Fijn stof. Nieuwe feiten en realiteiten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Manoeuvre: in rechte lijn achteruit rijden
Advertisements

Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Propere lucht ook binnenshuis
Project stadstuinbouw Gent Prof. dr. ir
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Duurzaam beheer Provinciale lanen Presentatie voor de Commissie MEZ 20 juni 2007 Naar aanleiding van vragen in de Commissie MEZ van 13 juni 2007.
GEVAARLIJKE PRODUCTEN
1 Oosterweel en het Milieu Effecten Rapport (MER) Dirk Avonts Huisarts in Zurenborg Prof Huisartsgeneeskunde UA.
3.3 Wolken en neerslag 3T Nask1 3 Het weer.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
… Ioniserende straling !!
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
50 tot gasten Ruim parkeerplaatsen Slechts één uur rijden vanaf Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen AUTOTRON ROSMALEN.
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
Gezondheid, ademhaling
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
LUCHTVERVUILING DRUK/RUSTIG en BINNEN/BUITEN
Asfalt en bitumendag 2010.
Marloes Jongeneel InfoMil
Een baggertunnel in de Schelde ondermijnt milieu en gezondheid.
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
Spits = tijdelijk zeer druk verkeer
Natuurlijke vervuiling
II. Rekenen tot 1000.
M.De Vrieze, F.Thomas, B.Teirlynck
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
3.5 Kloppen de alcoholpercentages op de verpakkingen?
Hoofdstuk 10 Fresnel diffractie
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid.
Roet als extra indicator voor de nadelige gezondheidseffecten van deeltjes naast PM10 and PM2.5 Paul Fischer (RIVM) Schakeldag 11 juni 2013.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
In opdracht van Korte introductie op het thema: Luchtkwaliteit en een goede ruimtelijke ordening Marloes Jongeneel InfoMil.
Meesterproef Scheikunde Koolstofdioxide CO 2 ontstaat bij alle verbrandingen concentratie CO 2 sinds Industriële Revolutie toegenomen van 0,032%
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
Je wilt een 3 cm hoge dia, scherp en volledig, op een 4,5 m
V5 Chemische evenwicht H11.
Afschrijving aanschafprijs : levensduur kapitaalgoedlevensduuraanschafprijsjaarlijkse afschrijvingen oven8 jaar € 8000 A ijskast6 jaar B € 300 frituur.
Uitleg Russisch delen.
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Hoofdstuk 3 §1 en §2 Stoffen en hun eigenschappen.
Logo Stapsgewijze verfijning: tekenen van een huis. Uitbreiding naar meerdere huizen, variabele afmetingen, coördinaten en kleuren Opdracht voor het vak.
“In opdracht van Oranjewoud B.V.” 1.  Welkom!  Samenwerking tussen E, W, IPO, IM  School of E&D of Applied Sciences 2.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Typegebieden. In elk gebied hoge en lage waarden Corrrectie voor roken en leeftijd.
Ontwerp steekfiets J-Design.
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
Boeren in de woestijn.
1.5 De snelheid van een reactie
Inhoud Beoordeling geluid/lucht Problemen luchtkwaliteit
Longfonds en buitenlucht
Koos Louwerse, Govert de With
CO 2 bij paprika: wanneer kan ik het beste doseren? Anja Dieleman, Wageningen UR Glastuinbouw.
Fijnstof Dick Joosten, KAM-coordinator Stadswerken 15 juli 2014.
De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)
STAAT VAN DE LUCHTKWALITEIT IN BRUSSEL Olivier Brasseur 22 juni 2015 Departement « Laboratorium Luchtkwaliteit »
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
Prof. Dr. Onno van Schayck 28 januari 2016 te Eijsden.
Luchtkwaliteit en gezondheid presentatie door GGD [naam] [naam en titel(s) spreker] [datum]
Gezondheidkundige Beoordeling Immissie onderzoek Componenta dr. S.J.C.J. Evertz Milieugezondheidkundige Gezondheidsbevordering, GGD Zuid Limburg Tel.046.
… in de praktijk van de ruimtelijke ordening. Stellingen o Ik ken de Atlas Leefomgeving o Ons eigen ‘kaartenportaal’ werkt uitstekend Atlas Leefomgeving.
11 Prof. dr. ir. Filip Meysman Vrije Universiteit Brussel Ringland Academie.
Fijn stof onderzoeken Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters.
De rechter tikt de overheid op zijn vingers
PM10- en PM2.5-metingen in emissies
Transcript van de presentatie:

Fijn stof. Nieuwe feiten en realiteiten. Ademloos, Horta-avond. 7 feb 2012 Prof. Dirk Avonts.Universiteit Gent. dirk.avonts@ugent.be

Wat is gekend? Hoe fijner het fijn stof, hoe schadelijker. Hoe verder van de weg, hoe minder fijnstof: Op 20 m: 2/3 40-50 m: 1/2 80-100 m: 1/3 Vanaf 500 tot 1000 m: achtergrondvervuiling. Het negatief effect op de gezondheid is vastgesteld tot op 1 500 meter van een drukke verkeersweg. De fijnste deeltjes komen vooral voor in de zone 200-300 m van de verkeersweg.

Hoe gedragen deeltjes ‘fijn stof’ zich? Onstaan in de verbrandingsmotor. Verdunning in de omgevingslucht. Klontering: kleine deeltjes klitten samen tot grotere partikels (tot 200 m van de weg). Neerslag op de grond. Evaporatie (aerosol): chemische stoffen op het oppervlak ‘verdampen’ en het fijn stof deeltje ‘verdwijnt’ als een zeepbel (tot 200 m).

