Slachtofferschap van Cybercrime

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Nerd of maffiabaas? Een theoretische verkenning
Wanneer presenteert een CVA zich als een delier??
Monitor Amateur Kunst (de MAK) oorsprong en ontwikkeling Amalia Deekman & Joep Wils 21 juni 2012.
Jeugddelinquentie en levensstijlrisico’s in Brussel
Werkingsverslagen Algemeen  47 verenigingen ingeschreven  Verdeling per deelgemeente: –Alt –Hoeselt: 5 –Centrum: 25 –O.L.V.: 4 –Romershoven: 3.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Jongeren, internet en seksualiteit
Politie in Cyberspace Who Controls the Internet?
Het klaslokaal 2.0.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering
Gezondheid en leefstijl in krachtwijken: een verkenning
Beeld van mantelzorg in de provincie Groningen
Marketing & Communicatie Barry Jung & Alexander van der Mije.
Jeugdcriminiteit Door: Luïs Vlaminck.
Voorkomen van alcoholschade bij jongeren in algemene ziekenhuizen
V1 Kern Technologie & Innovatie Hoorcollege 6: Trends in technologie.
P4.3 Het grotestedenbeleid
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Bedoelde en onbedoelde gevolgen van detentie
WE BRING ALUMINIUM TO LIFE Resultaten onderzoek inbraak beveiliging Reynaers Aluminium 11 oktober 2012.
Ronnie Slijkhuis Onderzoekersforum CQI The Internet: Valid or Flawed?
Leiden University. The university to discover. Elektronisch procederen bij de bestuursrechter Marga Groothuis NVvIR, Den Haag 23 juni 2011.
Studiemiddag Cybercrime Inleiding
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Theorieën over slachtofferschap
Sociale veiligheid in scholen 05/10/2010 Omkadering traject nulmeting
Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013.
Hoofdstuk 2: Opgroeien in een gemedialiseerde wereld
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Trends in Cloud Computing
Branche analyse Boekhandels 2014
2.1 zit er een dokter in de cel? Nakijken (ook vorige les) Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
Door Simon Bulcaen 1 BaMv B Groep 5
Internet Standaarden WG5 “ Examinations are formidable even to the best prepared, for the greatest fool may ask more than the wisest man can answer. ”
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Altijd online!.
Pesten op internet Groepje 3 Kyra Robin Roy Mirte.
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2002 t/m 2005) met elkaar vergelijken.
Criminaliteit en criminologie in een gedigitaliseerde wereld
Robin Uters Digitale trends & Social Media. Muziek Robin Uters.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
De digitale samenleving KIMBERLY DERUYCK. Het internet  Niet meer weg te denken  Beïnvloedt  cultuur, denken, kijken  Iedereen  Huidige generatie.
Onderzoek naar de beslissingen van jeugdrechters/jeugdrechtbanken in MOF-zaken Emilie De Backer.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Taboos and desires of IM Liesbet van-Zoonen, Erasmus Universiteit.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Holland Fit – J. van Zwieten e-Health; Social Media en Applicaties Abbs door Apps?
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tom Thomas en Karst Geurs Universiteit Twente Tom Thomas en Karst Geurs Universiteit Twente Het Mobiele Mobiliteitspanel.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Perspectieven op een gezond en gelukkig leven
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Mediagedrag van Millennials
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2002 t/m 2005) met elkaar vergelijken.
Cyber Security in het MKB
Kind van de Rekening Lezing 1 – Kinderen & Gewapende conflicten
Geweld ervaren kan leiden tot geweld plegen
Sociale Media.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Profielschets 8 gewelddadige jeugdgroepen
Consumenten-gedrag Online consument
Transcript van de presentatie:

Slachtofferschap van Cybercrime NVK-studiemiddag Cybercrime, 10 dec 2010 Johan van Wilsem UL, Instituut Strafrecht & Criminologie

Waar heb ik het vandaag over? Traditionele delicten die online gepleegd kunnen worden: Bedreiging Online + harassment: 5,76 miljoen hits Oplichting eBay + scam: 2,64 miljoen hits

Internet Crime Complaint Center

Slachtofferenquête Beproefd middel voor het in kaart brengen van: Omvang Risicofactoren Kenmerken van het delict Kan ook voor de genoemde vormen van cybercrime worden ingezet

Relevante theorieën Routine activiteitentheorie Zelfcontroletheorie VIVA (Felson & Clarke) Zelfcontroletheorie Daderschap én slachtofferschap

Gebruikte gegevens LISS-panel CentERdata, UvT Feb 2008 en Feb 2010 online enquête over slachtofferschap Representatieve steekproef N=6,900 resp 5,800 (2008 en 2010)

Gevraagd naar Gevraagd naar Online activiteiten Impulsiviteit online bedreiging online oplichting Online activiteiten O.a. chatroombezoek, online winkelen, online fora, webcam, sociale netwerksites Impulsiviteit Dickman Impulsivity Inventory

Digitale bedreiging 2,3% online, in de periode van een jaar (2008) Veel van hen ook ‘traditioneel’ bedreigd Ruim 50% herhaald slachtoffer van digitale bedreiging in datzelfde jaar Vaak jongeren En lager opgeleiden

Bedreiging, naar leeftijd 1 2 3 4 5 6 7 8 <25 25-34 35-44 45-54 55-64 ?65 Traditional Digital Mix of trad and dig

Digitale bedreiging Het belang van online activiteiten EN: indicaties vermenging online en fysieke wereld Want: óók buitenhuisactiviteiten bepalen online bedreiging En ook andersom: online activiteiten beïnvloeden traditionele bedreiging

Online oplichting 2,5% koopt iets via internet zonder het product te ontvangen, in de periode van een jaar (2008) 14% van hen is in dat jaar herhaald slachtoffer Vaak jongeren Mensen die veel aan online winkelen doen Op online fora actief zijn En vooral: weinig zelfcontrole hebben

Oplichting (%) en zelfcontrole

De toekomst van onderzoek naar slachtofferschap van cybercrime Identiteitsfraude Aanpassing van gedrag? Wáár is het riskant? Hoeveel schade lopen slachtoffers op? Financieel maar ook psychisch en sociaal

Publicaties Van Wilsem (2010). Gekocht maar niet gekregen. Slachtofferschap van online oplichting nader onderzocht. Tijdschrift voor Veiligheid, 9, 15-29. Van Wilsem et al. (2010). Is online zichtbaarheid riskant? Onterechte bankafschrijvingen en persoonlijke informatie op sociale netwerksites. Proces, 89, 344-354. Van Wilsem (2010). Digitale en traditionele bedreiging vergeleken: Een studie naar risicofactoren van slachtofferschap. Tijdschrift voor Criminologie, 52, 73-87. Van Wilsem (2011). Worlds tied together? Online and non-domestic routine activities and their impact on digital and traditional threat victimization. European Journal of Criminology, 8(2), 1-13.