De Bouw Hoogste Brug Van de Ter Wereld
Het viaduct van Millau krijgt vorm in het landschap: wanneer de betonnen pijlers in januari 2004 klaar zijn overspant het brugdek zo'n 1100 van de in totaal 2460 meter.
De hoogste van de zeven betonnen pijlers meet maar liefst 342 meter, en is daarmee twintig meter hoger dan de Parijse Eiffeltoren.
Het hydraulische telescoopsysteem brengt de tijdelijke tussenpijlers de volgende stap van 1000 mm omhoog.
Knap stukje werk…
Natuurlijk met Nederlandse inbreng…
Een brugdek volledig in bedwang: dmv hydrauliek. Een gewicht van 36 Een brugdek volledig in bedwang: dmv hydrauliek! Een gewicht van 36.000 kg met een breedte van 27.35 meter wordt over 7 betonnen pijlers en 7 tijdelijke pijlers geschoven: met behulp van hydrauliek...
Op alle betonnen pijlers en stalen tijdelijke steunpijlers worden hydraulische duwsystemen geplaatst om het brugdek van het viaduct van Millau naar voren te duwen
De centrale PLC Afstandsbediening bij één tijdelijke pijler waarop de vier hydraulische hefsystemen op de hoeken van de vierkante constructie zijn aangesloten.
MILLAU : De Franse president Chirac heeft 14 December 2004 de hoogste tuibrug ter wereld officieel geopend De 2,5 kilometer lange verbinding draagt automobilisten op een hoogte van 270 meter over de vallei van de Tarn bij het Zuid-Franse Millau. De brug is hoger dan de Eiffeltoren en langer dan de Champs Elysées
De brug is 16 December 2004 open gesteld voor het verkeer, dat door glazen wanden wordt beschermd tegen windstoten.
Zonder de techniek van de hydrauliek zou dit project geen wereldwonder zijn, sterker nog: het zou onmogelijk uitgevoerd kunnen worden...
Bouwbedrijf Eiffage rekent personenauto's een tolprijs van 4,60 euro in het laagseizoen en 6,50 euro in het hoogseizoen
Het gevaarte is ontworpen door de Britse architect Norman Foster die zelfs spreekt van een "sculptuur in het landschap". Totale kosten bedroegen 394 miljoen euro. De bouw duurde drie jaar. Foster tekende ook voor het Duitse parlementsgebouw in Berlijn.
Technische specificaties Het hydraulische deel van de installatie bestaat uit vier cilinders, elk met een eigen pomp. Alles wordt centraal bestuurd vanuit een centraal regelpaneel. Elke cilinder heeft een drukkracht van 511 ton, goed voor een maximale capaciteit van 2044 ton. In normale omstandigheden verwacht men niet boven de 420 ton te gaan, zodat een ruime veiligheidsmarge is ingebouwd. De nominale druk bedraagt 700 bar en de slag van de cilinders bedraagt 1100 mm. Een overbelasting van 675 ton is acceptabel met uitgeschoven plunjer en 1500 ton met teruggetrokken plunjer.
Klik for End