26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Jong in Brussel: een overzicht van de belangrijkste resultaten Nicole Vettenburg Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Het verenigingsleven van Antwerpse en Gentse scholieren Tineke Van de Walle, Dries Cardoen & Lieve Bradt Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Diederik Cops Leuvens Instituut voor Criminologie
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Jeugddelinquentie en levensstijlrisico’s in Brussel
Kinderen voorbereiden op wonen in het buitenland.
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
De ideale levensloop van jongerern
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Sociale inclusie.
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Houdingen ten aanzien van ‘anderen’
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
RSV op school Jan Van Parijs.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Brussel nader onderzocht
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Jong en oud met elkaar in gesprek
Moeilijk bereikbare jongeren & werk De Missing Link?
PLUSKLAS.
Is de vereniging auti-proof?
Sessie 14: De spiegel Cultuureducatie en identiteit: de praktijk 14u40-16u10.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
(Digitale) voorlichting aan ouderen
Exploitatie mfa’s Dan pas de H-vraag:
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Dossier Empowerment.
Heylen K., Tratsaert K., Winters S. Verbrugghe Eva 1 BaSW C Informatievaardigheden.
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
Voortijdig schoolverlaten
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Opgroeien in de stad les 3
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
UITDAGINGEN VOOR BRUSSEL ?
Jongeren in cijfers en letters: Situering van de JOP-monitoren Lieve Bradt Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, UGent 22 maart 2019.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide te krijgen) Mark Elchardus

Er zijn te veel onzichtbare mensen in deze samenleving

Recent onderzoek, % Moslims in Vlaanderen (18-75): 3% –Brussels secundair onderwijs 1 op 2 –Antwerps secundair onderwijs 1 op 3 –Gents secundair onderwijs 1 op 4

Geldt niet alleen voor Moslims, maar voor alle kwetsbare groepen, onder meer door taal. Verschijnen niet op het beeldscherm van de samenleving, worden niet herkend en daarom niet erkend

Een oplossing is het scholenonderzoek, een manier om (bijna) alle jongeren te bereiken

Brussel 2010 – Jong in Brussel 2011 Antwerpen en Gent 2012 – Jong in Gent en Antwerpen ( het moet je maar overkomen ) 2013

De andere hoofdstukken moet u zelf lezen

Een paar besluiten, geen beleidsaanbevelingen, maar aandachtspunten

We stellen vast dat voor de meeste dingen die we hebben onderzocht (delinquentie, ervaring overlast, academische motivatie, (school)welbevinden, buurtbeleving, homofobie, islamofobie etc. etc.) De materiële situatie van het gezin er nauwelijks of helemaal niet toe doet

Er zijn verschillende bevindingen in de wetenschappelijke literatuur en theoreën die in die richting wijzen, Maar meten we de materiële situatie van gezin wel goed via bevraging jongeren? Jongeren en hun ouders bevragen

•Voor het bevorderen van wederzijds begrip en verdraagzaamheid streven naar een mix in scholen en verenigingen •Mix werkt voor “autochtonen” •Bij Moslims wordt verdraagzaamheid, verkleinen sociale afstand tot anderen bevorderd door kennis en gebruik van de Nederlandse taal •(hoofdstuk Jessy Siongers)

Antisemitisme lijkt bij Moslimjongeren haast een onderdeel van de identiteit te zijn geworden (het is hoog ongeacht sociale, economisch condities en culturele factoren) Hoe kan dat worden aangepakt? (hoofdstuk Mark Elchardus)

Een traditionele geloofsbeleving blijkt gepaard te gaan met islamofobie, antisemitisme, homofobie en genderstereotypering. Hier ligt een taak voor het levensbeschouwelijk onderwijs (hoofdstukken Lilith Roggemans en Mark Elchardus)

Het ervaren van overlast in de buurt heeft niet alleen te maken met zogeheten objectieve factoren Er dient geïnvesteerd in het scheppen van vertrouwen en in het verstevigen van het sociaal weefsel en het scheppen van positieve relaties tussen de generaties (hoofdstukken Diederik Cops, en Laura Jacobs en Diederik Cops)

Het schoolwelbevinden wordt grotendeels meegebracht naar school, komt in grote mate buiten de school tot stand ( hoofdstuk van Nicole Vettenburg, Dries Cardoen, Tineke Van de Walle, Ruben Brondeel) Dat welbevinden is in Vlaanderen vrij hoog (idem, en hoofdstuk Laura Jacobs en Diederik Cops)

De groep jongeren die geweld goedkeurt is betrekkelijk klein, maar de mate waarin geweld wordt goedgekeurd werkt gewelddadig gedrag in de hand (hoofdstuk Evi Verdonck en Stefaan Pleyzier) De auteurs pleiten voor het erkennen van die fascinatie voor geweld bij een deel van de jongeren en voor het zoeken naar een sociaal aanvaardbare omgang met die drang naar geweld

De waardering voor de school is hoger bij de Moslimjongeren; hun academische motivatie even hoog. Hun geringer schools succes kan dus niet aan een gebrek aan motivatie worden toegeschreven Waarom is het er dan, en waarom zoveel talent laten verloren gaan (hoofdstuk Filip Van Droogenbroeck)

Die academische motivatie en de beroepstekomstperspectieven blijken minder sterk beïnvloed door gezin dan doorgaans wordt aangenomen (hoofdstuk van Dries Cardoen, Freya Geinger, Lieve Brandt, Tineke Van de Walle) School is belangrijk, onder meer door de relatie met de leraar (hoofdstuk Filip Van Droogenbroeck)