Radboud Universiteit Nijmegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evidence-based leerpotenties in praktijk
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Oorzaken vroegtijdig overlijden kleine zoogdieren
Taekwondo is een zelfverdedigingssport waarbij veel aandacht gaat naar zelfbeheersing.
Leren spellen, feedback en de computer
Het verband tussen levensstijlrisico’s en jeugddelinquentie uitgediept Hanne Op de Beeck.
LAGO studiedag 22 september 2011
26 teams hebben meegedaan en samen 2150 loten verkocht een opbrengst van maar liefst ………….€ 5.000,-………….. v ij f d u i z e n d e u r o !! Grote Clubactie.
Emerging Body Language Sprakeloos dynamisch A tribute to Marijke Rutten-Saris 12 juni 2010.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Hoogbegaafd: Thuis en in school Prof. dr
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Drs. Ingrid Kruizinga Dr. ir. Wilma Jansen Prof. dr. Hein Raat
Effectief lees- en spellingonderwijs
Excursie Röntgenafdeling Vie Curi Venlo 15 september 2009 ZijActief Koningslust ZijActief Koningslust Excursie Rontgenafdeling Vie Curie Venlo.
Vorming van sterren Paul Groot Afdeling Sterrenkunde, IMAPP
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Nardi Steverink.
Radboud Universiteit Nijmegen
Internaliserende problematiek bij jeugdigen in een residentiële setting
HOVO cursus Kosmologie Voorjaar 2011 prof.dr. Paul Groot dr. Gijs Nelemans Afdeling Sterrenkunde, Radboud Universiteit Nijmegen.
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Aletta Jacobs 5.5.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Pedagogische wetenschappen
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Pauze: De essentie van een ritmische interactie Prof. dr. Anna M.T. Bosman & Christiane Jennekens, M.Sc. 1Studiedag NVvMT 15 oktober 2010.
Hoogsensitiviteit: Oorsprong en betekenis
Effectief spellingonderwijs
EBL: een woordeloze therapeutische aanpak
Psychologische controle Waarom maken leerkrachten er wel eens gebruik van?
Sessie 5 Fysiek en psychisch (on)welbevinden dr. Martine Corijn (Studiedienst Vlaamse Regering) prof. dr. P. Bracke (Hedera, Universiteit Gent) LAGO studiedag.
Prof. Dr. Balagangadhara Rao Research Centre Vergelijkende Cultuurwetenschap Leiden alle wegen naar Rome? Indische spiritualiteit in een contrastbeeld.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
COPING LVB Doelstellingen & Aanpak
3.2 Veranderingen van landschapsones
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
Ouderavond groep
"Hard in beweging" september 2012
Informatie avond groep 8A
Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cindy, Meriama, Tim, John en Kevin. Hebben jongens en meisjes dezelfde onderwijskansen in Afrika? ​
Ontdek je talenten bij de brede school Bekijk de nieuwe activiteitenkalender.
Compulsief internetgebruik
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Basismobiliteit in Gelderland
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
Het ontwerpen in vogelvlucht
Transcript van de presentatie:

Prof. dr. A. M. T. Bosman www.annabosman.eu Radboud Universiteit Nijmegen Sectie Orthopedagogiek van Leren en Ontwikkeling www.annabosman.eu Studievereniging Emile, RU Leiden 24-09-2009

Vermoedelijk een biologische eigenschap Komt voor bij ca 20% van mensen en dieren Niets nieuws aldus Aron, verschillend gelabeld Verhoogde prikkelgevoeligheid Heeft tot gevolg Waarnemen van subtiliteiten Verhoogd empatisch vermogen Sensorisch snel overprikkeld Psychologisch snel overvraagd

Regulier SBO Cluster-4 Kinderen 506 186 Ouders 382 137 Leerkrachten jongens = 245; meisjes = 261 186 jongens = 143; meisjes = 43 Ouders 382 137 Leerkrachten 123 18

