Resultaten marktonderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Sportonderzoek in Almere
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Transcript van de presentatie:

Resultaten marktonderzoek Zeeland: een duikregio met veel potentieel, maar het benutten vereist lange termijn commitment Dutch Divers’ Delta Congres Woensdag 20 april 2011 Middelburg

Diepgaand internationaal marktonderzoek naar het potentieel van duiken in Zeeland Fase 1: Kwalitatief onderzoek duikgedrag en toerisme in Europa Fase 2: Kwantitatief onderzoek in vijf kernmarkten Klankbordgroep

Drie rapportages beschikbaar Door hoge respons en uitgebreide vragenlijst is unieke informatie beschikbaar Drie rapportages beschikbaar Zeer hoge respons maakt detailanalyses mogelijk 5.704 duikers 787 toeristen Verdiepende analyses mogelijk voor specifieke vragen

Vier hoofdvragen in het kwantitatief marktonderzoek onder duikers en toeristen 1. Wat is huidige bekendheid en houding ten opzichte van duiken in Zeeland? 2. Welk type duikers bieden de grootste kansen voor promotie duiken in Zeeland? 3. Wat zijn hun belangrijkste behoeften, waarop het aanbod van duiken in Zeeland kan inspelen? 4. Hoe bereiken we deze doelgroepen en hoe verleiden we ze in Zeeland te gaan duiken?

Vier hoofdvragen in het kwantitatief marktonderzoek onder duikers en toeristen 1. Wat is huidige bekendheid en houding ten opzichte van duiken in Zeeland? 2. Welk type duikers bieden de grootste kansen voor promotie duiken in Zeeland? 3. Wat zijn hun belangrijkste behoeften, waarop het aanbod van duiken in Zeeland kan inspelen? 4. Hoe bereiken we deze doelgroepen en hoe verleiden we ze in Zeeland te gaan duiken?

Bekendheid provincie Zeeland en duikmogelijkheden verschilt sterk per land Nederlandse en Belgische duikers zijn bekend met de duikmogelijkheden in Zeeland Zeer bekend 70% 61% Enigszins bekend 30% 38% Onbekend 1% 0% Weet niet waar Zeeland ligt 0% 0% Zeeland als provincie is zeer onbekend bij Duitse, Franse en Engelse duikers Zeer bekend 7% 6% 2% Enigszins bekend 30% 33% 14% Onbekend 23% 26% 45% 63% 61% 84% Weet niet waar Zeeland ligt 40% 35% 39%

Onbekend maakt niet onbemind: meer dan 50% lijkt duiken in Zeeland aantrekkelijk Zeer aantrekkelijk 17% 2% 4% 2% Aantrekkelijk 50% 41% 55% 49% Onaantrekkelijk 20% 42% 26% 38% Zeer onaantrekkelijk 12% 15% 15% 11% Ontdekken nieuwe duiklocatie is belangrijkste reden aantrekkelijkheid Onbekendheid en watertemperatuur zijn grootste drempels Ontdekken nieuwe duiklocatie 71% Onbekendheid duikmogelijkheden 53% Korte reisafstand 38% Koude watertemperatuur 52% Combinatie duiken met toerisme 37% Beperkt zicht onderwater 37% Speciaal onderwaterleven 21% Klimaat 35% Goedkoop duiken 11% Grote reisafstand 28% Goede begeleiding/training 10% Geen bijzondere onderwaternatuur 13%

Toeristen zonder brevet Meer dan 200.000 toeristen potentieel geïnteresseerd in kennismaking met duiken Toeristen 100% Toeristen zonder brevet Toeristen met brevet 96% 4% Interesse in duiken Geen interesse in duiken 14% 82% Interesse in Zeeland Geen interesse in Zeeland 12% 2%

Geen interesse in duiken Meer dan 200.000 toeristen potentieel geïnteresseerd in kennismaking met duiken Interesse in duiken 14% Geen interesse in duiken 82% Onderwaternatuur is verreweg belangrijkste reden voor interesse in duiken De drempels voor geen interesse in duiken zijn moeilijk te beïnvloeden Mooi om onderwater- natuur te zienMooi om onderwater- natuur te zien 77% Vind mezelf te oud 35% Duiken lijkt mij uitdagend 21% Duiken lijkt mij eng 28% Leuke sport om te beoefenenLeuke sport om te beoefenen 18% Gezondheidsproblemen 24% Duiken lijkt mij ontspannendDuiken lijkt mij ontspannend 14% Kan niet goed zwemmen of hou niet van waterKan niet goed zwemmen of hou niet van water 15% Gevoel van vrijheid 13%

