) Mees&Meester

WOORDEN OP DE TUIN In clusters. HOE? Tuin gereedschap - Hak – Schep – Schoffel - Hark tuingereedschap Hak schep schoffel hark (c) Mees&Meester

WOORDEN OP DE TUIN Woordwebben grondsoorten veen klei löss zand zand gesteente rots bladrand bladnerf bladgroen blad bladsteel verkleuren bladmoes zuurstofrijk zuurstofarm veel zuurstof weinig zuurstof zand klei

WOORDEN OP DE TUIN Het aanbieden van een woordcluster Voorbewerken Semantiseren (uitleggen, uitbeelden, herhalen) Controleren en Consolideren (c) Mees&Meester

WOORDEN OP DE TUIN Opdracht: semantiseer een cluster GRONDSOORTEN veen klei zand (c) Mees&Meester

WOORDEN OP DE TUIN Na het semantiseren Controleren en consolideren Controleer passieve woordkennis Laat woorden veel klinken Laat praten over het onderwerp (INTERACTIE) (vertel eens, wat zie je, wat gebeurt er nu) Laat lezen over het onderwerp (BEGRIJPEND LEZEN) (c) Mees&Meester

Taal op de tuin Hoe verder ? (c) Mees&Meester