X SBO Cluster 4 .26** .19* .31** .24** Regulier Kind Ouder Leerkracht Pearson correlaties, ** p < .001, * p < .05

Problemen Kind Ouder Leerkracht .50* .49* .56* .02 .09 -.45* Internaliserende .50* .49* .56* Externaliserende .02 .09 -.45* Pearson correlaties, * p < .001

HS is meetbaar bij jonge kinderen vanaf 9 Zelfbeoordelingen ≠ Anderbeoordelingen HS jongens < HS meisjes HS met diagnose/SBO < HS zonder diagnose/BAO HSK grotere kans op internaliserende problemen HS geen relatie met externaliserende problemen HS geen relatie met leerproblemen

Wees bewust van de diversiteit en waardeer deze Luister naar wat een kind zegt, hoe vreemd dan ook (doe het niet af als gezeur of onzin) Nodig stille kinderen in de klas of groep uit om actief deel te nemen Wijs kinderen/leerlingen op de verschillen in behoeften die er bestaan en laat zelf zien dat je daar respect voor hebt

Aron, E. N. (1996). Counseling the highly sensitive person Aron, E. N. (1996). Counseling the highly sensitive person. Counseling and Human Development, 28(9), 1-7. Aron, E. N. (2000). High sensitivity as one source of fearfulness and shyness. In L. A. Schmidt & J. Schulkin (Eds.), Extreme fear, shyness, and social Phobia: Origins, biological mechanisms, and clinical outcomes (pp. 251-272). New York: Oxford University Press, Aron, E. N. (2004). Revisting Jung’s concept of innate sensitiveness. Journal of Analytical Psychology, 49, 337-367. Aron, E. N. (2004). The impact of adult temperament on closeness and intimacy. In D. J. Mashek & A. A. Aron (Eds.), Handbook of closeness and intimacy (pp. 267-286). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Aron, E. N., & Aron, A. (1997). Sensory-processing sensitivity and its relation to introversion and emotionality. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 345-368. Aron, E. N., Aron, A., & Davies, K. M. (2005). Adult shyness: The interaction of temperamental sensitivity and an adverse childhood environment. Personality and Social Psychology Bulletin, 31, 181-197. Benham, G. (2006). The highly sensitive person: Stress and physical symptom reports. Personality and Individual Differences, 40, 1433-1440. Evers, A., Rasche, J., & Schabracq, M. J. (2008). High sensory-processing sensitivity at work. International Journal of Stress Management, 15, 189-198. Hofman, S. G., & Bitran, S. (2007). Sensory-processing sensitivity in social anxiety disorder: Relationship to harm avoidance and diagnostic subtypes. Journal of Anxiety Disorders, 21, 944-954. Jerome, E. M., & Liss, M. (2005). Relationships between sensory processing style, adult attachment, and coping. Personality and Individual Differences, 38, 1341-1352. Liss, M., Timmel, L., Baxley, K., & Killingsworth, P. (2005). Sensory processing sensitivity and its relation to parental bonding, anxiety, and depression. Personality and Individual Differences, 39, 1429-1439. Meyer, B. J., Ajchenbrenner, M., & Bowles, D. P. (2005). Sensory sensitiviy, attachment experiences, and rejection responses among adults with borderline and avoidant features. Journal of Personality Disorders, 19, 641-658. Meyer, B. J., & Carver, C.S. (2000). Negative childhood accounts, sensitivity, and pessimism: A study of avoidant personality disorder features in college students. Journal of Personality Disorders, 14, 233-248. Neal, J. A., Edelmann, R. J., & Glachan, M. (2002). Behavioural inhibition and symptoms of anxiety and depression: Is there a specific relationship with social phobia? British Journal of Clinical Psychology, 41, 361-374. Smolewska, K. A., McCabe, S. B., & Woody, E. Z. (2006). A psychometric evaluation of the highly sensitive person scale: The components of sensory-processing sensitivity and their relation to the BIS/BAS and “Big five”. Personality and Individual Differences, 40, 1269-1279.