Vier hoofdvragen in het kwantitatief marktonderzoek onder duikers en toeristen 1. Wat is huidige bekendheid en houding ten opzichte van duiken in Zeeland? 2. Welk type duikers bieden de grootste kansen voor promotie duiken in Zeeland? 3. Wat zijn hun belangrijkste behoeften, waarop het aanbod van duiken in Zeeland kan inspelen? 4. Hoe bereiken we deze doelgroepen en hoe verleiden we ze in Zeeland te gaan duiken?

Geen thuiswonende kinderen Duikers zijn meest man, hoog opgeleid, tussen 40-50 jaar zonder thuiswonende kinderen Persoonskenmerken van duikers uit verschillende landen komen in grote mate overeen Hoger opgeleid Full-time werkers 40-50 jaar Hogere inkomensklassen 80% is man Geen thuiswonende kinderen

Zeeland-duikers hebben een duidelijk ander profiel dan niet Zeeland-duikers Duikers met ervaring in Zeeland Duikers zonder ervaring in Zeeland Eigen duikuitrusting Geen duikuitrusting Ervaring in veel landen In Caribische gebied eerste brevet In Nederland eerste brevet Meer dan 100 duiken Minder dan 100 duiken Alleen ‘open water’ brevet Lid van een duikvereniging 1 ? Duiken favoriete sport Duiken één van de sporten

Duikers die Zeeland aantrekkelijk vinden, zijn minder ervaren en wonen relatief dichtbij 1 Enigszins bekend Duiken favoriete sport Eigen duikuitrusting Relatief korte reisafstand tot Zeeland Brevet in eigen land behaald 10 - 50 duiken in carrière Lid van vereniging

Duikers geven als ‘special interest group’ relatief veel uit in Zeeland Bestedingen aan toerisme Bestedingen aan duiken €66 €32 €73 €25 €107 €32 €91 €27 €84 €29

Duikers die veel uitgeven wonen verder weg en hebben meer behoefte aan voorzieningen Reisgedrag Keuze duiklocatie Tevreden over Janny Bosman Minder tevreden over

Segmentering: Welke duikers bieden het meeste potentieel voor Zeeland? Hoge uitgaven aan duiken (in Zeeland) Sportieve duikrecreanten Luxe duikliefhebbers Weinig duikervaring Veel duikervaring Fanatieke ‘low budget’ duikers Startende duikers Vakantieduikers Lage uitgaven aan duiken (in Zeeland)

Vier hoofdvragen in het kwantitatief marktonderzoek onder duikers en toeristen 1. Wat is huidige bekendheid en houding ten opzichte van duiken in Zeeland? 2. Welk type duikers bieden de grootste kansen voor promotie duiken in Zeeland? 3. Wat zijn hun belangrijkste behoeften, waarop het aanbod van duiken in Zeeland kan inspelen? 4. Hoe bereiken we deze doelgroepen en hoe verleiden we ze in Zeeland te gaan duiken?

Onderwaterleven en natuur belangrijkste criterium bij keuze voor duiklocatie Rob Aarsen Duikvakantie Vaste duikstek Zeeland Onderwaterleven/ natuurOnderwaterleven/ natuur Onderwaterleven/ natuurOnderwaterleven/ natuur Onderwaterleven/ natuurOnderwaterleven/ natuur 4,7 4,0 4,5 Watertemperatuur en zichtWatertemperatuur en zicht Watertemperatuur en zichtWatertemperatuur en zicht Watertemperatuur en zichtWatertemperatuur en zicht 4,0 3,7 3,7 Lage kosten voor duiken, reis en verblijfLage kosten voor duiken, reis en verblijf Actuele info over locatie(s)Actuele info over locatie(s) Klimaat 3,9 3,5 3,6 Accommodaties en overig toerismeAccommodaties en overig toerisme Voorzieningen op de duikstekVoorzieningen op de duikstek 3,4 Reisafstand 3,4 3,5 Lage kosten voor duiken, reis en verblijfLage kosten voor duiken, reis en verblijf Voorzieningen op de duikstekVoorzieningen op de duikstek 3,4 3,3 Reisafstand 3,4 * Schaal 1 - 5

