Online Communities Wat wordt verstaan onder ‘online community’?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Wanneer en hoe effectief netwerken?
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Wat is interactieve marketing?
Het bereiken en vasthouden van de verzekeringsconsument Prof.dr. Ed Peelen.
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.
Omgevingsanalyse Beleid Uitgangspunten Doelstellingen
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
Bestuur en toezicht 12 maart 2010 w.sorgdrager. veranderingen organisaties worden ingewikkelder management professionaliseert aandacht voor risicomanagement.
Hfdst 5: Politieke participatie
Online Communities Wat wordt verstaan onder ‘online community’?
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Hoe is stabiel maatschappelijk leven mogelijk?
Advanced Business Information Solutions
Docentontwerpteams en self-efficacy
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
Gedrag in organisaties, 10e editie
Online via een forum Focusgroepen;. Indeling 1.Waarom een forum ipv een face-to-face FG? 2.Een kijkje in de keuken! 3.Voordelen 4.Nadelen  5.Praktisch.
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
‘Geef uw team vleugels’
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
Page : 1 A Brave New Workforce Elannet Event, 19 juli 2001 Partners in business innovation.
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Grip op IT.
Met communities werken aan innovaties in de GGZ en VGZ
ArchiValue: de APG-Case
DICK RIJKEN 30/03/01 DE WAAG AMSTERDAM. OMROEPEN? WAT? WAAROM?
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Kennismanagement & Sociale media
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Waarom een community gevoel elders kopen? Bedrijven die de waarde van Community-denken leren benutten worden beloond met: - meer interactie en binding.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
De Betekeniseconomie.
ViaVia Info-presentatie
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Sieberdam/ROCS & KODOS
Tjellingsessie Master Leiderschap
Rob Heyman and Ilse Mariën
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Online Communities Wat wordt verstaan onder ‘online community’? Wat is de betekenis/impact van online communities? Welke bijdrage kunnen software en organisatie/beleid leveren aan het functioneren van online communities? Eleonore ten Thij, 2005

Wat wordt verstaan onder een ‘(online) community’? historisch, als sociaal economische structuur: Gemeinschaft/Gesellschaft in vergelijking met andere sociale structuren: team/groep - community – netwerk identiteit: ‘imagined community’ tot standkoming oprichten versus ontstaan in definities in typologieën: geen homogeen verschijnsel!

Online community: historisch, als sociaal economische structuur Gemeinschaft: ‘pre-industrieel’: niet-gestandaardiseerde werkprocessen, duurzame ‘onvoorwaardelijke’ relaties afhankelijk van standen, familie, clan, stam, kleinschalig Gesellschaft: Industrieel: gestandaardiseerde werkprocessen, relaties gebaseerd op contractbasis, klasse, gezin, organisatie, grootschalig

Wat wordt verstaan onder een community: vergelijken Swaak,Mulder e.a.(2000)

Wat wordt verstaan onder een online community: in vergelijking Online Team Online Community Resources Task-related On Demand Task-exceeding At Supply Access Work or study group (+ tutor) (Semi-)Public Tools Related to identity-building and social activities Goal Setting Convergent goal setting Divergent goal setting Conceptual Boundaries Collaborative space(s) strictly confined by work group and task Temporally bounded conversation Collaborative space(s) roughly confined by network and common interests On going conversation ten Thij, 2000

Wat wordt verstaan onder een ‘(online) community’: identiteit Imagined Community: Benedict Anderson(1983): natiestaten Communties de niet primair gebaseerd zijn op f2f contact vormen een eenheid op basis van ‘verbeelde’ identiteit Rol massamedia (Imagined) online community: Sociale betekenis: expressievormen, identiteit, relaties, normen Potentieel ‘online community’ ontstaat in interactie Stijl waarin community wordt ‘verbeeld’

systeem infrastructuur identiteit,relatie,expressie,normen Hoe komen online communities tot stand? systeem infrastructuur (middelen) externe factoren online communities identiteit,relatie,expressie,normen doelen temporele structuur groepskenmerken

