Beeldaspect ruimte tonihorrevorts 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beeldaspecten.
Advertisements

Periode 2: LICHT EN GELUID
1 versie 1: ; v2: ; v3: v4:
Inleiding op het lineair perspectief
Newton - VWO Golven Samenvatting.
PERSPECTIEF RUIMTE OP EEN PLAT VLAK.
brugklas ruimte en perspectief
3.6 Gezichtsvelden en dieptezicht
Project D2: Kempenland Sander Verkerk Christian Vleugels
Ruimte & ruimtesuggestie
Vorm en Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Presentatie Inhouden en vergrotingen.
Les 5 : KINEMTICA bewegen van starre lichamen
Tekenen.
Piramide met vierkant grondvlak
Beeldaspect RUIMTE René Akkerman start.
Beeldaspect RUIMTE. Beeldaspect RUIMTE Beeldaspect RUIMTE Beeldvlak Het beeldvlak is een plat oppervlak met een afbeelding erop. Een beeldvlak.
Opdracht ‘Rembrandt’ menu.
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 5
HULPMIDDELEN IN DE AARDRIJKSKUNDE
beeldaspect licht - toon
De lens: Bekijk het vooral positief
De lens: Bekijk het vooral positief
Eigenschappen van hoeken
Tekenen les 3 perspectief joeri lefévre.
R U I M T E I N 2D immersive space 1.
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Ruimte Opdracht 4.
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Welkom bij de cursus SketchUp 2014
Presentatie ICT 1e blad.
Gereedschapskist vlakke meetkunde
B-CAD Technisch tekenen les 2
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 4
Meetkunde 5L week 4: Meetkundige relaties: evenwijdigheid en loodrechte stand herkennen en tekenen rechte a en rechte b snijden elkaar in punt F 5L week.
Hoe maak je een mooie foto?
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
Isometrie tekenen Dal\RvP 2013 Pixel Art.
Projectie tekenen Dal\RvP 2015.
Meetkunde 5L week 14: Vierhoeken tekenen vierhoeken vierkant vlieger
ARTi KUNSTBOEK THV BEELDENDE ASPECTEN III 1 Vorm 2 Kleur 3 Compositie 4 Licht 5 Ruimte 6 Textuur 7 Lijn DAL/Rvp 2012.
Zonder licht, is het donker! Dat geldt ook voor schilderijen. Als er geen licht is, dan is het schilderij een zwart vlak! Op een schilderij hoeft een.
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Meetkunde 5de leerjaar.
COMPOSITIE Wat is compositie?.
Kleur….
Tekenen in zicht DEEL 2 HOOFDSTUK 5 Ruimte
PERSPECTIEF TEKENEN.
Licht en schaduw.
Loodrechte lijnen tekenen
Kunstwerken.
1 PUNTS PERSPECTIEF.
Practicum spiegeling. (speldenprik methode)
Nodig: 2H-potlood, geo-driehoek en gum
Perspectief tekenen Dal\RvP 2012.
ARTi KUNSTBOEK THV BEELDENDE ASPECTEN III 1 Vorm 2 Kleur 3 Compositie 4 Licht 5 Ruimte 6 Textuur 7 Lijn DAL/Rvp 2012.
Tekenen in zicht DEEL 2 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Welkom bij workshop Stilleven fotografie
Perspectief tekenen Dal\RvP 2012.
Ruimtewerking Beeldaspect Ruimte.
M1 2 Ruimtelijke situaties voorstellen in een vlak M A R T X I
Compositie.
Muzische vorming.
Wat heb je nodig? Tekenmateriaal.
Transcript van de presentatie:

beeldaspect ruimte tonihorrevorts 2007

RUIMTE is de GROTE LEEG- TE, waarin sterren en planeten zweven RUIMTE is de GROTE LEEG- TE, waarin sterren en planeten zweven. Maar ruimte is ook de KLEINE LEEGTE in de wereld om ons heen. De ruimte, waarin wij ons voort bewe-gen strekt zich uit in drie DIMENSIES: LENGTE, BREEDTE en HOOGTE. Het BEELDVLAK, de ruimte waarop wordt getekend en geschilderd heeft twee DIMENSIES: LENGTE en BREEDTE. HOOGTE LENGTE LENGTE BREEDTE BREEDTE BREEDTE LENGTE

Op het beeldvlak is het mogelijk een ruimtelijke ILLUSIE (gezichtsbedrog) van de drie-dimensionale werkelijkheid weer te geven. Bij een aantal manieren om de ruimte uit te beelden ontstaat geen of weinig RUIMTESUGGESTIE. ACHTER-, VOOR-, ZIJ-, BOVENAANZICHT PLATTEGROND In kindertekenin- gen wordt de her-kenbaarste vorm getekend door OMKLAPPING. In kindertekenin-gen worden de vormen boven elkaar geplaatst bij STAPELING.

Manieren van ruimtelijke ILLUSIE (gezichtsbedrog) van de drie-dimensionale werkelijkheid op een beeldvlak, waarbij wel RUIMTESUGGESTIE ontstaat zijn: GRONDLIJNEN VERKLEINING VERVAGING Door OVERLAPPING van de zwarte hand-schoen wordt de ruimte versterkt. Door AFSNIJDING van het gezicht lijkt het beeld buiten het kader door te lopen. Door VERKORTING toe te passen bij het weergeven van het vooraanzicht van de schoenen ontstaat een realistischer beeld.