Duikers hebben veel specifieke interesses, wrakduiken het populairst 45% Ontdekken nieuwe duiklocaties 44% Rob Aarsen Onderwaterfotografie 40% Onderwaterbiologie 38% Rob Aarsen Nachtduiken 36% Begeleiden andere duikers 34% Dicky Boelen Bootduiken 33% Geen specifieke interesse 18%

Bootduiken verreweg het populairst, lage algemene interesse overige arrangementen Huur duikmateriaal briefing duiken in Zeeland Zeker geïnteresseerd 6% 24% Enigszins geïnteresseerd 18% Niet geïnteresseerd 32% Zeker niet geïnteresseerd 44% Duikdag met 2 begeleide duiken Zeker geïnteresseerd 8% 30% Enigszins geïnteresseerd 22% Niet geïnteresseerd 31% Zeker niet geïnteresseerd 39% Dagopleiding Specialty Zeker geïnteresseerd 6% 28% Enigszins geïnteresseerd 22% Niet geïnteresseerd 33% Zeker niet geïnteresseerd 39% Bootduiken Zeker geïnteresseerd 31% 76% Enigszins geïnteresseerd 45% Niet geïnteresseerd 12% Zeker niet geïnteresseerd 12% Duiken & snorkelen met gezin Zeker geïnteresseerd 8% 31% Enigszins geïnteresseerd 23% Niet geïnteresseerd 32% Zeker niet geïnteresseerd 37%

Arrangementen wel populair bij specifieke subdoelgroepen Duikdag met 2 begeleide duiken Dagopleiding Specialty Startende duikers Sportieve duikrecreanten Bootduiken Duiken & snorkelen met gezin Luxe duik-liefhebbers Vakantie- duikers Startende duikers Fanatieke ‘low budget’ duikers Sportieve duikrecreanten

Meer dan 75% van duikers heeft interesse in andere toeristische activiteiten in Zeeland Bezoek aan stad 42% Bezoek aan strand 36% Fietstocht maken 34% Specifieke Zeeuwse bezienswaardighedenSpecifieke Zeeuwse bezienswaardigheden 33% Geen interesse in andere toeristische activiteitenGeen interesse in andere toeristische activiteiten 23%

Echte beleving door snorkelarrangement of proefduik in buitenwater populairst bij toeristen Roel van der Mast Proefduik buitenwater % toeristen Snorkelarrangement % toeristen Zeker geïnteresseerd 30% Zeker geïnteresseerd 91% 44% 92% Enigszins geïnteresseerd 61% Enigszins geïnteresseerd 48% Niet geïnteresseerd 8% Niet geïnteresseerd 5% Zeker niet geïnteresseerd 2% Zeker niet geïnteresseerd 3% Proefduik zwembad % toeristen Duikopleiding, theorie thuis % toeristen Zeker geïnteresseerd 27% Zeker geïnteresseerd 14% 76% 57% Enigszins geïnteresseerd 49% Enigszins geïnteresseerd 43% Niet geïnteresseerd 19% Niet geïnteresseerd 33% Zeker niet geïnteresseerd 6% Zeker niet geïnteresseerd 12%

Duikers zijn redelijk tevreden, maar niet zeer tevreden over Zeeland Tevredenheid Schaal 1 - 4 Zeer ontevreden Zeer tevreden

Belang versus tevredenheid over Zeeland Zeer belangrijk Meest tevreden over Duiklocaties: onderwaternatuur Voorzieningen: parkeren Duikscholen: zeer tevreden Toerisme: zeer tevreden Klimaat Duiklocaties Voorzieningen Informatie Reisafstand Zeer ontevreden Klimaat Zeer tevreden Toerisme Minst tevreden over Duiklocaties: wrakken Voorzieningen: sanitair en omkleedfaciliteiten Duikscholen: bootduiken Toerisme: duikvoorzieningen bij accommodatie Actuele info Reisafstand Duikscholen Minder belangrijk