Info: productinfo en -vergelijking, portals op onderwerp Doelen: Sociaal: dating, religie&politiek, steun Info: productinfo en -vergelijking, portals op onderwerp Cultureel: literatuur, beeldende kunst, film, muziek, dans Entertainment : spelletjes, fanclubs Leren: programeertaal, taal, biologie, professionaliseren Transacties: veiling, bank&verzekering, reizen

Groepskenmerken: Demografische gegevens: leeftijd, geslacht, opleiding Soort internetgebruiker: ervaring, attitude Omvang: klein, groot Structuur: kerngroep, rollen Samenstelling: voorafgaand f2f of online contact, heterogeen

Temporele structuur: synchroon/asynchroon ritme in wisseling onderwerpen (relatie doel) frekwentie deelname levensloop

Levensloop: verloop interactiviteit tijd (inter)activiteit

Levensloop: middelen Levensloop: Basale info over organisatie, groep (wie, waarom, contact) Uitbreiding info, interactiviteit: zoekfunctie, mailinglijst Uitbreiding functionaliteit, interactiviteit: forum, archief, uitgebreide zoekfunctie Verdere uitbreiding: meerdere fora, community partijen, ‘sophisticated’ middelen Afname en verval: behoefte, competitie

Geografisch: fysieke locatie: stad, regio, wijk , online Externe contexten Geografisch: fysieke locatie: stad, regio, wijk , online Demografisch: leeftijd, ras, geslacht, nationaliteit Thematisch: werk of beroep, interesse Op activiteit: spel, winkelen, bankieren, muziek (Kim 2000)

Externe contexten: mobiliseren netwerken Traditioneel bedrijf: merk-bekendheid Cross-Over: partnerschap traditionele organisatie + sterke internetorganisatie Aggregaten: breed aanbod op 1 product, meerdere organisaties Verticale portals: breed aanbod producten, 1 organisatie Nation Cities: partnerschap giganten Communities: partnerschap met bestaande community

Cross over: partnerschap met sterke internetclub

Aggregaten

Verticale portal

Citibank, Ameritrade, Waterhouse, DLJ Direct, E+Trade Nation Cities Portal Registered Users Partner Yahoo! 65 Million Bank of America Telebank Excite 34 Million Bank One Charles Schwab Lycos 32 Million WingspanBank Netscape/AOL 25 Million Citibank, Ameritrade, Waterhouse, DLJ Direct, E+Trade (gegevens 2003)

Communities

Systeeminfrastructuur/middelen: Fysieke configuratie: type en locatie computers, snelheid verbinding, kanalen Aanpasbaarheid: nieuw forum starten, organisatie forums veranderen, rollen (ondersteuning privileges), profielen Gebruikersgemak: constistentie, voorspelbaarheid, navigatie, toegankelijkheid, leerbaarheid, opstartkosten Functionaliteit info deelnemers, posts, privacy, regulatie deelneming

Wat wordt verstaan onder een ‘(online) community’: in definities Rheingold 1993: Social aggregations that emerge form the Net when enough people carry on those public discussions long enough, with sufficient human feeling, to form webs of personal relationships Preece 2000: People socially interacting (over a longer period of time) to satisfy their needs, with a shared purpose, policies to guide their interaction, and computer systems to support and mediate social interaction

Wat wordt onder ‘online community’ verstaan: in typologieën Heterogeen fenomeen: aggregaties - communities onderscheid op doel, sociaal profiel, business model, organisatie-context, software Doel typologieën: design, support, management, marketing, onderzoek

Online Communities: typologieën 1 Software: listservers, Usenet, Chat, IM, BB, MUD, etc. consumer geografisch, demografisch, thematisch Commerciële focus (Hagel&Armstrong, 1997) business-to-business verticale, functionele, geografische, type Organisatie-context: regulated – non-regulated (Plant 2004) Doel: interest, gaming, learning, CoP, consumer

Online Communities: typologieën 2 Hummel, Lechner(2002): games, interest, B2B, B2C, C2C Groepsgrenzen focus content bestaande comm. registratie authorisatie regels sancties +games, +interest Bonding privacy personalisering sub communities usability identificatie organisator identificatie leden + interest (??) Interactie chat/forums bijdrage content screening bijdragen actieve organisatie events interactie rondom events -B2B, -B2C, +/-C2C Common Place archief analyse participanten vrijwilligers rituelen rollen +games Hummel, Lechner, 2002

