Technische hulpmiddelen bij cognitieve revalidatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Intro Active Living For Alzheimer-patients, call 3
Advertisements

Revalidatie bij Parkinson hoe, waar, wanneer?
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Website voor bewonerscommissies
Hogere denkvaardigheden
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Internet en gezondheid.  Wie heeft internet thuis?  Wie heeft een smartphone of tablet?  Wie zoekt medische informatie op het internet?  Wie neemt.
Inleiding gebruik van powerpoint De Apollo school
De Kindertelefoon.
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 23 februari Universiteit Leiden.
Schatten van Stadsarchief Amsterdam 12 april 2011
Mailoplossingen voor het onderwijs
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
MathUnited Wiskunde Dialoog- Nijmegen- 14 mei
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Acuut vs. Chronisch Terugbetalingsmogelijkheden
Het T-pack model en de iPad
Steven C. Hayes, PH.D. Nico Warnez 1BaTP AO
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 6.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 4 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 7.
Media en creativiteit medbv301D Virtual democracy
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Zelfregie app leidschdagblad
HOM COM 23/09/2013 LEDENVERGADERING. BIG Big Companies – Google – Apple – Microsoft – Amazon.
Coördinatoren bijeenkomst 11 april 2013
Therapie in het weekend
Open source GIS Dirk Frigne. Doel van de presentatie “Open source voor de overheid” Het perspectief van een producent Dirk Frigne.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
EMEG-LIJST BEZOEK DE SITE WAT IS Een site waar je allerlei informatie kan vinden overal alles wat ook maar een beetje.
Van de juridisch dienstverlener
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Presenteren.
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Paul Andreoli & Benno Wiegers
Honoursonderwijs in HBO
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Energie voor de toekomst? Opdracht A3. Inleiding Duurzame energie?  Energie produceren op een manier die blijvend gebruikt kan worden.
Cross Media. Functies binnen team Strategie Voorbereiden van debriefings Op de hoogte blijven van (markt) ontwikkelingen van klanten / concurrenten Adviseren.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Hallo Timber en Miranda Dit is een test van het PowerPoint - programma op mijn eigen PC.
Presentatie XML Door Marick Manrho. Presentatie Inhoud Wat is XML? De opbouw van XML Wat is XSL? De opbouw van XSL Toepassing RSS.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Dutch Tree Challenge Wattcher Guido Hildebrand – Rick van Engelenburg – Brian van Baak.
voICe: geeft de patiënt zijn stem terug!
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
Onderwijsdag 2013 Wouter Reith / Academie voor Sociale Professies Interactieve hoorcolleges met Socrative.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Tijdsindeling – Start, de inleider – Sensire – Trias Jeugdhulp – Vragen en stellingen – Afronding.
& 23 maart bijzonder lectoraat revalidatie b eter snappen, meten en beinvloeden van sociaal en maatschappelijk participeren onderzoek.
Voor talenten in uw klas!
E-health in de GRZ: het gebruik van beeldschermtechnologie
De driehoeksverhouding
Beeldcommunicatie in de GGZ
Welkom bij Health Hub! Vrijdag 13 januari 2017.
Persuasive Technology
Ketenstage Student volgt Cliënt Pilot #1 met 3 studenten
Praktijkgericht onderzoek
De Nederlandse MSP User Group
Schermtijd Mediabegrip week
installeren en gebruik
Transcript van de presentatie:

Technische hulpmiddelen bij cognitieve revalidatie Elsbeth de Joode, neuropsycholoog Judith Vloothuis, revalidatiearts, Reade centrum voor revalidatie en reumatologie, Amsterdam Brenda van Nieuwenhuizen, ergotherapeut, Cordaan, Amsterdam Welkom Voorstellen/ onze namen noemen? Noemen vooral gericht op pda/apps -> volgende dia

-> Gebruik van tablets/ smartphones bij cognitieve revalidatie Elsbeth de Joode, neuropsycholoog Judith Vloothuis, revalidatiearts, Reade centrum voor revalidatie en reumatologie, Amsterdam Brenda van Nieuwenhuizen, ergotherapeut, Cordaan, Amsterdam Noemen vooral gericht op pda/apps