Merendeel duikers is bereid tot financiële bijdrage via duikerspas, maar hoogte bijdrage verschilt Ja, €40 per jaar 6% 5% 67% 68% Ja, €25 per jaar 31% 32% Ja, maar €25 per jaar is te veel 30% 31% Nee, ik wil geen bijdrage leveren 33% 32% Ja, €40 per jaar 4% 3% 50% 55% Ja, €25 per jaar 28% 26% Ja, maar €25 per jaar is te veel 18% 26% Nee, ik wil geen bijdrage leveren 49% 45%

Vier hoofdvragen in het kwantitatief marktonderzoek onder duikers en toeristen 1. Wat is huidige bekendheid en houding ten opzichte van duiken in Zeeland? 2. Welk type duikers bieden de grootste kansen voor promotie duiken in Zeeland? 3. Wat zijn hun belangrijkste behoeften, waarop het aanbod van duiken in Zeeland kan inspelen? 4. Hoe bereiken we deze doelgroepen en hoe verleiden we ze in Zeeland te gaan duiken?

Oriëntatie op duikvakantie via internet, via persoonlijk contact bekend met Zeeland % duikers Zeeland % duikers Via internet 76% Via duikvereniging 60% Via vrienden 35% Via duikschool 24% Via duikmagazines 30% Via vrienden 11% Via internet 1% Hes van Schoonhoven

Toeristen gaan naar VVV kantoor of zoeken via internet als ze willen gaan duiken in Zeeland Welke stappen neemt u als u wilt duiken in Zeeland? % Toeristen Dichtstbijzijnde VVV 52% Op internet zoeken naar duikschool 49% Naar dichtstbijzijnde duikschool 20% Informeren bij accommodatie 12%

Schouwen - Duiveland populairst, Zuid - Beveland in trek bij Belgische duikers Scharendijke

Andere accommodatie voor duikers kan sleutel zijn in aantrekken nieuwe doelgroepen Duikvakantie Zeeland Hotel 44% Hotel 8% Liveaboard/op een schip 15% Liveaboard/op een schip 2% Appartement 13% Appartement 2% Bungalow, vakantiehuisje 13% Bungalow, vakantiehuisje 15% Camping 9% Camping 39%

Duiken in Zeeland doe je met vereniging en vrienden, toeristen reizen met gezin Reisgezelschap duikers bij bezoek aan Zeeland Reisgezelschap tijdens vakantie in Zeeland % duikers % toeristen Met duikvereniging/duikschool 52% Met mijn partner 39% Met vrienden/kennissen 30% Met partner en kinderen 31% Met mijn partner 12% Met andere familieleden 14% Hes van Schoonhoven Met mijn partner en kinderen 4% Anders 12% Duiken reisgenoten ook? % duikers Ja, allemaal 62% Deel van reisgenoten 35% Nee 3%

Zeeland: een duikregio met veel potentieel! Hes van Schoonhoven Janny Bosman

Zeeland is al een zeer populaire duikregio: circa 800 Zeeland is al een zeer populaire duikregio: circa 800.000 duiken per jaar! Aantal duiken per jaar

1. Positioneer Zeeland als unieke duiklocatie dichtbij huis Dicky Boele Rinie Luyks Jaap Jonk Roel van der Mast

1. Positioneer Zeeland als unieke duiklocatie dichtbij huis: In de top 3 bij Google...... ‘En het zicht zul je dan zeggen. Nou, als je niet zo ver om je heen kunt kijken, ben je gewoon meer op het detail gefocust’

1. Positioneer Zeeland als unieke duiklocatie dichtbij huis: Ook in de top 3 bij Google, een stuk beter!

2. Benut de kracht van persoonlijke verhalen en nieuwe media!

3. Differentieer en innoveer het aanbod: duiken, accommodatie en meer!

4. Heb oog voor de verbeterpunten: werken aan de basis en extra beleving toevoegen Roel van der Mast

5. Bundel je krachten om impact te realiseren!

Zeeland: een duikregio met veel potentieel! 1. Positioneer Zeeland als unieke duiklocatie dichtbij huis. 2. Benut de kracht van persoonlijke verhalen en nieuwe media! 3. Differentieer en innoveer het aanbod: duiken, accommodatie en meer! 4. Heb oog voor de verbeterpunten: werken aan de basis en extra beleving toevoegen. 5. Bundel je krachten om impact te realiseren!

Het marktonderzoek Zeeland Divers’ Delta is mogelijk gemaakt door: