“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson) http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Edushock leerfestival
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
Samen leren werken in de cloud
Samenwerkingsverband
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Succesvol in onderwijs met ICT
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Info Support Max Cornelisse
Stichting RechtenOnline
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Van idee tot digitaal materiaal
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
VTB Technasium Vakcollege
Gepersonaliseerd leren
Immanuël Missionair. Visie Immanuël Uitreiken naar de buurt naar de mensen om ons heen Immanuël Impuls.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
ICT in een dynamische context
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
“Passend onderwijs op maat”
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Cultuurprofieldoelen;
OUDERINFORMATIEAVOND
Handelingsgericht Werken
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Business-school PENTA college csg Hoogvliet Wat zijn wij voor een school? Binnen MAVO andere behoefte. Hoe zijn wij er toe gekomen? – Krimpende markt –
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
ICT in het vo Frans Peeters
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
Sieberdam/ROCS & KODOS
Innovatief leiderschap Ervaringsverhaal & lessons learned Jac
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson) http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

Onderwijs & ICT : een succesvolle combinatie!..?

Samen delen ..… van kennis en ervaring Beweging …. om onderwijs & ICT te versterken..

Deelnemers Atlas College - Hoorn Waerdenborch Holten Stedelijk Lyceum Enschede Carmel College Gouda St. Jozef Mavo Vlaardingen CSG Penta College Ichtus College Spijkenisse Veenendaal Thorbecke VO Het Rijnlands Lyceum Rotterdam Wassenaar Pantarijn Mensit Wageningen Utrecht

relatie onderwijs en ICT – op zoek naar….. en nemen wij mee... Ervaringen van andere scholen… ….heel veel opzoek naar.... bruikbaar materiaal, ook naar variëteit in de lessen -didactische professionaliteit van de docent. ICT is een hulpmiddel. onderwijsontwikkeling vanuit de docenten ondersteuning bieden binnen een academie, Docenten projectmatig leren werken, externe expertise betrekken (CLU tbv beoordelen zelf ontwikkeld materiaal) social media (yammer) open standaarden als richtlijn voor alle digitale leermiddelen: webbased, ELO en apparaat onafhankelijk.

Organiseren in de keten Kansen en vernieuwing Stakeholdermanagement Portfoliomanagement Inhoud én proces Programmamanager Procesinrichter Zien van de potentie Adviseur Bedrijfsvoering Binnen en buiten Informatiemanagement Procesinrichting Verbinden van mensen Strategie énuitvoering Projectmanager

Mensit-organiseren gaat over: Kennis en ervaring Durf en daadkracht Presteren Focus Samenwerken Resultaat & Effect Plezier Professionaliteit ….. Professioneel organiseren is ook durven leren…

Brede scholengemeenschap (1995) RSG Pantarijn Brede scholengemeenschap (1995) Openbare school, 2500 leerlingen Locaties in Wageningen (MHV en VMBO/Pro), Rhenen (Mavo) en Kesteren (VMBO, MHV onderbouw) Verschillen tussen locaties: Grootte (MHV 1500 – Pro 120) Onderwijs: Leerpleinen, Montessori, klassikaal Historie en traditie Omgeving (Universiteit, dorpsgemeenschap) Eén visie, verschil in uitvoering

Dit willen we! Jongeren opleiden mbv ICT We doen het voor hen en met hen!

Online enquête vooraf: Visie en Leiderschap Organisatiestructuur & Projectmatig werken ICT infrastructuur & Beheer Deskundigheid Digitaal lesmateriaal & gebruik Delen van leerervaringen met digitale didactiek &

Online enquête resultaten collectief: Organisatiestructuur & Projectmatig werken

Leerervaringen digitale didactiek: Quotes… Leerervaringen digitale didactiek: “Geen pasklare oplossing. Enthousiasme van docenten en leerlingen belangrijk voor succes…” ….Ruimte om te ontdekken, samenwerken, vertrouwen… Onderwijs – bedrijfsvoering …..hmmm Docenten met mate informatie geven- didactische toepasbaarheid, niet techniek; Leerlingen betrekken in pilots/testen Zorgen dat alles technisch werkt! En goede technische en praktische ondersteuning. Oprichter OVC Omslag van 'ontwikkelaars' naar 'arrangeurs' Transfer van ICT-coördinatoren naar ICT-ambassadeurs, onderwijs georiënteerd 'verplichte setting' m.b.t. bijscholing, slecht bevallen! Eenvormige getinte technische insteek….

Hoofdlijnen aanpak: Stap 1 Stap 2 Stap 3 ICT huis op orde Visie en ICT infra Digitale didactiek Verhaal de ruit ICT ambitieplan 1 Pilot met 32 vraagstellingen

Inhoudelijk meer weten? Open praktijk case: 2. Onderwijs-ICT- Basis op orde

Nieuwsgierig? Neem contact op