Presentatie voor de Provinciale Ontmoetingen van de POD MI - Herfst 2013 eBox Burger 1
Agenda • eBox Burger : wat is dat? • Hoe werkt het... – Voor de burger – Voor het OCMW – Een voorbeeld • Perspectieven • Besluit • Vragen 2
Wat is eBox? De eBox burger? De eBox burger = een elektronische brievenbus – persoonlijk – gecentraliseerd – beveiligd 3
Een buitenkans voor de OCMW's? Een buitenkans? 4
Naar de eBox burgers Een versnelde evolutie van de communicatiemiddelen van de OCMW's: – Papieren post – Telefoon – GSM/SMS – s – en reeds... de sociale media 5
Naar de eBox burgers Het probleem… 6
Het probleem Opkomst van de digitale institutionele communicatie= • “Institutionele" eBox • Veel instellingen hebben hun eigen portaal: – MyMinfin – MyPension 7
Het probleem Verwarring • Weinig zichtbaarheid • Geen samenhang / eenheid voor de burger 8
Naar de eBox burgers Weerstand … … tegen het gebruik van mail in de sociale sector: – Toegang van de betrokkenen: digitale kloof – Wil / opleiding van de betrokkenen – Betrouwbaarheid – het "goede adres" identificeren en beheren – Veiligheid - vertrouwelijkheid – Wettelijk kader 9
… De oplossing eBox: een gecentraliseerde elektronische brievenbus voor alle burgers 10
… De oplossing Deze online dienst: • verzamelt de mededelingen van de administratie in een elektronische brievenbus: – persoonlijk – gecentraliseerd – beveiligd – vertrouwelijk. • ontvangt alle officiële documenten die door de partnerinstellingen van mysocialsecurity.be. worden verstuurd. 11
Een uitbreiding van de "institutionele" eBox naar de burgers Wat is eBox? 12
De voorlopers • De eerste actoren 13
De voorlopers Maar ook: • De andere primaire instellingen van de sociale zekerheid 14
eBox, vandaag En uitbreidbaar naar de andere secundaire instellingen: de OCMW's 15
Een operationele dienst Een recente, maar reeds operationele dienst... Sinds 5 oktober 2012 deelt de RVA de arbeidskaart online via de Ebox burger 16
Een operationele dienst Steeds • profielen geregistreed • documenten gepubliceerd in • eBox burgers • gelezen. 17
eGov Award … en een eGov Award in
Concrete uitvoering 18 • Een toegang voor de burgers tot een eBox • De mogelijkheid voor de instellingen om hen de documenten te bezorgen Huidig aanbod: het aantal papieren documenten beperken
Hoe … voor de burger Hoe het werkt... Voor de burger 20
Hoe … voor de burger Toegang tot de eBox Elke burger beschikt over een persoonlijke eBox 21
Toegang tot het portaal mysocialsecurity.be. Toegankelijk via de portaalsite… 22
Verbinding Om dit te activeren, maakt de burger verbinding …. via zijn eID 23
Verbinding …. of via zijn burgertoken 24
Eerste toegang Hij meldt zich de eerste maal aan bij zijn persoonlijke eBox 25
Inschrijving 26
Inschrijving 27
Inschrijving 28
Inschrijving 29
Hoe … voor het OCMW Hoe het werkt... Voor het OCMW 30
De stappen voor het OCMW? Partner worden De POD MI te contacteren 31
Publicatie De instellingen publiceren in eBox via een beveiligde SOA-webservice. Verschillende scenarii mogelijk: – Aanvraag van een burger via een applicatie – Verspreiding (push) geïnitieerd door de instelling 32
Geldigheidsduur 33
Een voorbeeld: Een voorbeeld… van uitwisseling tussen een burger en een administratie 34
Een voorbeeld Een toepassing, • die over het algemeen overeenkomt met een online-dienst voor de burger (Arbeidskaart, • publiceert in eBox namen een bepaalde instelling (RVA, RSZ …). 35
Een voorbeeld 36
Voorbeeld De burger wordt automatisch per mail ingelicht wanneer er een nieuw document beschikbaar is in zijn eBox. 37
Een voorbeeld: • De burger kan vervolgens dit document raadplegen in zijn eBox: … via de site mysocialsecurity.be 38
Een voorbeeld: … via het portaal sociale zekerheid/burger socialsecurity.be 39
Een voorbeeld: Hij maakt verbinding via zijn eID of via zijn burgertoken 40
Een voorbeeld De burger raadpleegt, importeert het bestand op zijn PC … … en verwijdert het document vervolgens van zijn eBox. 41
Een voorbeeld 42
Verschillende diensten Diensten aangeboden aan de OCMW's – Lijst van documenten per instelling (en per soort boodschap). – Interne rapportering: bestand van statistieken voor opvolging 43
Verschillende diensten Worden regelmatig per mail verstuurd (frequentie, ) 44
Verschillende diensten • Momenteel zijn de publicaties steeds gepersonaliseerd (het versturen van een document betreft een of maximaal vijf ontvangers, elk geïdentificeerd door hun entiteit en hun hoedanigheid). 45
Perspectieven • eBox burgers en OCMW's ?? 46
Perspectieven Remmen voor het publiek van de OCMW's – Toegang van de gebruikers: de digitale kloof • Fysieke toegang • Interesse / opleiding van de personen – Het wettelijk kader – Nieuw kanaal dat geïntegreerd moet worden in de werkprocedures 47
Perspectieven • Onbetwistbare voordelen: – Een eenvoudig communicatiemiddel... – Een intocht in de moderne tijd: kadert in de evolutie van de handelswijze en de kennis – Een beveiligd kanaal dat de vertrouwelijkheid garandeerdt. 48
Perspectieven ‒Ook een project... 49
Perspectieven • Vermindering van het papier 50
Perspectieven • Vermindering van de verzendingskosten • Snelheid • Efficiëntie 51
Besluit De eBox burger: – Een "universele" brievenbus: – Een modern middel tot communicatie en uitwisseling – Een "eenvoudig" gebruik : – Een beveiligde toegang – Een toegevoegde waarde – administratieve vereenvoudiging – een nog meer interactieve toekomst een buitenkans voor de OCMW's 52
Vooruitzichten Het is aan jullie... 53
Contacten De video: h?v=__4ZLobdBeE h?v=__4ZLobdBeE 54
Vragen Dank u voor uw aandacht • Vragen? 55