United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs Augustus 2007 BEZET PALESTIJNS GEBIED Fragmentatie van de Westbank.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Achtergrond Het belang van olijfbomen in Palestina
Advertisements

Palestina in de media Mythe en realiteit.
Situatie in Jeruzalem Schendingen van het internationaal recht.
Afbeelding: Vorstendom (Rijnland-Palts)
Ontwikkeling van toeristengebieden
Fijn stof. Nieuwe feiten en realiteiten.
Presentatie UNICEF.
1e en 2e discussieronde zaal 1 (groen)Ruimtelijke inrichting dr. P.T.J.C. van Rooy, Accanto B.J. van Bochove, lid Tweede Kamer, fractie CDA zaal 2 (rood)Economie.
Hoofdstuk 3: Duitsland tussen Oost en West
Macht, recht en protest Over macht en misbruik. • Na de dood van David volgt zijn zoon Salomo hem op. • Hebreeuws: שלמה - Sjelomo/Shlomo • Regeringsperiode.
De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) en Israël
In de weer met klimaatinformatie
Silwan, Radwin en België. Silwan Wat is Silwan?  Gemeente gelegen in Oost Jeruzalem  Sinds de 6 daagse oorlog in 1967 tot nu slachtoffer van bezettingspolitiek.
Made in Illegality STOP DE ECONOMISCHE RELATIES VAN BELGIE MET DE ISRAELISCHE NEDERZETTINGEN AV PCV 22 maart 2014.
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
De tijd van de wereldoorlogen
Een in Nederland gesloten homohuwelijk moet in alle EU-landen worden erkend. EENS ONEENS.
IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
Les 5 - Groei van de Steden
Paragraaf 3.4 Het inschatten van natuurlijke gevaren
Samenvatting: hoofdstuk 1
1Het zionisme komt op. (einde 19 de eeuw) 2Zionistische joden beginnen zich te organiseren om het Palestijnse gebied als thuisbasis te nemen. (begin 20.
Israël VS Palestina Duurzaam handelen.
Hoofdstuk 2. Kolonisatie en dekolonisatie van Vietnam
5.3 Schaduw en spiegelbeeld Marianne & Janine H2C
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Veilig Verkeer Nederland
Wat is de Muur? Welke impact heeft deze op het leven van de Palestijnse bevolking? In samenwerking met: Applied Research Institute- Jerusalem (ARIJ ):
2. Bezetting: Meer dan 1200 militaire wetten die het leven van de Palestijnen moeilijk maakt! Hierbij slechts enkele voorbeelden.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
2. Bezetting: Kolonisatie van Palestina gaat nog elke dag door: gronden worden inbeslaggenomen geen vergoeding = diefstal!
Paragraaf 5.5 Historisch overzicht
Israël en Palestina Waterproblematiek
DE KLASSIEKE OUDHEID De groei van het romeinse imperium, waardoor de grieks- romeinse cultuur zich door europa verspreidde.
Met lokale handelsnetwerken een nieuwe economische orde ontwikkelen
11) Die toonde dat Gent Sint-Pieters, als drukst bezochte station in heel Vlaanderen in feite moeilijk bereikbaar is met de wagen. FOTO STAPEL STUDIES.
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Presentatie.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
over Palestijnse christenen in het Israëlisch- Palestijns conflict
Israël Palestina.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
GEZONDHEIDSZORG VOOR ELK KIND
Israël - Palestina.
Presentatie UNICEF.
Weren groot (vracht)verkeer Heerjansdam. Samen nagedacht over maatregelen Dorpsraad Heerjansdam Gemeente Zwijndrecht KVOB Politie.
Glasvezel, next-generation access (NGA) buitengebied, overal en voor iedereen Irma Bijker, provincie Gelderland.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
De muur Jordan valley solidarity.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Milieuvluchtelingen Een zoektocht naar bescherming.
Speelstraat. Wettelijke bepaling. Openbare weg waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen volgend hek is geplaatst. Ganse breedte van de.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Waar komen ze vandaan en wat is er aan te doen?
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Uitkijken voor vrachtwagens
De toekomst van het milieu
Groenstrook In 1995 geen plaats voor 2e Tol bij logistieke bedrijven
Groenstrook In 1995 geen plaats voor 2e Tol bij logistieke bedrijven
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Hoofdstuk 10 Conflicten.
Blok 3 Vrede in zicht? Deelvraag:
Thema 11 Conflict in Israël.
Duurzame verstedelijking
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Aantekening: Grenzen Het land De mensen Werken over de grens
Nieuw station ALBERT Openbare bijeenkomst Dinsdag 17 september 2019.
Transcript van de presentatie:

