Interactieve taalprojecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Delf examen B1.
Advertisements

Fred Beumer.
K N S.
Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
By Alexander Ho. z Locatie Gebouw Team Tygron.
Actuele vraagstukken & Duurzame oplossingen
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Feedback Wat Soorten Door wie
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
Presentatie introductie BGL
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
Leswijzer Nieuwsbegrip
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
Taalontwikkeling in mbo
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Frank Evers, ThiemeMeulenhoff Ageeth Jorna, Lekker-Werken
Taalbeleid.
First ID project Waterlant-Ydoorn
Deltion College Engels
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/002] thema: Ough! I don’t feel good…. can-do : kan eenvoudige informatie geven.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Clusteroverleg groen ’11
Noordhoff Uitgevers Talendag
Neue Kontakte 4-kgt Workshop D-103
Een project van de Korengroep
Leren op afstand bij de Leidse Onderwijsinstellingen 4 april 2008 Praktijkopleidersdag HFL.
Welkom! Nederlands A1-A2.
lees- en schrijfvaardigheid oefenen in de dagelijkse praktijk
Hoe maak je een wiki? Startershandleiding Benedict Wydooghe.
“Passend onderwijs op maat”
moderniseren van het curriculum.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Professionaliseren binnen TOI BLUE, hoe doe je dat?
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Evaluatie Leerlijnen.
Workshop klassenmanagement
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Babbage DRO Welkom!.
Van, voor én door het onderwijs.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
IBK3ESB01 Project ESB – Tussenstand – Hoe verder? George Pluimakers.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Sport Werkt!.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Dat Spreekt Vanzelf digitaal Woord voor Woord interactief
Kennis delen.
Instructie geven en uitvoeren
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Studiemiddag inburgering
Inspelen op Innovaties
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
Observeren, rapporteren
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Interactieve taalprojecten we don’t teach dutch

Wie zijn Delken&Boot? Ellis Delken: Nt2 docent, socioloog, projectleider, ondernemer, lesmateriaalontwikkelaar Emmeke Boot: gecertificeerd Nt2 docent, lesmateriaalontwikkelaar, projectleider, assessortrainer ondernemer, netwerker

Wat we doen Vanuit onze visie ontwikkelen we lesmateriaal geven we training aan studenten en docenten geven we leiding aan projecten

Van de praktijk naar de praktijk de visie van het ‘echte leven’ actie en interactie kijken, luisteren, spreken multimedia plezier

Waarom de praktijk zo belangrijk is Taalnoodsituaties Referentiekader ‘Leren’ is een werkwoord Efficiënt

Onze producten CP-Trainer CP-Starter

Inhoud CP-Trainer 100 authentieke films van cp’s 4 DVD’s: burgerschap OGO werken algemeen werken specifiek Lesmateriaal bij elke film (op cd-rom) Docentenhandleiding ( op cd-rom)

Waarom de CP-Trainer? Voorbeeld van de cruciale praktijksituaties Vragen van docenten Vult bestaande methodes aan Integreert NT2 en KNS Oefenen, oefenen, oefenen Verhoogt de slagingskans voor het inburgeringsexamen

Kenmerken CP-Trainer Praktijkgericht lespakket Sluit aan op eindtermen inburgeringsexamen Biedt veel praktijkoefeningen (rollenspellen) Bereidt voor op portfolio en/of assessments Van de praktijk: film van cruciale praktijksituatie Naar de praktijk: stapsgewijs naar simulatie-opdracht

Ik bel met de reinigingsdienst van de gemeente Een voorbeeld Ik bel met de reinigingsdienst van de gemeente in portfolio / Burgerschap / Milieu

Uitgangspunten CP-Trainer Taal is contextgebonden Taal en kennis zijn cultuurgebonden Eerst kijken, dan luisteren, dan spreken Spontaan taalgebruik

Methodiek In 7 stappen Van receptief naar productief Van buitenschools via binnenschools naar buitenschools Van gestuurd naar ongestuurd Van authentiek naar A2

Lesopbouw in zeven stappen Stap 1: film + kijkvragen en gespreksvragen Stap 2: contexspecifieke woordenschat Stap 3: film + tekst Stap 4: dialoog op A2 Stap 5: geleide dialoog op A2 Stap 6: simulatie opdracht Stap 7: buitenschoolse opdracht / portfolio

Wat betekent de methodiek voor de docent / begeleider? Kennis hebben van de praktijk Inleven in de rol van de functionaris en in het referentiekader van de cursist 3. Real life situations creëren (praktijklokaal, taaldorp) 4. Goede contacten in de praktijk

Tips in docentenhandleiding In de les, hoe doe je dat? Tips in docentenhandleiding Van de praktijk….. (gestructureerd) Kennis activeren Woordenschat aanbieden en oefenen Interactief kijken en of luisteren Werken met dialogen

In de les, hoe doe je dat? …..naar de praktijk (ongestructureerd) 5. Taal oefenen – hoe? 6. Gesprekken oefenen in simulatie - hoe? 7. Buitenschoolse opdracht - hoe?

Kenmerken van de CP- Starter Fotomateriaal uit de films Tekst en dialoog op CD Werkt toe naar de film van de CP-Trainer

Meer weten? Surf naar http://www.delkenboot.com Mail naar: info@delkenboot.com Of bel: (0)10 422 1481 Ellis Delken (0)6 42014510 Emmeke Boot (0)6 2454 0378