Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ben jij een onderzoeker 2.0?
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Hoe ontstond dit initiatief ?
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
SOCIAL MEDIA & KERK moeten we dat allemaal maar leuk vinden?
1 Enquête: Hoe 'social' ben jij online? MSN, Juni 2010.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Allochtonen in het hoger onderwijs
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
de ouderbetrokkenheid vergroten
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Sociale media op school
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Enquête.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Wouter Mennen & Paul van Ulft
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
BRONNEN EN PERSBUREAUS Tutorgroep 18. Kranten en persbureaus Volksrant (ANP, Reuters) NRC Next (ANP, AP, Reuters) Algemeen Dagblad (ANP) (ANP,
Resultaten enquête lager onderwijs De resultaten 1.Steekproef 2.Gamegedrag 3.Gamen en opvoeding 4.Besluit.
Media & verzuiling.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Oudere migranten en eenzaamheid Een vergeten thema? September 2015 Harry Moeskops.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Word man/vrouw van de wereld 6 tips voor een geslaagde jongerencampagne.
ETNISCHE VERSCHILLEN IN RISICOFACTOREN VERSCHILLEN TUSSEN NEDERLANDSE, MAROKKAANSE, SURINAAMSE, TURKSE EN ANTILLIAANSE JONGEREN IN RISICOFACTOREN VOOR.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
B ELANG VAN OUDERS EN VRIENDSCHAPSRELATIES. I NHOUD Onderzoeksproject VMBO- scholen Deelstudie 1 Deelstudie 2 Deelstudie 3 Deelstudie 4 Besluit.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Communicatie HLZ Arjen Elsemulder # Naar goede zorg die bij ons past.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Presenstatie: Social Media Door: Broos, Reeve, Roos, Willem en Romy.
Mediagedrag van Millennials
Campagne taalvaardigheid
Vrije ruimte Leerjaar 2.
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Denkbeelden van jongeren over democratie
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
Sociale Media.
H2 Soorten media.
Hoe kan je verschil maken?
Migratie Anouck, Anne, Indy, Lisanne& Nikki.
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Informatievaardigheden
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Naam docent | cursusnummer
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving

Waarom dit onderzoek?  Kwaliteit van (interculturele) journalistiek is gebaat bij dialoog tussen media en (etnische) groepen in de samenleving;  Sociale media bieden daartoe in theorie een laagdrempelige mogelijkheid.

Initiatief  Initiatief van Mira Media, voortkomend uit eerdere conferenties  Ontwikkeld in overleg met Stimuleringsfonds voor de pers  Grotendeels mogelijk gemaakt door Stimuleringsfonds

Vraagstelling  Welke rol kunnen etnische portals, discussiefora en (andere) social media spelen bij het meer bij elkaar betrekken van etnische groepen en de media.

Werkwijze  Literatuuronderzoek  Monitoring gebruik (4 maanden)  Enquête onder stakeholders  Gesprekken met deskundigen

Waar hebben we het over?  Interactiemogelijkheid staat voorop ◦ Discussiefora ◦ Portals met reactiemogelijkheid ◦ Twitter ◦ Facebook ◦ Hyves

Literatuuronderzoek

Gebruik social media

Discussiefora  Vooral populair onder jongeren;  Met name Marokkaans  Veelal meisjes ◦ Veilige plek ◦ Identiteit ◦ Religie  Beperkt inhaken op actualiteit, behalve actualiteit heel dichtbij  Uitzondering: Waterkant

Nieuwsgebruik  Allochtonen zijn zwaardere nieuwsgebruikers dan autochtonen ◦ Nieuws dichtbij huis (lokaal, regionaal) of uit herkomstland ◦ Televisie, internet en apps (snel, actueel en gratis)

Voorkeursmedia ◦ Media uit herkomstland; satelliet, krant (Turken) ◦ Nederlandse media en Al Jazeera (Marokkanen) ◦ Online zenders uit herkomstland via internet(Surinamers/Antillianen) ◦ Cultuurgebonden zenders in Nederland (Radio Mart, Salto: Surinamers en Antillianen

Moslimjongeren maken meer gebruik van media

Nieuwsonderwerpen Weinig verschil tussen nationale media en webfora  Agenda’s van dagbladen en etnische discussiefora hangen nauw samen, waarbij de lead meestal bij de dagbladen ligt.  Maar mate van aandacht en invalshoek verschilt

Monitoring

Monitoring  Na nulmeting op Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Poolse en Afghaanse fora en sites en een multiculturele portal volgen: ◦ Welk nieuwsbericht dagelijks de meeste reacties oproept. ◦ Hoeveel reacties dit nieuwsbericht oproept. ◦ Het aantal keren dat dit nieuwsbericht is bekeken. ◦ De bron van het nieuwsbericht dat dagelijks de meeste reacties oproept.

REAGEREN OP NIEUWS (MAROKKO.NL) • Religie, identiteit, discriminatie, entertainment • Veel buitenlandse bronnen • Veel reacties

REAGEREN OP NIEUWS HABABAM • Turks georiënteerd • Gebruik Turkse taal • Veelal Turkse bronnen

REAGEREN OP NIEUWS WATERKANT • Zeer diverse onderwerpen • Vaak langere betogen • Oudere doelgroep

REAGEREN OP NIEUWS AFGHAN Sensationeel of grappig nieuws

REAGEREN OP NIEUWS (WERELDJOURNALISTEN) • Berichten met een politieke strekking en tegenstellingen tussen groepen • Serieuze discussies, vaak met aanvoer van nieuwe bronnen • Eigen artikelen, • Weinig moderatie nodig • Beperkt aantal reacties

Enquête en gesprekken

Gesprekken en enquêtes 1  Portalbeheerders, journalisten, zelforganisaties ◦ Gebruik social media begint ingeburgerd te raken, met name twitter en facebook. ◦ Veel lezen, weinig posten; beperkt strategisch gebruik. ◦ Als bronnen gebruikt: Republiek Allochtonië, Maroc.nl, Marokko.nl, Wereldjournalisten

Conclusies  Discussies verplaatsen zich van portals naar social media  Discussies worden (daardoor) minder diep  Social media gebruik door allochtonen laat zien wat er leeft en hoe er wordt gedacht.  Uitzonderingen daargelaten levert social media gebruik door allochtonen vrij weinig ‘eigen’ nieuws op, maar biedt het wel een indicatie voor wat nieuws zou kunnen zijn.  De mogelijkheden van social media worden zowel door journalisten als door vertegenwoordigers van zelforganisaties onvoldoende benut als het om interculturele onderwerpen gaat