United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs Augustus 2007 BEZET PALESTIJNS GEBIED Fragmentatie van de Westbank

De Westbank wordt alsmaar meer gefragmenteerd: Israëlische nederzettingen zijn verspreid over de hele Westbank; ze zijn in strijd met het internationaal recht. Kolonistenwegen verbinden de nederzettingen met Israël. Palestijnse toegang tot de meerderheid van deze wegen wordt verhinderd of beperkt door: •Controleposten •Wegversperringen •Een pasjessysteem voor voertuigen die er op willen rijden. De wegen dienen als veilige doorgangen voor de kolonisten, maar als barrières voor Palestijns vervoer. Samen met de nederzettingen en andere Israëlische infrastructuur fragmenteren ze de Westbank in een groot aantal kleine enclaves voor Palestijnen. Veel van deze enclaves zijn enkel via controleposten of tunnels onder de kolonistenwegen verbonden met naburige gemeenten. De Israëlische regering houdt vol dat deze beperkingen van de bewegingsvrijheid noodzakelijk zijn voor de bescherming van haar bevolking. Volgens de Wereldbank is de beperking van de Palestijnse bewegingsvrijheid de belangrijkste oorzaak van de achteruitgang van de Palestijnse economie. Fragmentatie van de Westbank

A en B Gebieden (Oslo Akkoorden) 149 Israëlische kolonies, 96 ‘outposts’ Israëlische gesloten militaire zones en 27 militaire bases Natuurparken Muur Westbank en zones tussen de Muur en de Groene Lijn Kolonistenwegen Afsluitingen Het effect van de afsluitingen Fragmentatie van de Westbank Permanente checkpoints Tijdelijke checkpoints Tunnels (Maart 2007) Please wait while slide is loading Noot: Groene Lijn (bestandslijn van 1949) Noot: Interim akkoord van het Oslo-proces van 1994 A- en B-gebieden (40% van het gebied) onder Palestijns bestuur C-gebied onder Israelisch bestuur Noot: De Israelische kolonies groeien met 5,5% per jaar Ze zijn in strijd met het internationaal recht Noot: Natuurreservaten zijn meestal niet toegankelijk voor Palestijnen Veeteelt en landbouw zijn er verboden Noot: Pasjes zijn vereist voor de toegang tot de gebieden achter de Muur Een pasje is moeilijk te verkrijgen (behalve voor Gush Etzion) Noot: Wegen hoofdzakelijk voor kolonisten De Palestijnse toegang is verboden of beperkt op het gros van deze wegen Noot: Wegversperringen en checkpoints belemmeren de toegang tot de kolonistenwegen voor Palestijnse voertuigen Noot: Wegen, kolonies en andere infrastructuur fragmenteren de Westbank Noot: Checkpoints schermen de kolonistenwegen af Palestijns verkeer van één enclave naar een andere via checkpoints of tunnels onder de kolonistenwegen. Noot: A- en B-gebieden (Palestijnse controle) gespiegelde fragmentatie. Noot: Israelische militaire bases – niet toegankelijk voor Palestijnen Noot: Het effect is een reeks corridors voor de kolonisten, maar barrières voor de Palestijnen

Humanitarian Response  Het vraagstuk van de kolonies is cruciaal voor een leefbare toekomst: ze breiden uit met 5,5% per jaar.  De kolonies staan centraal in de bewegings- en toegangsbeperkingen.  Volgens de Oslo-kaart kunnen enkel A- en B- gebieden door Palestijnen worden ontwikkeld.  Palestijnen krijgen zo goed als geen toelatingen om te bouwen in C-gebied.  Vernielingen van huizen zonder bouwvergunning zijn toegenomen.  De kloof tussen de politieke retoriek en de feiten op het terrein groeit. Sleutelpunten Voor meer informatie zie