Programmeren van een humanoid robot

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Er zit een gat in m’n emmer 1
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Doublet deel 1 – de basis.
Een afdelingswebsite bouwen met Google Sites
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Boss RC-50 Guide Beats laten horen Beats aanpassen Instructie voor leerlingen Guide is één van de mogelijkheden met de Boss RC-50.
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Leer de namen van de noten 1
PsycINFO Psychologische tests Universiteitsbibliotheek.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Paginanaam aanpassen Activeren of deactiveren vd pagina Verwijderen vd pagina NOOIT OP KLIKKEN Geen functie.
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
HTMLHTML UITLEG & CURSUS. Inleiding HTML: Hyper Text Mark-up Language.
3. GORDEL, PANTSER & SCHOEISEL
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
Naar het Jaareinde toe
Oplossingsgericht coachen
Leer de namen van de noten 2
Greenfoot Workshop Bobby - Snake.
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop2: Technisch communiceren. Extra blok Workshop2: Technisch communiceren Stap 1: Hoe creëren ?
Didactische mogelijkheden met Google Documents FORMULIEREN
Phoenix Contact ILC150ETH F. Rubben, Ing.. Phoenix Contact ILC150ETH F. Rubben, Ing.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Groot geloof 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Mijn sport: Majorette ‘ D.S.V Actief’ te Deventer
‘Storybirds’ maken.
Geloven en nu….
Godsdienst 1 1.
User management voor ondernemingen en organisaties
Al doende leren training docenten
3/8/09 slide: 1 Formula Flowcode Robot Rudy vzwcum presentatie.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
Vergelijkingen oplossen.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Lego Mindstorm.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Afhankelijkheid is een keuze
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Les 3: Verkeer TOETS.
Welkom bij de cursus SketchUp 2014
Sketchup 2014 Les 9.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Sketchup 2014 Les 10.
Heel interessant !.
B 1 voorrang verlenen B 3 verkeersbord dat het verkeersbord B 1 aankondigt op de bij benadering aangeduide afstand.
© imec 2000 © imec 2001 MAX+PLUS II Installatieprocedure.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #3 KUBUSCRAFT.
Woordjes leren.
1.Account aanmaken 2.Eerste stappen van je profiel 3.Profielgegevens beheren 4.Vrienden zoeken en toevoegen 5.Pagina's en groepen toevoegen 6.Je startpagina.
Verplaatsen met een rolstoel
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les
Het aanpassen van Microsoft SharePoint Onlinewebsite
volgende bladzijde terug
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Leren programmeren met Scratch
Transcript van de presentatie:

Programmeren van een humanoid robot NAO Programmeren van een humanoid robot

Introductie NAO stelt zichzelf voor Play on NAO the presentation.crg Choregraphe project, make sure the translation in your language is present.

Choregraphe Programmeer software Hiermee kunnen NAO gebruikers op een eenvoudige manier beweging en interactief gedrag aanmaken en bewerken Demonstratie

Doel van de oefening Laat NAO naar jou toe lopen en laat hem vlak voor jou stoppen. NAO vraagt je hem de bal te geven en vraagt​je waar hij de bal moet naar toe brengen. NAO zoekt en vindt de aangeduide plaats NAO gaat naar die plaats, legt de bal neer en gaat zitten.

Voorbereiding Choregraphe opstarten Een nieuw prokect aanmaken Open de bibliotheek: Devoxx4Kids.cbl Plaats en configureer de dozen Set Speech Language Set Reco. Lang. Tactile Head Verbindt de dozen met het startpunt.

Oefening 1 Laat NAO naar je toe lopen Infrarood Sensor (Ogen) Sonar Oogkleur Maak een nieuwe doos aan in het hoofd venster Verander de naam : Ga vooruit Wijzig de afbeelding: move.png Type: Flow Diagram

Oefening 1 (vervolg) In de nieuwe doos Ga vooruit Laat NAO recht staan (Stand Up) Walk Tracker Groene ogen als NAO je heeft gevonden (Eye Leds) Rode ogen als hij je niet meer ziet (Eye Leds) Gebruik de Sonar van NAO Detecteert een obstakel (jezelf) Stop de Walk Tracker Koppel de sensor van NAO’s hoofd aan de nieuwe doos

Oefening 2 NAO vraagt de bal NAO beweegt de rechter arm omhoog en opent zijn hand Laat NAO spreken Hij moet begrijpen wat je hem vertelt NAO stelt een vraag met twee mogelijke antwoorden NAO beweegt de rechter arm omlaag en sluit zijn hand

