De leesstrategie voor begrijpend lezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Bronnen Merle Wissink.
Al doende leren training docenten
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Hoe leer je lange teksten
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
Leesmanieren. Leesmanieren Leesmanieren Zoekend lezen Oriënterend lezen Globaal lezen Precies lezen Studerend lezen Kritisch lezen.
Oriënterend Globaal Intensief Zoekend Kritisch Studerend.
Samenvatting h1-h3.
H4 lezen ‘zoekend lezen’.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstsoort en tekstdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Centraal Examen Nederlands
HET ONDERWERP VAN EEN TEKST Lezen h1. Aan het einde van de lees weet/kun je Wat het onderwerp van een tekst is Hoe je deze kunt vinden.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 6 Begrijpend lezen
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Tekstsoort en tekstdoel
Leesstrategieën oriënterend lezen
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Vwo 6 – week
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Lezen samenvatten.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Hoe schrijf je een recensie?
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Informatieve teksten, interviewverslag
volgende bladzijde terug
Hoe maak ik een goede mindmap?
Betrouwbaarheid van teksten: kritisch lezen
Een (informatief) Artikel schrijven
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

De leesstrategie voor begrijpend lezen Met een leesstrategie leer je lange en moeilijke teksten begrijpelijk te maken. Leesstrategieën Wesenthorst

Leesstrategieën Wesenthorst Leesmanieren Oriënterend lezen Normaal / globaal lezen Zoekend lezen Studerend / intensief / precies lezen Kritisch lezen Leesstrategieën Wesenthorst

Zo bekijk je een tekst: (oriënterend lezen) Kijk goed naar de titel. Lees de (vetgedrukte) eerste alinea. Bekijk ook de plaatjes en foto’s. Geef antwoord op de vraag: Waarover gaat deze tekst? Let op eventuele tussenkopjes. Kijk naar opvallend gedrukte letters, als cursief, of vet, of GROOT. Kijk naar de bron van de tekst Kijk naar lijstjes, rijtjes, of schema’s die er misschien bij staan. Geef antwoord op de vraag: Om wat voor soort tekst gaat het? Leesstrategieën Wesenthorst

Zo vind je het doel van een tekst: (oriënterend en/of globaal lezen) Bekijk waar de tekst vandaan komt. Ga na wat voor soort tekst het is. Bedenk wat de schrijver met de tekst wil. 5 tekstdoelen: Amuseren, instructie geven, overtuigen, overhalen en informeren. Leesstrategieën Wesenthorst

Zo vind je de hoofdgedachte van een tekst: Doel: informeren  Belangrijkste informatie Doel: overtuigen  De mening van de schrijver Doel: overhalen  altijd actief Leesstrategieën Wesenthorst

Zo lees je een tekst zoekend: Bekijk de tekst. Wat wil ik precies weten? Gebruik tussenkopjes. Let op opvallende tekens. Let op zinnen als: ‘Hieronder volgt een aantal tips…’ of ‘een voorbeeld van… wordt hieronder beschreven.’ Leesstrategieën Wesenthorst

Zo lees je een tekst studerend: Bekijk de tekst. Lees de tekst helemaal door. Let goed op het begin en het einde van de alinea’s. Zoek moeilijke woorden op in het woordenboek. Stel vragen over zaken die je niet begrijpt. Vertel de belangrijkste dingen hardop na. Leesstrategieën Wesenthorst

Zo lees je een tekst kritisch: Kijk naar de bron van de tekst. Controleer wie de informatie in de tekst geeft. Stel vast op welke datum de tekst verschenen is. Ga na wat de schrijver met de tekst wil. Leesstrategieën Wesenthorst