Aan de hand van de volgende dia’s laten wij u zien hoe een computerprogramma, geheel automatisch, uit een opgavenbank een toets samenstelt die zo goed.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Informatieavond groep 8
U krijgt zo meteen 4 vragen voorgeschoteld.
Idee voor App Rob Schuit © 2013 Rob Schuit 1 Didac Rekenmagneet.
situationeel leiderschap
Afronden bij natuurkunde
Hoofdstuk 3 Negatief doublet
Informatie over het centraal examen mavo 4 19 april 2013.
Intake-assessment Doel Aanpak Resultaten pilot
Toetsing Rob Adriaens. Wat is toetsen?  Meten of een kandidaat een bepaald niveau beheerst  Meten of een kandidaat goed heeft opgelet in de les  De.
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Evaluatie pilot-rekentoets VO april 2013 Jan Kastelein, CvE.
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Voorbereiding Clubbridge Les 12 Omgaan met onregelmatigheden versie VC LES 12.
Op zoek naar een vervolgopleiding Gineke Boven Oktober 2012.
Een manier om problemen aan te pakken
Levensvragen Over geluk…..
Ledenvergaderingen cao postverspreiders
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Autisme en intelligentie
Eenzijdige Betrouwbaarheidsgrens
1212 /n Metingen aan de hoogte van een toren  D  wordt gemeten met onzekerheid S  =0.1 o. Vraag 1: Op welke afstand D moet je gaan staan om H zo nauwkeurig.
3.5 Kloppen de alcoholpercentages op de verpakkingen?
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
Klik met de muis.
Meetnauwkeurigheid opgave 1
Wat moet je elke les bij je hebben? handboekwerkboek Potlood: hiermee maak je de opgaven. Pen: hiermee kijk je na, je verbetert fouten met pen en gumt.
maar het uiteindelijk doel was canada, dus ben ik maar weer verder gegaan met de trein richting vancouver, ook een hele mooie stad, omringd door bergen.
Welkom bij de ons automatisch salaris onderzoek
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
HISPARCWOUDSCHOTEN 2006NAHSA Tellen van Random gebeurtenissen Hoe nauwkeurig is een meting?
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Centrummaten en Boxplot
Workshop “Beoordelen”
Welkom bij de automatische Salarisbepaler
Crisis en het domino-effect
Normeringsdilemma’s normering van de centrale examens
Examentraining 2F Locatie rekenexamen.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Het verschil tussen logisch- en ‘inclusief – intuïtief denken’….. 
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Resultaten Leerlingenenquête 2015
Hoofdstuk 4 Vierde kleur
Onderzoeksvragen maken
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Informatie over de WISCAT Domein Rekenen Wiskunde.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
1 Hoe goed rekent zuster Bregje? Een onderzoek naar de rekenvaardigheid van verpleegkundigen in Nederland. NVE-congres, 17 november 2011 Gerard J.J.M.
Domein Verhoudingen 11 Rente van spaartegoeden 2 Rente van spaartegoeden Als je geld op een spaarbankrekening stort en voor langere tijd laat staan,
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Bridge onder begeleiding
De Vierde kleur Inleiding vierde kleurconventie
Wat zegt een steekproef?
Negatief doublet.
Afronden Hoe moet je statistisch afronden? nr gehalte (mg /100g) 1
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Hoofdstuk 25 Procenten. Hoofdstuk 25 Procenten.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen
Hoofdstuk 10 Procenten basis. Hoofdstuk 10 Procenten basis.
Transcript van de presentatie:

Aan de hand van de volgende dia’s laten wij u zien hoe een computerprogramma, geheel automatisch, uit een opgavenbank een toets samenstelt die zo goed mogelijk is afgestemd op de vaardigheid van de kandidaat die op dat moment getoetst wordt. Computergestuurd Adaptief Toetsen

De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Vak 1 In vak 1 laten we steeds zien welke actie het computerprogramma op dat moment uitvoert.

Omdat zowel de moeilijkheidsgraad van een opgave als de geschatte vaardigheid van een kandidaat op één en dezelfde schaal kunnen worden afgebeeld, is het mogelijk beide nauwgezet op elkaar af te stemmen. Dit gebeurt tijdens de toetsafname na elke beantwoording van een opgave. In het 2e vak laten we dit afstemmingsproces op grafische wijze zien. Vak 2

In het 3e vak geven we middels enkele belangrijke kengetallen het verloop van een fictieve toetsafname weer. VaardigheidGoed/fout?MoeilijkheidVolgnummer item Vak 3

De fictieve toetsafname wordt nu gestart.

De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Moeilijk- heid Volgnummer itemMoeilijkheidGoed/fout?Vaardigheid 155

De computer beoordeelt het antwoord van de kandidaat als goed of fout en schat de vaardigheid op grond van gegeven antwoord(en). De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Moeilijk- heid Volgnummer itemMoeilijkheidGoed/fout?Vaardigheid 155 G Vaardig- heid 65

De computer beoordeelt het antwoord van de kandidaat als goed of fout en schat de vaardigheid op grond van gegeven antwoord(en). Kan er al gestopt worden? De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Moeilijk- heid Volgnummer itemMoeilijkheidGoed/fout?Vaardigheid 155G65 Vaardig- heid Onder- grens Boven- grens Nee, er kan nog niet gestopt worden. We zien dat de schatting van de vaar- digheid erg onnauwkeurig is. De ware vaardigheid (dat is de vaardigheid waar we naar op zoek zijn) ligt met 90 procent zekerheid tussen de onder- en de bovengrens van de geschatte vaardigheid. Dat betekent in dit geval dat de ware vaardigheid zowel in het groene (voldoende vaar- digheid) als in het rode (onvoldoende vaardigheid) gebied op de vaardig- heidsschaal kan liggen. Een eendui- dige beslissing is dus nog niet te nemen. Daarom moeten we doorgaan met de toets.