Online Communities: typologieën 3a Porter 2004

Online Communities: typologieën 3b Porter, 2004

Betekenis Online Communities Historische veranderingen (Europa, USA, Azie(?)): Verdwijnen grote ideologieën: postmodernisme Secularisatie Verminderde deelname vakbonden en verenigingen Geboortebeperking en scheidingsmogelijkheden Scheiding werk – wonen Techniek: infrastructuur, communicatie Gevolgen: Globalisatie en localisatie van locale, regionale groepen naar ‘glocale’ netwerken (Wellman (2003): ‘networked individualism’)

Betekenis online communites: het debat Critici: homogeniteit gebrek aan commitment selectieve deelname (digitale kloof) nostalgische mythe van gemeenschap verhult problemen IRL Aanhangers: utopie (globale) gemeenschapszin, vrijheid, gelijkheid, broederschap bijdrage sociaal kapitaal (geld verdienen....)

Betekenis Online communities: effect Internet empirisch onderzocht Internet vermindert deelname aan community: geen evidentie Internet verandert deelname aan community: intensievere contacten, ‘interest communities’ Internet draagt bij aan bijdrage community: aanvulling bestaande communicatipatronen

Wat kunnen software en beleid aan functioneren van online communities bijdragen? Afstemming middelen Regulatie interactie Afstemming organisatie, services

Bijdrage software: afstemming Hoe ‘groep’ zijn we hier eigenlijk? Wederzijdse afhankelijkheid in doelen en taakuitvoering Intensiteit interactie Duur interactie Formeel lidmaatschap Omvang   Standaard Adressering Permanent Context Thematisch Presence Email + 1/1;1/n - Mailinglijst 1/n;n/n - (+) +/- BBS n/n + (-) Chat 1/1;n/n MUD/MOO ++ Blog

Bijdrage: regulatie (sociale) interactie Sturen/ondersteunen interactie social presence persoonlijke informatie: profielen, signatures, emoticons, aanwezigheid, communicatiekanalen informatie sociale netwerken regels rollen waardering (rating, reputation systems) “boundaries” usability intelligentie

Social Presence

Regulatie: IRC screenshot

Regulatie: community driven filters

Regulatie: reputatiesystemen (Karma points)

Bijdrage: organisatie en beleid Online Communities zijn in principe zelforganiserend: geen centrale sturing, coordinatie door lokale agenten sociaal dilemma (Smith&Kollock, 1996)  condities voor coöperatie herhaald contact  continuïteit bewerkstelligen (bijv. registratie) identificatie van de ander info over voorafgaand gedrag  stabiele identiteit, vertrouwen bewerkstelligen (profiel, unieke login, archief) (Axelrod, 1984)

Organisatieprincipes voor ‘common pool resources’ (Ostrom, 1990): Group boundaries are clearly defined Rules governing the use of collective goods are well matched to local needs and conditions Most individuals affected by these rules can participate in modifying the rules The right of community members to devise their own rules is respected by external authorities A system for monitoring members' behavior exists; this monitoring is undertaken by the community members themselves A graduated system of sanctions is used Community members have access to low-cost conflict resolution mechanisms

Organisatie ‘common pool resources’: open source communities Van Wendel de Joode, 2005 grenzen licenties, stichtingen, mailinglijsten regels productie elegantie broncode, modulariteit, concurrent versions system, handboeken, bug-tracking, mailinglijsten, rollen (projectleiders) conflicthantering paralelle ontwikkelingslijnen collectieve besluitvorming individuele input, kwaliteit product (elegantie, reputatie, corpus) toezicht en sanctionering transparantie, distributie ontwikkelingen, testen, discussie, toevoeging database onthouden afstemming productieregels op lokale behoefte (organisatieniveaus) individuele input, taakspecialisatie, emergente taakverdeling externe erkenning Developers Certificate of Origin, stichtingen, projectleiders, marketingafdelingen

Onderzoeksopdracht Online Communities: ‘imagined community’ typologie software organisatie