De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Advertisements

De quiz bestaat uit 13 vragen.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Renaissance & Humanisme
COLUMBUS.
De renaissance 1.2.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
Andere uitingen Cultuur middeleeuwen.
De verlichting Paragraaf 2.
Het Sonnet.
Pax Romana 30v.Chr tot 192 na Chr..
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
The shortest history of Europe
Joods-christelijk wereldbeeld
De stad als motor van een mentaliteitsverandering
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
De middeleeuwen: cultuur en literatuur
De grafische cultuur De symbolische visuele representatie en de opkomst van de theoretische cultuur.
De theoretische cultuur (3a)
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
De theoretische cultuur (3b) Middeleeuwen (West-Europa): van een pragmatische naar een ethische cultuur.
Romeinen in Noord-West Europa
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Hoofdstuk 5.
Woord van Leven Augustus 2011.
Claire van Gulik Amber de Haan
Achttiende en negentiende eeuw
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Tijd van steden en staten ( n. Chr.)
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
DE VROEGE MIDDELEEUWEN
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Verwondering over de natuur
De geschiedenis van de geneeskunde
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Voorbeeldvragen examen geschiedenis
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Joods-christelijk wereldbeeld
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Renaissance De wedergeboorte.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2 ‘Hofstelsel en horigheid’
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
De verbreiding van de islam
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
De WEtenscHappelijke revolutie
Renaissance en Opstand
Joods-christelijk wereldbeeld
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Hier begint de nieuwe tijd
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Transcript van de presentatie:

De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk

Chronologie - Theoretische cultuur  Grafische cultuur ( jaar – heden)  Magische cultuur ( – jaar)  Totemistische cultuur ( – vJ)  Religieuze cultuur (5.000 – 700 vJ)  Theoretische cultuur (700 vJ – heden)  Griekse oudheid (700 vJ – )  Romeinse oudheid (300 vJ - 300)  Middeleeuwen  Oost-Europa: het Byzantijnse rijk  West-Europa: verschillende rijken  Moderne Tijd  Renaissance

Van hardop naar stillezen De geboorte van de moderne tekst en een nieuwe manier van lezen

Van hardop lezen naar stillezen 1. Zonder klinkers, zonder spaties

Van hardop lezen naar stillezen 2. Met spaties, maar zonder klinkers

Van hardop lezen naar stillezen 3. Scriptura continua (met klinkers, zonder spaties)

Van hardop lezen naar stillezen 4. Scriptura continua (met leestekens)

Van hardop lezen naar stillezen 5. Woordscheiding en leestekens

Van hardop lezen naar stillezen 6. De vorm van de tekst

The Birth of the Modern Mind Het ontstaan van het sonnet

Vraag 1 Paul Oppenheimer noemt Frederick II in feite een sleutelfiguur in de culturele transformatie van middeleeuwen naar moderniteit. Onderbouw deze bewering (wees volledig!)

Eerdere fasen in de theoretische cultuur 1. Het Griekse bewustzijn: idealistisch  Hoofdvraag: hoe kan ik de werkelijkheid kennen  Waarneming centraal  Idealistisch (zoekt naar ideaal via concrete waarnemingen)  Individu staat centraal (vrijheid)  Representatie van de werkelijkheid  Steeds nieuwe representatievormen (originaliteit)

Eerdere fasen in de theoretische cultuur 2. Het Romeinse bewustzijn: pragmatisch  Hoofdvraag: hoe kan ik kennis gebruiken om de werkelijkheid naar mijn hand te zetten  Handelen centraal i.p.v. waarneming  Pragmatisch (het handelen blijft concreet)  Collectief staat centraal (trouw)  Representatie van ideologische waarden  Statische representatievormen ontleend aan de Grieken (herkenbaarheid)

Het middeleeuwse bewustzijn Ethisch  Hoofdvraag: hoe kan ik kennis krijgen van het goddelijke en goed handelen?  Door en door rationeel  Kloof tussen God en mens  Representatie van een hogere werkelijkheid  Gericht op het handelen (net als Romeinen)  Maar: bij Romeinen bleef dit handelen concreet  Bij de Middeleeuwers wordt het handelen abstract (het gaat om de betekenis van het handelen)

Het moderne bewustzijn Wetenschappelijk Frederick II kondigt een nieuwe fase aan in de theoretische cultuur: de moderne tijd (Renaissance)  Hoofdvraag: hoe kan ik de structuur van de werkelijkheid kennen  Het belangrijkste principe van de Grieken (de waarneming) keert terug, maar wordt abstract.  Het wereldbeeld wordt wetenschappelijk.  De wiskunde wordt een belangrijk model voor het denken (vertalingen uit het Arabisch van Euclides; in 1202 schrijft Fibonacci de eerste moderne verhandeling over wiskunde)  Voorbeelden: Sonnet, Centraal perspectief

Vraag 2 Waarover handelt zijn De arte venandi cum avibus en waarom werd dit werk door de kerk als subversief beschouwd?

Vraag 3a Aan het hof van Frederick II kwam ook een nieuw genre, het sonnet, tot bloei. Welke essentiële verschillen vallen er tussen het sonnet en de daaraan voorafgaande vormen van poëzie te constateren?

Verschillen tussen sonnet en troubadourlyriek  Troubadourlyriek:  Bedoeld om opgevoerd te worden voor een publiek (van aristocraten)  Afstand tussen dichter en zijn geliefde  Conflict is extern en in feite radicaal onpersoonlijk  Sonnet  Bedoeld om (in stilte) gelezen te worden door een lezer  Conflict is intern en juist wel persoonlijk  Emotionele problemen worden via een logische structuur ‘opgelost’

 Nieuw genre: de sonnet  Werd als snel opgevat als een nieuwe manier van denken over de wereld  Genre dat door zijn vorm gericht was op het innerlijk (geen opvoering/muziek meer nodig)  Het sonnet roept door zijn vorm vragen op over de waarden, ideeën en bestaanswijzen van de mens, het was onzeker of de uitkomst van deze vraag overeenkwam met de leer van de kerk

De structuur van het sonnet  1 a  2 b kwatrijn  3 a  4 b  octaaf  5 a  6 b kwatrijn  7 a  8 b  -- wending --  9 c  10 d terzet  11 e  sextet  12 c  13 d terzet  14 e

Castel Del Monte in Puglia, Italië

Vraag 3b Waarom noemt Oppenheimer het sonnet ‘the single most significant innovation in literature in the past eight hundred years’?