De kracht van verhalen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

GfK Supermarktkengetallen
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Relaties en seksualiteit
Kinderwerking Stefania & Yves
Een bericht speciaal voor jouw m’n
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Vitaal langer doorwerken… Werkgever en werknemer aan zet voor een leven lang werkplezier en resultaat Dennis Lindeboom 20 september 2011.
Communicatief gedrag + / -
Workshop Seksuele Intimidatie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Lesprogram ma 1.Voorgaande lessen 2.Tekstjes overnemen, ppt 3.Filmfragment met opdracht 4.Nabespreking 5.Huiswerk volgende week. 1.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Personages Peter Pan Kapitein Haak Tinkelbel De familie Lieveling
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Lessenreeks debatteren
Meten BMI Dat is in de veilige zone, want de BMI zit tussen 18,5 en 25
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Godsdienst 1.
Ouderen op de arbeidsmarkt: werkt dat?
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Goedemorgen.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Enquête.
7 februari e cursusavond Ben jij er zelf klaar voor?
Job 38 :1 – 4 1 En de HEER antwoordde Job vanuit een storm. Hij zei: 2 Wie is het die mijn besluit bedekt onder woorden vol onverstand? 3.
Weet je wie ik ben ?.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
In opdracht van NOC*NSF
Jij hebt ook wat te vertellen!
Sportonderzoek in Almere
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Preek Lucas 18: 1-17 Preek Lucas 18: 1-17 Slide 1
Ken je kracht…Deel je kracht…
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Welkom in deze kerkdienst
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Jij, God en je kind.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Leven zonder ANGST 1.
Kaarten op tafel.
Altijd online!.
Puppy-training Les Een Spelen met hoe je de aandacht kunt richten.
Op zijn 95ste besluit Don Juan nog te trouwen …
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Durf te dromen.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Hagenaars en sport Onderzoek sportdeelname december 2015 Versie.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Methodiek: Plancyclus
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
De jeugd van tegenwoordig De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, Ze heeft slechte manieren, veracht alle gezag, heeft geen respect en praat, als.
Factsheet – Rapport Sport 2018
Een ouderendienst.
EINDE VAN DE SURVIVALWEEK!
Transcript van de presentatie:

De kracht van verhalen

Sport en leeftijd Sportdeelname neemt af met de leeftijd Sport is de verzamelnaam van teamsport (voetbal), duosport (tennis) en solosport (fitness en hardlopen). Volgens de Richtlijn voor Sportdeelname Onderzoek (RSO) is iemand een sporter als hij ten minste twaalf keer in de afgelopen twaalf maanden heeft gesport. De sportdeelname (volgens RSO-richtlijn) onder de Nederlandse bevolking boven de 6 jaar schommelt al een aantal jaren rond de 65% . Ook het percentage van de Nederlandse bevolking dat tenminste een keer per week sport (53% in 2011) en het percentage van de Nederlandse bevolking dat meer dan twee keer per week sport (22% in 2011) zijn stabiel. (Hoekman, 2013) Sportdeelname neemt af met de leeftijd. Van de 6-19-jarigen doet ruim 70% minstens 12 keer per jaar aan sport in vergelijking tot ongeveer 15% van de 75-plussers. Ouderen voldoen vaker aan de fitnorm dan volwassenen Van de 55-plussers voldoet meer dan de helft aan de fitnorm: 53% van de mannen en 51% van de vrouwen (zie tabel 1). Van de 35- tot 54-jarigen voldeed 18% in 2011 aan de fitnorm. Mannen voldoen vaker aan de fitnorm dan vrouwen. De fitnorm is voor jong en oud gelijk en vereist tenminste drie keer per week gedurende minimaal 20 minuten zwaar intensieve lichamelijke activiteit. Aan de combinorm (voldoen aan ófwel de NNGB ófwel aan de fitnorm) voldoet 71% van de Nederlanders van 55 jaar of ouder, en 60% van de 35- tot 54 jarigen (Wendel-Vos & Bruggink, 2013).

Het verhaal van Cliff Young

Sydney to Melbourne 875 km

Na 5 dagen, 15 u., 4 min.

Wat blijft bij? En waarom?

Het verhaal van het verhaal Sinds oudste tijden: de manier om kennis door te geven 17de eeuw: opkomst van de wetenschap als nieuwe, objectievere manier om kennis door te geven, verhalen worden ‘vertelsels’ voor kinderen

20ste eeuw: verhalen herontdekt als krachtigste manier om iets door te geven door pedagogen door politici door bedrijven door onderwijs door Kerk

De kracht van een verhaal Voor jezelf spreekt emoties aan (langetermijngeheugen) normen, waarden doorgeven zonder een defensieve reactie op te wekken (i.t.t. gemoraliseer) vrijheid om je te verbinden met een andere tijd en ruimte identificatie met held, hoofdpersonage – een veilig avontuur

Voor anderen, de groep als er verhalen verteld worden, groeit de verbondenheid als er verbondenheid is, worden er verhalen verteld

En méér verbeeldingskracht (meer dan ‘fantasie’) van de verteller maar ook van de luisteraar: neemt je mee naar een werkelijkheid die niet kan gezien worden met gewone ogen en oren creatief proces (open modus)

Bijbelverhalen

Hoe verhalen vertellen?

1. Over de drempel Ben jij er klaar voor? Kies een verhaal waar je van houdt Leer het verhaal ‘by heart’ ‘less is more’: kies voor sobere zinnen, een eenvoudige opbouw Is de groep er klaar voor? klein ‘overgangs’ritueel goede sfeer, verbondenheid en veiligheid bevorderen zijn jullie er klaar voor?

2. Vertel het verhaal - Maak gebruik van zintuiglijke ervaringen, zodat verbale en niet-verbale communicatie samenvallen prenten, Kamishibai Godly Play bibliodrama voorwerpen in een doos, op een strook Laat iets horen, voelen, ruiken (liturgie!) - Wees niet bang van stilte: het moment waarop het verhaal begint te spreken. Vertrouw het verhaal, blijf er dicht bij.

3. Verwonder je samen over het verhaal 12 de E: scholastieke en monastieke benadering van verhalen verwondering: het verhaal beluisteren wordt een nieuw verhaal Ik vraag me af … wat je het mooist vond aan dit verhaal? wat het belangrijkste stuk is in dit verhaal? wie jij zou kunnen zijn in dit verhaal? of we een stukje van het verhaal kunnen weglaten, en toch nog het hele verhaal hebben dat we nodig hebben?

4. Geef ruimte om het verhaal te beantwoorden ‘en nu serieus’: misbruik van verhalen Geef zelfde vrijheid als bij het beluisteren en de verwondering, laat luisteraar ‘verteller’ worden, het verhaal beantwoorden, verbinden met eigen verhaal op zijn/haar manier creatief, spel niet evalueren, enkel ontvangen

5. En opnieuw over de drempel Sluit af met een ritueel - samen iets zingen - samen een hapje eten, iets drinken - gebed