Presentatie Aircraft painting voor de FSGroep Friesland d.d. 23 maart 2009 door Henny Hazekamp (PH-HLW)
Benodigde programma’s: Paintkit van een vliegtuig DXTBmp45 Paint Shop Pro of Neopaint of Paint (uit Windows XP)
Download de volgende programma’s: Paintkit (AVSIM.com - FlightSim.com) DXTBmp45(gratis) Neopaint(proefversie 30 dgn) Paint Shop Pro(proefversie 30 dgn)
In de map paintkit moet je een paar mappen aanmaken, t.w. een map texture en noem die “Texture.XXX” en in de map Texture.XXX weer twee mappen en noem die “DXT” en “Kopie”. Dan ziet het er als volgt uit:
In deze map “B Paintkit” zitten veel afbeeldingen. Dit alles kopieer je naar de map “Texture.XXX”
Alleen de afbeeldingen met een “_t” extensie, b.v. “b738fuseforward_t”, kunnen bewerkt worden. (Maak eerst een kopie van die afbeelding en doe die in de map “Kopie”). Alleen de afbeeldingen met een “_t” extensie, b.v. “b738fuseforward_t”, kunnen bewerkt worden. (Maak eerst een kopie van die afbeelding en doe die in de map “Kopie”). We gaan de file eerst met DXTBmp en daarna met een paint programma bewerken. We gaan de file eerst met DXTBmp en daarna met een paint programma bewerken. Als je DXTBmp opstart krijg je het volgende te zien: Als je DXTBmp opstart krijg je het volgende te zien:
DXTBmp45
Nu gaan we een afbeelding inladen en dat gaat als volgt, ga naar: Nu gaan we een afbeelding inladen en dat gaat als volgt, ga naar: File Load Extended Image (b738fuseforward_t) Openen Dan select “Alpha” (=reflection channel) Export Alpha Channel en save het in de map DXT als “a_b738fuseforward_t” File, Save 24 bit Image, saven naar de map DXT als “b738fuseforward_t
Nu pas kan er begonnen worden met het schilderen van het vliegtuig. Nu pas kan er begonnen worden met het schilderen van het vliegtuig. We nemen een paint programma naar keuze. We nemen een paint programma naar keuze. In dit geval neem ik Paint Shop Pro (PSP). Start PSP Ga naar “Bestand” – “Openen” en zoek de map DXT op van het vliegtuig Selecteer “b738fuseforward_t” en “Openen”
Selecteer een vlak en kies een kleur.
Dit bestand gaan we ”Opslaan als” Dit bestand gaan we ”Opslaan als” b738fuseforward_t en dan wordt er gevraagd het bestaande bestand te vervangen en dat bevestig je met “JA” b738fuseforward_t en dan wordt er gevraagd het bestaande bestand te vervangen en dat bevestig je met “JA” Nu gaan we weer terug naar het programma DXTBmp en gaan de file inladen die we net weggeschreven hebben. Nu gaan we weer terug naar het programma DXTBmp en gaan de file inladen die we net weggeschreven hebben.
Dat doen we als volgt: Select “File” en “Load Normal Image” Kies b738fuseforward_t Click on “Alpha” Import Alpha Channel “a_ b738fuse forward_t” Select wederom “File” Save as Extended Image, en onder in het scherm moet staan “DXT3 with Alpha” en vervang de orginele file in de Texture.XXX
Om het resultaat te bekijken van al deze inspanningen moeten we eerst het vliegtuig nog inpassen in FS 9. Om het resultaat te bekijken van al deze inspanningen moeten we eerst het vliegtuig nog inpassen in FS 9. Dat gaat als volgt: Verkenner Root FS 9 Map Aircraft B Kopieer de map “Texture.XXX” naar B Aircraft.CFG opzoeken Openen met kladblok
Kopieer een bestaande “[fltsim.X)” in de aircraft.cfg en pas dit aan. Wat moet je aanpassen: De X moet je veranderen in een cijfer volgend op de laatste “[fltsim. )” De X moet je veranderen in een cijfer volgend op de laatste “[fltsim. )” Dan de “texture=“ aanpassen naar “texture=XXX” Dan de “texture=“ aanpassen naar “texture=XXX” Als dit allemaal is gebeurd moet je vliegtuig zo te zien zijn in FS 9. Als dit allemaal is gebeurd moet je vliegtuig zo te zien zijn in FS 9.