Programma Presentatie Elsbeth 15 min Inleiding gebruik apps 5 min Uitleg praktische deel 5 min Onderzoeken apps 20 min Presentaties apps 15 min

Assistive Technology in persons with cognitive deficits: feasibility, usability and effectiveness Elsbeth de Joode, neuropsycholoog Aankondigingsdia presentatie Elsbeth

Gebruik apps Smartphone/ tablet = zelf samengesteld hulpmiddel Welke? O.a. op revalidatieapps.nl Hulpmiddel vs therapeutisch Cliënten, naasten en therapeuten Inventarisatie Verder over apps Elsbeth gaf al aan … Waar te vinden, toelichting revalidatieapps.nl Hulpmiddel/ ondersteuning vs therapeutisch Voor revalidanten, naasten … Wie heeft phone/tablet? Wie gebruikt hem tijdens het werk? Daarop reactie → wij merkten veel enthousiasme bij rondvraag, maar weinig gebruik

Vandaag Kennis maken (Kritisch) onderzoeken van apps Keuze: apps voor cliënten Daarom vandaag Kennis maken Maar ook kritisch kijken (zeker voor eventuele experts) We hebben gekozen voor apps voor clienten

Instructie 10 iPads Groepen van 7-8 personen Een app onderzoeken Presentatie Expres beetje vaag gehouden (voor als er nog praktisch iets veranderd); Bij elke ipad/ vlag groepen 7-8 personen Experts verdelen Mensen met eigen pad/ phone verdelen 1 app onderzoeken volgens de vragen op formulier 1 persoon aan het einde in 1 min korte presentatie app Tijd over: bekijk de andere apps!

Apps Fotokookboek bakken Slaaplekker Pillboxie Recognise & Handelingsschema (foto’s) Slaaplekker Pillboxie Recognise Boodschappenlijst Inlog/ww = symposium Pijndagboek TapToTalk BrainChallenge Dexteria Agenda/ Herinneringen/ Notities

Voorbeeld van plaatjes van app voor tijdens presentatie Andere mogelijkheid is dus, als het daar kan, live de app meedoen

Handelingsschema

Pillboxie

Pijndagboek

TapToTalk

BrainChallenge

Agenda/ Herinneringen/ Notities

Take home message Er zijn best een aantal apps beschikbaar Starten met gebruiken: In therapie Voor psychoeducatie Als hulpmiddel voor jezelf Als hulpmiddel/ ondersteuning voor cliënten Nog weinig echt gericht op doelgroep en in Nederlands Uitdaging voor ons werkveld! Tablets/ smartphones mooie apparaten. Best veel apps, best leuke; Te gebruiken bv bij therapie etc maar niet ontwikkeld voor ons werk/ in onze taal -> uitdaging: creatief naar kijken (+ zelf apps laten ontwikkelen) De take home message moet denk ik zijn dat er al best het een en ander is qua apps, maar dat er nog heel veel vebeterd moet worden. Ook zijn er nog relatief weinig apps in het nederlands. Dus de opdracht ook mee om hier vooral mee aan de slag te gaan en misschien zelf ook proberen apps te ontwikkelen / bedenken. Verder denk ik dat er vaak niet wordt gedacht aan het gebruik van apps, en dat het iets is waar we als behandelaars meer gebruik van zouden kunnen maken. Niet alleen voor in de therapie maar ook voor psychoeducatie en als hulpmiddel voor de therapeut. en verwijzen naar het forum om daar uit te wisselen van info en de discussie door te laten gaan

Verder/ Bronnen Revalidatieapps.nl Logo-apps.nl Facebook pagina ‘assistive technology for cognition’ http://www.asha.org/Publications/leader/2012/120703/A PP-titude--Apps-for-Brain-Injury-Rehab.htm Neurocom.be Nog anderen?

En Website en forum kennisnetwerk CVA Nederland