Oefening 2 (vervolg) Maak een nieuwe doos in het hoofd venster Verander de naam : (Kies zelf) Type: Flow Diagram Voeg 2 outputs toe (uitgang/resultaat) Dubbelklik op de nieuwe doos Klik op de (rechts boven) Naam output 1 : Stoel Naam output 2: Doos

Oefening 2 (vervolg) Verander de oogkleur van NAO Hef de rechter arm van NAO op (biblioteek) Doos: Raise Right Hand Laat NAO spreken met de doos Say NAO moet de bal vragen

Oefening 2 (vervolg) NAO vraagt​waar hij de bal moet leggen Maak een nieuwe doos. Type : Flow Diagram Voeg een doos Choice toe Wijzig de ouput van de doos Hernoem output answer naar answer1 Type : Number : 1 Nature : Punctual Voeg een output toe : answer2 Dubbelklik op het vakje om de vraag en de antwoorden in te geven NAO moet het antwoord dat je hebt gegeven herhalen.

Oefening 2 (vervolg) NAO laat zijn arm zakken en sluit zijn hand Terug naar het hoofd venster van Oefening 2. Voeg een doos Close Right Hand toe Koppel de twee outputs aan de doos

Oefening 3 NAO zoekt waar hij de bal moet leggen Draai het hoofd Vind de juiste NAOMARK Laat NAO zeggen dat hij de plaats gevonden heeft Laat NAO zeggen dat hij de plaats niet gevonden heeft

Oefening 3 (vervolg) Maak een nieuwe doos in het hoofd venster Verander de naam: Zoek Doos Type: Flow Diagram Voeg 1 output toe (uitgang/resultaat) Dubbelklik op de nieuwe doos Klik op de (rechts boven) Naam output : Gevonden

Oefening 3 (vervolg) Plaats in de nieuwe doos: Een doos NAOMark Een doos Center Head Een doos Move Head Left Een doos Move Head Right Een doos IF Twee dozen Say Drie dozen Wait (verander de timeout in 4,000000)

Oefening 3 (vervolg) Koppel het startpunt van de doos Zoek Doos met: Center Head NAOMark Een doos Wait Draai het hoofd naar links (Move Head Left) en naar rechts (Move Head Right) Koppel de NAOMark met de doos IF Configureer de doos IF : Condition Operator : = Value to compare : 68

Oefening 3 (vervolg) Koppel de output output_then met de doos IF aan de Input : onStop van de volgende dozen Wait, Move Head Left, Move Head Right onStart van een doos Say Doos Say om te zeggen dat NAO de doos heeft gevonden (waar NAO de bal moet plaatsen) Vergeet niet dat NAO ook moet zeggen dat hij de doos niet heeft gevonden ! Zoek zelf hoe ! Ga terug naar het hoofd venster en doe hetzelfde voor de stoel (copy / paste + aanpassen).

Oefening 4 NAO gaat naar de gevraagde plaats om daar de bal neer te leggen. Bewegen naar de doos of de stoel (NAOMARK) We voegen voet sensoren toe om te voorkomen dat de stoel of de doos worden geraakt De bal neer leggen

Oefening 4 (vervolg) Maak een nieuwe doos in het hoofd venster Verander de naam : Loop naar NAOMark Type: Flow Diagram

Oefening 4 (vervolg) Plaats in de nieuwe doos: Een doos Mark Walk Tracker Een doos NAO facing Mark Een doos Bumpers Een doos Move To Een doos Say Twee dozen Wait (veranderd de timeout in 0,500000) Twee Eye LEDs Een doos Drop Ball Move Back and Sit

Oefening 4 (vervolg) Koppel het startpunt van de doos Loop naar NAOMark met de input van NAO facing Mark Koppel de output van NAO facing Mark aan het startpunt van onStart Bumpers : NAO moet twee stappen terug doen Stop de andere dozen NAO moet zeggen dat hij is aangekomen. « Ik ben er » Mark Walk Tracker Blauwe ogen als de NAOMark niet meer gedetecteerd wordt Koppel Output van onLost aan Input onStop NAO loop nog een beetje door Groene ogen als NAOMark gedetecteerd wordt

Oefening 4 (vervolg) Plaats de doos Drop Ball Move Back and Sit in het hoofd venster en verbindt ze met de doos Loop naar NAOMark