De computer beoordeelt het antwoord van de kandidaat als goed of fout en schat de vaardigheid op grond van gegeven antwoord(en). Presenteer een opgave die past bij de geschatte vaardigheid. Kan er al gestopt worden? De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Moeilijk- heid Vaardig- heid Volgnummer itemMoeilijkheidGoed/fout?Vaardigheid 155G65 266

De computer beoordeelt het antwoord van de kandidaat als goed of fout en schat de vaardigheid op grond van gegeven antwoord(en). Presenteer een opgave die past bij de geschatte vaardigheid. Kan er al gestopt worden? De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Moeilijk- heid Volgnummer itemMoeilijkheidGoed/fout?Vaardigheid 155G F Vaardig- heid 61

De computer beoordeelt het antwoord van de kandidaat als goed of fout en schat de vaardigheid op grond van gegeven antwoord(en). Presenteer een opgave die past bij de geschatte vaardigheid. Kan er al gestopt worden? De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Volgnummer itemMoeilijkheidGoed/fout?Vaardigheid 155G65 266F61 Vaardig- heid Onder- grens Boven- grens Nee, er kan nog steeds niet gestopt worden. We zijn wel iets zekerder van de geschatte vaardigheid, maar er kan nog niet met voldoende zekerheid een uitspraak gedaan worden over het voldoende of onvoldoende zijn van de vaardigheid. Daarom moeten we doorgaan met de toets.

De computer beoordeelt het antwoord van de kandidaat als goed of fout en schat de vaardigheid op grond van gegeven antwoord(en). Presenteer een opgave die past bij de geschatte vaardigheid. Kan er al gestopt worden? De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Moeilijk- heid Volgnummer itemMoeilijkheidGoed/fout?Vaardigheid 155G65 266F Vaardig- heid

De computer beoordeelt het antwoord van de kandidaat als goed of fout en schat de vaardigheid op grond van gegeven antwoord(en). Presenteer een opgave die past bij de geschatte vaardigheid. Kan er al gestopt worden? De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Moeilijk- heid Volgnummer itemMoeilijkheidGoed/fout?Vaardigheid 155G65 266F F Vaardig- heid 48

De computer beoordeelt het antwoord van de kandidaat als goed of fout en schat de vaardigheid op grond van gegeven antwoord(en). Presenteer een opgave die past bij de geschatte vaardigheid. Kan er al gestopt worden? De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Moeilijk- heid Volgnummer itemMoeilijkheidGoed/fout?Vaardigheid 155G65 266F61 359F48 Vaardig- heid Onder- grens Boven- grens Nee, we mogen nog niet stoppen. Wèl is de onzekerheid weer verder afgenomen (het gebied tussen onder- en bovengrens is kleiner geworden). Maar er is nog steeds niet met voldoende zekerheid te zeggen of er sprake is van voldoende of onvoldoende vaardigheid. Daarom moeten we doorgaan met de toets.

De computer beoordeelt het antwoord van de kandidaat als goed of fout en schat de vaardigheid op grond van gegeven antwoord(en). Presenteer een opgave die past bij de geschatte vaardigheid. Kan er al gestopt worden? De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Moeilijk- heid Volgnummer itemMoeilijkheidGoed/fout?Vaardigheid 155G65 266F61 359F48 4 Vaardig- heid

De computer beoordeelt het antwoord van de kandidaat als goed of fout en schat de vaardigheid op grond van gegeven antwoord(en). Presenteer een opgave die past bij de geschatte vaardigheid. Kan er al gestopt worden? De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Moeilijk- heid Volgnummer itemMoeilijkheidGoed/fout?Vaardigheid 155G65 266F61 359F48 4 F Vaardig- heid 43

De computer beoordeelt het antwoord van de kandidaat als goed of fout en schat de vaardigheid op grond van gegeven antwoord(en). Presenteer een opgave die past bij de geschatte vaardigheid. Kan er al gestopt worden? De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Moeilijk- heid Volgnummer itemMoeilijkheidGoed/fout?Vaardigheid 155G65 266F61 359F48 4 F43 Vaardig- heid Onder- grens Boven- grens Ja, nu kunnen we stoppen met de toets. De onzekerheid over de geschatte vaardigheid is met het antwoord op het 4e item weer kleiner geworden. We zijn er nu voldoende zeker van dat deze persoon onvoldoende vaardigheid heeft.

De computer beoordeelt het antwoord van de kandidaat als goed of fout en schat de vaardigheid op grond van gegeven antwoord(en). Presenteer een opgave die past bij de geschatte vaardigheid. Kan er al gestopt worden? De computer presenteert een opgave van gemiddelde moeilijkheidsgraad. Moeilijk- heid Volgnummer itemMoeilijkheidGoed/fout?Vaardigheid 155G65 266F61 359F48 4 F43 Vaardig- heid Onder- grens Boven- grens De kandidaat krijgt nu de uitslag te zien, eventueel aangevuld met een advies voor studie of voor overleg met zijn docent. Rapportage en stop

U zag zojuist een simulatie van een adaptieve toetsafname. In werkelijkheid komt het niet vaak voor dat toetsen al na 4 opgaven worden afgebroken omdat de vaardigheid voldoende nauwkeurig geschat zou zijn. Wèl is het zo dat adaptieve toetsen met aanzienlijk minder items toekunnen dan conventionele toetsen om met een bepaalde zekerheid beslissingen te kunnen nemen.