Jongeren en het internet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij vertegenwoordigen SLIDEPLAYER.NL
Advertisements

Generatie Einstein Inez Groen
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
sociale media: de nieuwe realiteit
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Veilig Internet Volgende
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Wegwijs in social media land
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Veilig internet Mediawijsheid
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
“Zonder taal geen verhaal” .
Kinderen online.
Communicatief gedrag + / -
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Loverboys.
Levensvragen Over geluk…..
Wat maakt het leven zinvol?
Update nodig? test je eigen mediawijsheid. Wat is‘bloggen’?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
Kinderen vinden internet geweldig!
Lezing door Kick de Wolff
Enquête.
Facebook Skype Instagram Google+ Twitter Whatsapp Snapchat Messenger
Interpreteren van data
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Les 3: Verkeer TOETS.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Chatten. Chatten Inleiding chatten Wat is chatten? De geschiedenis Voor- en nadelen Educatief of recreatief? Wat vinden jongeren ervan? Wat vinden.
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
Altijd online!.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Woordjes leren.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Moderne Communicatie.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Transcript van de presentatie:

Jongeren en het internet Door: Cristy Elske Dennis Matthijs Paul Richelle Tymo Wouter

Jongeren en het internet Inhoudsopgave VOLGT

Jongeren en het internet . INLEIDING “Zonder enig wij-gevoel wordt ons bestaan leeg. Met virtuele ontmoetingen wordt die leegte niet gevuld, integendeel.[…]” “Technische vooruitgang en individualisering hebben de mens onafhankelijker en afstandelijker gemaakt. We zijn geneigd van de ander weg te kijken en onze ogen en oren te sluiten voor de omgeving. Tegenwoordig zijn zelfs buren soms vreemden. Je spreekt elkaar zonder gesprek, je kijkt naar elkaar zonder de ander te zien. Mensen communiceren via snelle korte boodschapjes.” “De moderne technische mogelijkheden lijken mensen wel dichter bij elkaar te brengen, maar ze blijven op ‘veilige’ afstand, schuilgaand achter hun schermen. Wij kunnen nu spreken zonder te voorschijn te komen, zonder zelf gezien te worden, anoniem. Domweg, grofweg emoties uiten is makkelijk geworden. Op spreken zonder respect wordt niemand meer afgerekend.”

Jongeren en het internet . INLEIDING Wat maakt het internet nou zo enorm aantrekkelijk? Bijvoorbeeld: - Het is een relatief nieuw medium, met continue nieuwe ontwikkelingen; - Het creeërt motivatie om de wereld te ontdekken; - De nieuwe generatie is er mee opgegroeid, wat heeft geleid tot een zgn. “informatiesamenleving”. Internet is voor ons even belangrijk geworden als lezen, schrijven, telefoneren, rekenen e.d. De school heeft hier een evidente vormingstaak.

. Internet in het dagelijkse leven. Jongeren en het internet . Internet in het dagelijkse leven. . DE MODERNE SCHOOL VERSUS INTERNET? Internet hoort bij de dagelijkse leefwereld van jongeren. Een school die hierop niet inspeelt vervreemdt van haar leerlingen. Of positiever geformuleerd: kunnen leerlingen en school (leerkrachten en directie) mekaar beter vinden in cyberspace?

. Internet in het dagelijkse leven. Jongeren en het internet . Internet in het dagelijkse leven. . DE MODERNE SCHOOL VERSUS INTERNET? Hoofdzakelijke veranderingen in associatie met het onderwijs: - digitale bibliotheken (internet als naslagwerk); - digitale agenda / planner; - huiswerk inleveren via “ELO’s” (elektronische leeromgevingen); - communicatie met de leraren via e-mail; - teamwork via groepsgesprekken; - meer contact met personen buiten school (specialisten voor onderzoek); - internationalisering.

. Internet in het dagelijkse leven. Jongeren en het internet . Internet in het dagelijkse leven. . EEN STEEKPROEF: ALGEMEEN COMPUTERGEBRUIK. VWO, ca. 17 jaar (totaal 45 leerlingen). Ja Nee

. Internet in het dagelijkse leven. Jongeren en het internet . Internet in het dagelijkse leven. . EEN STEEKPROEF: ALGEMEEN COMPUTERGEBRUIK. HAVO/VWO, ca. 14 jaar (totaal 31 leerlingen). Ja Nee

. Internet in het dagelijkse leven. Jongeren en het internet . Internet in het dagelijkse leven. 14 jaar 17 jaar

. Internet in het dagelijkse leven. Jongeren en het internet . Internet in het dagelijkse leven. 14 jaar 17 jaar

. Internet in het dagelijkse leven. Jongeren en het internet . Internet in het dagelijkse leven. . EEN STEEKPROEF: ALGEMEEN COMPUTERGEBRUIK Recentelijk onderzoek naar computergebruik in Vlaanderen. Eigen (“personal”) computers. Het gebruik van eencomputer neemt toe met de leeftijd.􀂃 Terwijl op 11-12-jarige leeftijd nauwelijks 3 op de 100 een computer gebruiken, stijgt dat aantal naar meer dan 1 op de 4 (27%) op 15-jarige leeftijden 1 op de 2 (49%) op 17-jarige leeftijd. Op 19-jarige leeftijd zijn het er bijna 3 op de 4 (72%).