Door LICHT - DONKERCON-TRASTEN ontstaat er PLASTICITEIT in de vormen hetgeen de ruimtesuggestie versterkt. Met het WARM -KOUDKLEURCONTRAST wordt door de werking van het KLEURPERSPECTIEF de ruimtesuggestie eveneens groter. Het REPOUSSOIR is een grote donkere gekunstelde afgesneden vorm aan een zijde of beide zij-den van het beeldvlak, waardoor de ruimtesuggestie versterkt wordt.

Bij het realistisch weergeven van de werkelijkheid wordt er uitgegaan van het OOGPUNT of STANDPUNT. De PLAATS WAAR VANUIT je de werkelijkheid bekijkt, is bepalend voor WAT je ziet en HOE je het ziet. De AFSTAND, de HOOGTE en de HOEK ten opzichte van het onderwerp spelen daarbij een grote rol. HOOG horizon TOTAL SHOT MEDIUM SHOT CLOSE UP DETAIL SHOT horizon LAAG horizon AFSTAND HOOGTE VOGELVLUCHT- en KIKVORSPERSPECTIEF met een respectievelijk HOOG en LAAG OOGPUNT. HOEK

Bij het realistisch weergeven van de werkelijkheid wordt er uitgegaan van een STATISCH STANDPUNT. Het onderwerp wordt waargenomen vanuit een VAST OOGPUNT, waarvan de af-stand, hoogte en de hoek ten opzichte van het onderwerp niet veranderen. Als de waargeno-men werkelijkheid vanuit een DYNAMISCH STANDPUNT wordt weergegeven, dan worden er ver-schillende aanzichten op hetzelfde beeldvlak naast elkaar geplaatst.

Op het beeldvlak kan vanuit een statisch standpunt een ruimtesuggestie tot stand worden gebracht met de ISOMETRISCHE PROJECTIE of het PARALLELPERSPECTIEF, waarbij de lijnen die in de werkelijkheid aan elkaar evenwijdig lopen ook in de tekening aan elkaar evenwijdig blijven lopen, waardoor er geen VERKLEINING tot stand komt. Bij het CENTRAAL LIJNPERSPECTIEF treedt wel VERKLEINING op, omdat de wijkende lijnen, die in werkelijkheid aan elkaar evenwijdig lopen in hetzelfde vluchtpunt ( = V ) uit komen. V HORIZON V ISOMETRISCHE PROJECTIE CENTRAAL LIJNPERSPECTIEF

De behoefte om op het tweedimensionale beeldvlak de werkelijkheid zo realis-tisch mogelijk uit te beelden heeft er toe geleid dat er uiteindelijk een waterdichte constructiemethode van het CENTRAAL LIJNPERSPECTIEF is uitgevonden, waarbij het OOGPUNT (= O) van de schil-der gelijk is aan de HOOGTE van de HORIZON. Bij het TWEEPUNTSPERSPECTIEF worden meerdere VLUCHT-PUNTEN (= V) gebruikt. O V1 O V2

De REGELS van het CENTRAAL LIJNPERSPECTIEF zijn: 1. De ruimte wordt in de tekening geconstrueerd vanuit een STATISCH STANDPUNT. 2. De HORIZONTALE LIJN in de tekening, die in de werkelijkheid op GELIJKE HOOGTE ligt met het OOGPUNT (= O) van de waarnemer, is de HORIZON. 3. De LIJN vanuit het OOGPUNT LOODRECHT op de HORIZON is de KIJKRICHTING. 4. Het SNIJPUNT van de KIJKRICHTING met de HORIZON is het OOGPUNT. 5. Alle WIJKENDE AAN ELKAAR EVENWIJDIGE RECHTE LIJNEN SNIJDEN elkaar in HETZELFDE VLUCHTPUNT op de HORIZON en worden VLUCHTLIJNEN genoemd. 6. Alle WIJKENDE LIJNEN worden in de tekening in het VERKORT weergegeven. 7. Alle RECHTE LIJNEN, die EVENWIJDIG met de HORIZON lopen, worden in de tekening EVENWIJDIG met de HORIZON weergegeven. 8. Alle RECHTE LIJNEN, die VERTICAAL lopen, worden VERTICAAL weergegeven in de tekening. 9. Alle lijnen, die LAGER of HOGER dan de OOGHOOGTE lopen, worden in de tekening respec- tievelijk ONDER of BOVEN de HORIZON weergegeven. O

O Op de prent hierboven is te zien hoe de DRIE- DIMENSIONALE werke- lijkheid wordt overge- bracht op een TWEE- DIMENSIONAAL beeld- vlak. Met het GEFIX- EERDE OOG (= O) is met behulp van het raster op het raamwerk de plaats van elk deel van het model in een van de vierkanten op het papier te bepalen. Op de prent rechts wordt een andere metho-de toegepast. Albrecht Durer laat zien hoe je met twee proefopstellingen de regels van het LIJNPERSPECTIEF inzichtelijk kunt maken. O O

o oogvlak tafereel grondvlak horizon grondlijn projectie lijn wijkende schuine lijn p p o = oogpunt p = projectie v = vluchtpunt v v o o oogvlak o v p horizon v tafereel grondvlak TWEEPUNTSPERSPECTIEF CENTRAAL LIJNPERSPECTIEF

Giacomo Balla Juan Gris Jan Dibbets Emanuel de Witte David Hockney