De ontwikkeling van het ik

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Ontmoeting van mens tot mens.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Gemaakt door Praktijk Houvast
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dr. Albertus Risaeusschool
Gespiegeld Wandelen in de vrije natuur, eten als je honger hebt,
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Respect! INLEIDING: [tekst webpagina Ethisch Verantwoord Sporten]
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Workshop Knallende ruzie
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Ontwikkelingstraject kinderen
Hogescholen in Dialoog
Ik voel me zo alleen !.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Dit is Isabel 1.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Het is precies 19:06.
Leven door Christus’ dood
Ik ben Bob..
Leven als een potlood.
Godsdienst.
Lieve zoon/dochter ....
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Welkom op onze thema-avond
Hoe ga jij vanavond danken?
Kinderen en hun sociale talenten
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Dr. Albertus Risaeusschool
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Heb je soms behoefte aan… Om goeie dag te zeggen tegen `n onbekende ?
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Mm, lekker warm en veilig hang ik aan moeders takken. Het is hier zo fijn, zo gezellig. Mijn vrienden de dieren komen langs. Ze eten en rusten uit. Het.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Er zijn momenten in het leven dat men de ànderen mist…
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Fitheid en gezondheid.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
MEESTERPROJECT. Welkom Ronnie Peters | VL1A Joris Houben | VL1B Marcel Craenmehr | VB1A
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Welkom op onze ouderochtend
Psychologieles 2 Conceptie, baby, peuter Informatie  bronnenbundel.
Psychologieles 7 lesweek 7
Methodiek: Plancyclus
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Heel gewoon maar toch anders.
Rauw en troosten.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
We lezen: Exodus 2: 23 – 3: 15 De preek gaat over: Exodus 3: Voorganger: dhr. T. Waalewijn te Kampen Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Woede SESSIE 13.
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Transcript van de presentatie:

De ontwikkeling van het ik Peuterpuberteit De ontwikkeling van het ik

Zelfbewustzijn Van ontwakend zelfbewustzijn bij baby naar Groei en erkenning van het ik

de wilsontwikkeling en de ontwikkeling naar zelfstandigheid Nog geen beschikking over de vrije wil Wil voornamelijk nog driftmatig bepaald Het kind kan gevoelens niet uitleggen Het kind kan gevoelens niet plaatsen Drang naar zelfstandigheid Drang naar onafhankelijkheid Egocentrisme Frustratie Angst

Woede uitbarstingen Moeheid Honger of dorst Concentratie in het spel Slaap Machteloosheid Frustratie Angst

Wat doet met je als ouder Twijfelen aan jezelf Je onmachtig voelen Zelf boos worden Zelf verdrietig worden Schelden, schreeuwen Het gevoel krijgen: ik doe het niet goed

Wat te doen? Regels en afspraken Vaste gewoontes van slapen en eten Kalm blijven Veiligheid blijven bieden Tijd geven aan het kind Kind dingen zelf laten doen Orde en regelmaat Consequent en duidelijk zijn Positief stimuleren van het kind Beperk de keuze mogelijkheden Coherentie in gesproken taal en lichaamstaal Time out

Peuterpuberteit is groeien Je kind wordt groter Je kind groeit Je kind ontwikkeld zich Je mag trots zijn op je kind Het kind ontwikkeld een stukje van zich zelf Je kind groeit verder naar zelfstandigheid

afsluiting Vragen en opmerkingen

Situatie 1 Ons kind wil niet eten. Hij krijst alles bij elkaar en gooit met het bord.

Situatie 2 In de winkel blijft onze dochter maar zeuren om alle dingen die ze ziet. Als we nee zeggen gooit ze zich op de grond en barst ze in huilbuien uit

Situatie 3 Als onze zoon iets wil hebben dan dramt hij gewoon door. Hij hoort ons nee gewoon niet. Hij pakt dan zelf een koekje ook als het niet mag.