. Internet in het dagelijkse leven. Jongeren en het internet . Internet in het dagelijkse leven.

. Internet in het dagelijkse leven. Jongeren en het internet . Internet in het dagelijkse leven. jongens meisjes

. Internet in het dagelijkse leven. Jongeren en het internet . Internet in het dagelijkse leven. . INTERNETGEBRUIK: SOCIALE VOORDELEN Redenen om wél te netwerken op internet Je laat zien dat je van deze tijd bent. Je hoort erbij en je bent hip; Je kunt snel even tips uitwisselen die je normaal alleen wisselt op borrels en feestjes; Je hebt toegang tot een hele hoop mensen. Zo maak je sneller contact met iemand die dezelfde interesses heeft, je kan snel nieuwe vrienden maken; Het is gewoon gezellig om berichtjes naar je vrienden te sturen. Je kunt naast gewoon praten, bellen en smsen nu ook berichtjes sturen via internet; Als je iets voor school moet doen, zoals een werkstuk is het niet allemaal nieuw. Je werkt dus productief; Dat je al met internet kan werken geeft je een voorsprong op veel banen.

. Internet in het dagelijkse leven. . INTERNETGEBRUIK: SOCIALE NADELEN Jongeren en het internet . Internet in het dagelijkse leven. . INTERNETGEBRUIK: SOCIALE NADELEN Redenen om niet te netwerken op internet Al dat gebabbel is leuk, maar het kost veel tijd en dat kan je ook besteden in real life; Iedereen stelt zich aan je bloot, misschien wil je wel helemaal niet op de hoogte zijn van andermans ochtendrituelen; Je stelt je open aan heel veel mensen. Voor je het weet heb je een stalker; Je kunt het zo leuk gaan vinden dat je er verslaafd aan raakt, een klein voordeeltje daarvan is dat het goedkoper is dan shoppen; Er zijn altijd mensen die kwaad willen en als je daar slachtoffer van bent is het vaak lastig om er vanaf te komen; Virussen liggen altijd op de loer, als je je computer niet goed beveiligd tegen virussen en je slaat dingen alleen op de computer op kan dat lastige gevolgen hebben.

. Bekende mediums. . ONLINE GAMES Jongeren en het internet De 4475 ondervraagde leerlingen in deze klassen hebben een leeftijd van 13 tot en met 16 jaar.

. ONLINE GAMES: Waarom games? Jongeren en het internet De 4475 ondervraagde leerlingen in deze klassen hebben een leeftijd van 13 tot en met 16 jaar. . Bekende mediums. . ONLINE GAMES: Waarom games?

. MESSENGER (COMMUNICATIE) & Waarom? Jongeren en het internet . Bekende mediums. . MESSENGER (COMMUNICATIE) & Waarom? Direct contact; Gratis; Groepsgesprekken of groepsvergaderingen; Tekenen; Webcam en spraak; (net als Skype) Gebruik van vele “accessoires” zoals emoticons, opmaak, profielafbeeldingen, etc.

. MESSENGER (COMMUNICATIE): Knelpunten. Jongeren en het internet . Bekende mediums. . MESSENGER (COMMUNICATIE): Knelpunten. Het meeste geldt hier ook voor de algemene en bekende E-MAIL. Er bestaat veel misbruik, veel onbekende mensen kunnen na goedkeuring deelnemen aan je contactpersonenlijst; Communiceren zonder lichaamstaal is niet altijd positief, je word hierdoor minder op je gedrag aangesproken en je leert zodanig minder jezelf te ontplooien; Over het algemeen toont men te veel gevoeligheden in gesprekken, met als gevolg dat persoonlijke zaken zomaar op straat belanden; MSN geschiedenis is zowaar een dagboek in telegramstijl: het is niet te overzien wat er met de gegeven informatie gebeurt; Je bent kwetsbaar op messenger en in mail, je bent vaak sneller beledigd, wat negatieve invloeden heeft op je zelfvertrouwen.

. PROFIEL/JONGERENSITES Jongeren en het internet . Bekende mediums. . PROFIEL/JONGERENSITES Hyves, Facebook, Sugababes/Superdudes, PartyPeeps 2000, Partyflock, Netlog, MySpace. Twitter Bloggers, bv. blogspot.com

Jongeren en het internet . invullen . invullen invullen

Jongeren en het internet Discussie Stelling: Het is goed dat communicatie- en spelwebsites in mediatheken op scholen worden verboden.

Jongeren en het internet Discussie Stelling: De overheid moet concrete eisen stellen aan bepaalde websites en forums (waar veel jongeren samenkomen).

Jongeren en het internet Discussie Stelling: Scholen mogen leerlingen met een bewezen internetverslaving de toegang tot een pc ontzeggen.