DE VERANDERINGEN IN DE FYSISCHE ASPECTEN VAN DE WERELD ZIJN ZO SNEL GEGAAN DAT WE NIET VERBAASD MOETEN STAAN OVER HET FEIT DAT ONZE … KENNIS DEZE NIET HEEFT KUNNEN BIJHOUDEN 1 Dewey, 1944
EVERY PEDAGOGICAL SCIENCE THAT HAS TREATED KNOWLEDGE IN ISOLATION FROM PRAXIS HAS VIRTUALLY ALWAYS PRODUCED ENTIRELY UNWARRENTED EFFORTS 2 Vygotsky, 1926
PROFESSIONELE ONTWIKKELING Jaar 3 | ‘12/’13 | semester 1 03 september 3
OVERZICHT 4
SIMULATIES •Leeromgeving (werkplek – leerplek - …) •Werelden Verbinding tussen: •Praktijk – theorie •Vak – onderwijspedagogiek •School – wereld 5
ONDERZOEK 6 •Oefenen voor LIO-praktijkonderzoek •Gehele onderzoekscyclus (in stappen) •‘echte’ producten •Product module/blok 1: een ‘review’ (samenvatting van minimaal 3 (semi-)wetenschappelijke bronnen) over simulaties in het (beroeps)onderwijs •Product jaar 3: een artikel op basis van onderzoek over simulaties in het (beroeps)onderwijs.
OPDRACHT 1 (3 SEPTEMBER) Ca. 20 min: •Formuleer een eigen hoofdvraag voor gehele onderzoek (verbind met ontwerp wereld) leg voor aan medestudent. •TIP 1: van groot naar klein •TIP 2: van klein naar groot (brainstormend) •Geef kritiek op hoofdvraag van medestudent (weet je wat er gemeten gaat worden?) •Herformuleer je hoofdvraag (en evt. deelvragen) Ca 30 min: •Ga aan de hand van de referenties in de twee bronnen opzoek naar mogelijke literatuur voor je onderzoek. •Verzamel die mogelijk relevante literatuur in een lijst. 7
OPDRACHT 2 (VOOR 10 SEPTEMBER) •Lees inleiding en conclusie van de twee teksten en herfomuleer je hoofdvraag en formuleer een deelvraag voor jouw review. •Plaats de hoofdvraag voor 10 september 12:00 uur op het forum.forum. 8
REVIEWEN •Meer dan 3 bronnen •Uit titel kun je (als het goed is) veel halen •Begin bij literatuurlijst •Noteer sleutelauteurs •Begin bij conclusies •Verzamel systematisch (en sla op) •Zotero.org •APA.org 9
PRAKTISCHE ZAKEN 10 Camillo Bereikbaarheid MA/WO/DO/VR Camillo mvanmartijn.youcanbook.me