Gezichtsreconstructie Ine Boermans januari 2011
Markus, stadgenoten en de academie Portretten in de vitrine Wat is er allemaal voor nodig De zoektocht Nico Arts M. d’Hollosy Remie Bakker
Kunst of wetenschap? Research & literatuur Doel van de schedelreconstructie - Forensische - of - Archeologische reconstructie Meerdere methoden Wetenschap én kunst
Replica van de schedel Kernvraag: Hoe maak je een mal van een schedel ? Op zoek naar wijze raadgevers Remie Bakker Jacques Spee Jan Cox Oefenen en experimenteren - Siliconen mal met geboetseerde ‘muurtjes’ - Gipsen steunmal - Schedel schoonmaken - Gipsen afgietsel maken
Groen licht Schedel met kaak Werkwijze: 1. Bescherming schedel 2. Siliconen mal 3. Polyester steunmal 4. Schedel schoonmaken 5. Afgietsels - Polyurethaan - Polyurethaan met wit marmergranulaat afgietsel
Siliconen mal laag 1
Siliconen laag 2 met “muurtjes”
Voorbereiding polyester steunmal
“Ontmallen”
“Afgietsel”
“De gezichtsreconstructie”
Fasen gezichtsreconstructie Gegevens verzamelen Weefselhoogte vaststellen & aangeven 3. Musculatuur & ogen aanbrengen 4. Neus: vorm & grootte bepalen 5. Oren vorm & grootte bepalen 6. Huidlaag aanbrengen 7. Gezicht & hals boetseren 8. Mal maken & inleggen
Wat vertelt de schedel Mannelijk of vrouwelijk? Europees of..? Jong – oud Aanhechting musculatuur mager, gemiddeld, dik Tanden Type voedsel, hongerperiodes, cariës Analyse gespecialiseerd patholoog anatoom
Historische achtergrond Zijn er persoonsgegevens bekend? Zijn er historische gegevens bekend? Keuze reconstructie methode - Amerikaanse methode - Engelse methode
Persoonsgegevens ♀ 33jr 1.63cm 1650 - 1725 Veel cariës in het gebit Groeistoringen in het tandglazuur ontstaan tussen 4e en 6e levensjaar Geheelde fractuur v. rechterdijbeen, boven kniegewricht. Hierdoor was het beenmerg en beenvlies ontstoken Noord kerkhof Begraving buiten de muur, arme inwoners
Dikte huidlaag bepalen
De wattenstaafjes De voorbereiding voor de spieropbouw, spierplaatsing en spierdikte Op de millimeter Wetenschappelijk onderbouwd
Zachte delen Wat te doen met Ogen Oren Neus Mond Wenkbrauwen Haardracht
De huid Verschil archeologische en forensische reconstructie Expressie, mimiek en emoties De finishing touch
Gebruikte materialen Speciale niet hardende klei Diverse kleuren voor spieren, klieren, vetweefsel Ogen
Maar nog niet klaar ….
Opnieuw “De Mal” Mal met steunmal maken van het geboetseerde portret Mal behandelen en inleggen Diverse mogelijkheden; van gips tot brons, kunststof, speciale rubbers, siliconen met haar Gepatineerd kunststof, brons of levensechte replica
Het eindresultaat Het handschrift van de kunstenaar De haardracht & kleding passend bij de tijd Het gezicht van Eindhovenaren door de eeuwen heen
Videootje
Tot slot Een inspirerend 2011 gewenst!!