Van voedselweigering naar kauwen Daniel Seys Diana Kroes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
Advertisements

Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
De invloed van voeding op hyperactief gedrag bij kinderen met ADHD
De ecologische voetafdruk
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Autismespectrumstoornissen
ADHD bij kinderen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Slaapstoornissen bij jonge kinderen
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Workshop Onderzoeksontwerp
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Opvoeden van drukke kinderen
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Aardrijkskunde 1.5 Hoe vind je de weg?.
Geanne van Gurp Lieke de Roest HBO-verpleegkunde Februari 2010
Hoe helpen we langdurig werklozen aan een baan?
Welkom bij super ADHD-er!
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
JKZ 125 jaar sterk Samen weten van eten 14 oktober 2010
Focus op motivatie en communicatie
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Samenwerken Werken in Teams.
Berdien van Wezel, dietist
Pedagogische interventie PEP-poli
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Wat is het doel?  Ouders komen tot een zelfstandige omgangsregeling - met ondersteuning van de begeleiders van Humanitas - in een periode van 3 tot 6.
Behandelmogelijkheden van Multiple Sclerose
Hoofdstuk 6: Voedings- en eetstoornissen bij jonge kinderen
Psychiatrie Eetstoornissen en voedings- en eetstoornissen bij het jonge kind Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Groepsdynamiek 1.
Psychiatrie : Lesweek 3 Voedings- en eetstoornissen bij jonge kinderen
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Zelfverwondend gedrag en slaapstoornissen bij mensen met een verstandelijke handicap.
‘Niet bijzonder veelzeggende’ argumenten? Oordelen van Vlaamse kinder- en jeugdjuryleden over boeken Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie Contact:
Hongersnood Nils,Sander en Daniel. Inleiding Oorzaken Hongersnood hedendaags Oplossingen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
FEEDING DISORDERS Het bio- psycho- sociale model
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Universele preventie van middelengebruik bij jongeren
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
Heeft uw kind (vermoedelijk) ADHD?
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Logopedie bij Parkinson
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
en palliatieve terminale zorg
ONDERVOEDING BIJ OUDEREN.
ACT model van menselijk functioneren
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Reeks 14: ‘Ik ben toch niet gek?!’
PICA Eetstoornis. Wat is Pica? Pica wordt ook wel Pica Eating Disorder genoemd Valt onder de eetstoornissen. Een zeldzame eetstoornis. Bij Pica worden.
Transcript van de presentatie:

Van voedselweigering naar kauwen Daniel Seys Diana Kroes

Het verhaal van Faris

Aanleiding voor (aanvullende) behandeling Uit onderzoek van de Seyscentra blijkt dat 50 % van de behandelde kinderen met het SLIK programma niet spontaan overgaan tot kauwen. Uit screening van de aangemelde patiëntjes met eetproblemen bij het pediatrisch eetteam van het MUMC+, blijkt 64 % geen leeftijdsadequaat voedingspatroon te hebben.

Kwantitatief versus kwalitatief eetprobleem Walter Vandereycken ( 1983) Definitie eetstoornis ( fagisch gedrag): Alle handelingen die tot het opnemen van voedsel behoren: het zoeken, opmerken, naderen, grijpen, eten, kauwen, slikken en verteren Al deze facetten rondom de act van eten kunnen geïsoleerd of gecombineerd verstoord zijn. Verstoring kan Kwantitatief of Kwalitatief gerelateerd zijn.

Kwantitatief: Stoornis m. bt Kwantitatief: Stoornis m.bt. te veel of te weinig (spontane) orale intake. Kwalitatief: Stoornis m.bt. de manier en aard van de orale intake

Kwalitatieve eetproblemen Niet zelfstandig willen eten Selectieve acceptatie in variatie, consistentie, temperatuur Niet accepteren van vaste voeding c.q. niet willen/kunnen/durven kauwen Proppen en “hamsteren” Slik en stikangst Tempo problemen

Aanvullende procedure ( SLIK-PLUS progr.) Doel: Aanleren van kauwvaardigheden Het uitdoven van slik- en stikangst Het bewerkstelligen van een voedingspatroon dat past bij de leeftijd van het kind

Behandelfasen van het SLIK-PLUS programma Acceptatie van vaste voeding in de mond Transport Leren kauwen Slikken van gekauwde voeding Doseren en temporiseren Zelfstandig eten en generalisatie

Algemeen toegepaste gedragstherapeutische principes Positieve bekrachtiging van doelgedrag Negatieve bekrachtiging van medewerking Extinctie van vermijding/ontsnapping

Specifieke aanvullende principes Prompting Timing Modeling Feedback

Kauwen toast

Kauwen brood

Tempo uitvoeren / timing

Uitdoving van slik- en/of stikangst Gradueel tijd om te kauwen verkleinen Ontspanningstechnieken Psycho-educatie Tijdelijke angstregulerende ondersteunende medicatie

Effecten SLIK-PLUS programma (N= 22) Geslaagd : 12 Deels geslaagd : 3 Niet geslaagd : 0 In behandeling : 7