Hoe gedragen fijn stof deeltjes zich wanneer de weg is afgezoomd met een geluidsscherm? A: De fijn stof deeltjes blijven hangen in het scherm, of slaan ervoor neer. B: De fijn stof deeltjes verspreiden zich op dezelfde manier als de situatie zonder scherm. C: De fijn stof deeltjes worden naar omhoog gestuwd en verdwijnen in hogere luchtlagen. D: De fijn stof deeltjes slaan neer op een grotere afstand van de verkeersweg.

Hoe gedragen fijn stof deeltjes zich wanneer de weg is afgezoomd met een geluidsscherm? Een veldonderzoek: Atmospheric Environment (2010), jaargang 44: pagina 3118-3127. doi:10.1016/j.atmosenv.2010.05.033

Metingen aan twee drukke verkeerswegen in Zuid-Californië. Freeway in Downey (I-710): 12 200 voertuigen/uur waarvan 500 trucks. Locatie zonder geluidsscherm: figuur a. Met scherm van 3,7 m hoog: figuur c. Freeway nabij La Mirada (I-5): 8 500 voertuigen per uur, waarvan 650 trucks. Locatie zonder geluidsscherm: figuur b. Met scherm van 5,2 m hoog: figuur d.

Conclusie (I). In een zone van 30 tot 50 m achter een vertikaal geluidsscherm is de concentratie fijn stof gehalveerd vergeleken met de situatie zonder geluidsscherm: recirculatie holte. In de zone 80 tot 100 m achter het scherm is de concentratie fijn stof even hoog als op de verkeersweg en dubbel zo hoog als in de situatie zonder scherm.

Conclusie (II) Fijn stof afkomstig van een verkeersweg, afgezoomd met een vertikaal geluidsscherm, is meetbaar tot op 250-400 meter van de weg; zonder scherm tot op 150-200 m. Op 150-200 meter van de verkeersweg is de concentratie fijn stof 1,5 tot 2,5 maal zo hoog achter een geluidsscherm, vergeleken met de situatie zonder scherm.

Verspreiden de grote en kleine partikels van fijn stof zich anders wanneer de verkeersweg is afgezoomd met een geluidsscherm? a: zonder geluidscherm c: met geluidscherm

Conclusie. Geluidsschermen hebben geen invloed op de concentratie van de grootste deeltjes. Hoe fijner de deeltjes, hoe groter de invloed van het geluidsscherm bij de verspreiding. De fijnste deeltjes pieken op 100 m van de verkeersweg en verspreiden zich tot op grotere afstand van de verkeersweg bij een vertikaal scherm van 3,7 tot 5,2 m.

Wat is de invloed van geluidsschermen op de verspreiding van andere polluenten van het verkeer?

Conclusie. Gasvormige polluenten vallen in de zone van 20-30 meter achter het scherm terug tot op 1/3 van de concentratie op de verkeersweg. De zone 50 tot 150 meter achter het scherm: de helft van de concentratie op de weg. Op 100 meter achter een geluidsscherm is de conc. stikstofdioxide 3 x hoger dan in de situatie zonder scherm.

Hoe gedragen fijn stof deeltjes zich wanneer de weg is afgezoomd met een geluidsscherm? A: De fijn stof deeltjes blijven hangen in het scherm, of slaan ervoor neer. B: De fijn stof deeltjes verspreiden zich op dezelfde manier als de situatie zonder scherm. C: De fijn stof deeltjes worden naar omhoog gestuwd en verdwijnen in hogere luchtlagen. D: De fijn stof deeltjes slaan neer op een grotere afstand van de verkeersweg.

Geluidsschermen en luchtvervuiling. Er is een meetbare en zeer belangrijke invloed op de verspreiding van alle polluenten van het wegverkeer. Een zone van 30 tot 50 m achter een vertikaal scherm (3 tot 20 x de hoogte), heeft een minder slechte luchtkwaliteit dan zonder scherm. De blootstelling 50 tot 150 m achter het scherm is vergelijkbaar met de concentraties op de weg. De vervuiling reikt verder dan in de situatie zonder geluidsscherm: verdubbeling van de verkeersgerelateerde vervuilingsafstand.

Geluidsschermen: een stille vervuiler? Ze verminderen dicht achter het scherm (tot 100 meter) de blootstelling aan lawaai. Hoe breder de autoweg en hoe groter het aandeel vrachtwagens, hoe minder effectief. In de ‘stillere’ zones achter het scherm is de luchtkwaliteit slechter dan zonder scherm. Op grotere afstand van de verkeersweg hebben geluidsschermen geen invloed op het verkeerslawaai, maar is de concentratie van de fijnste fijn stof deeltjes wel toegenomen.

Dan maar een groen scherm? Een goed gekozen, dichte bomenrij langs de snelweg vangt het fijn stof van het verkeer op. Wie is akkoord? Wie is niet akkoord?

Experiment: A 50 bij Valburg (2008). Beplanting op 30 m van de snelweg: Strook grove den van 100 m lang en 10 m breed. Strook loofbomen van 100 m lang en 10 m breed. Zilverlinde en Laurierkers. Bomenrij: 7 tot 10 m hoog.

Werkt het groen scherm? Geen effect op de verkeersgerelateerde fijnstof fractie (PM2.5 en kleiner). Zelfs naaldbomen blijken geen belangrijk filterend effect te hebben.

Eindconclusie: Minder verkeer. Minder diesels en vrachtwagens Eindconclusie: Minder verkeer. Minder diesels en vrachtwagens. Verkeerssturing. Trager rijden. Enkel tunnels houden geluid en vuile lucht uit de woonomgeving.