De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PVA in de praktijk.
Advertisements

Rotterdamse aanpak alcohol & sport
Marian Walstra en Irma Laméris
Ervaring Pilot DHW •Roelof Offringa •Feije Dillema.
1 De aanpak van schadelijk alcoholgebruik door wethouder Geoffrey Nijenhuis Redenen voor het wijzigen van de landelijke drank- en horecawetgeving zijn.
Karin Monshouwer, Trimbos-instituut
Drank- en Horecawet mr. K. Hollemans
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Universele preventie van middelengebruik onder jongeren
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
VSCD Congres: Horecaregelgeving
UNILEVER BELGIUM Aandelenoptieplan.
Startpagina CWI presentatie.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Samen voor een mooi en duurzaam Gelderland. Vergelijking energiebeleid corporaties en resultaten op basis van: • Gesprekken • Energiebeleidsplannen •
BESCHERMING VAN JONGEREN TEGEN TABAK EN ALCOHOL
Nieuwe Drank- & Horecawet in de praktijk
Marco Oving Projectleider
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
De AID, PD en VWA bouwen aan één nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
Domein horeca De Drank- en Horecawet en lokaal alcoholbeleid; nu en straks Sandra van Ginneken, tijdelijk adviseur DHW.
De AID, PD en VWA bouwen aan één nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
WELKOM op de BaButi Buurt BBQ van 28 augustus 2010!
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Effectiviteit TCAs versus MAOIs
Deregulering Algemene Subsidie Verordening Gemeente Zaanstad
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Augustus 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK Supermarktkengetallen
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen januari 2012 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 GfK Retail and TechnologyBelgië6 August 2014 GfK Marktonderzoek Vlaanderen Cindy Van Mulders Business Consultant 10 december 2010 Stand van zaken.
Exercise for people with peripheral neuropathy Karin Faber CAT, 8 september 2005.
Preventie effectiever maken
Wat is Wajong? Masterclass maart 2010 Een paar feiten vooraf…. Beeldvorming Wajongers niet eenduidig In media en daarbuiten divers gepresenteerd Positief.
September ’141 Verzuip jij je Toekomst?! Een alcoholpreventieprogramma in de regio Zuid-Holland Zuid 03/11/2010.
Wat nou, pensioencrisis?
AVEBE Project Door: Tim Bas Tjibbe Pieter.
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
Uw kind roken, drinken, en blowen. U kunt er iets aan doen!
Ster van Succes.
Spelen met een bak getallen
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Preventie- en handhavingsplan Alcohol en jongeren.
Faculty name Weerhoudt geïntensiveerde handhaving gecombineerd met een alcohol stappenplan adolescenten ervan om alcohol te drinken of dronken te worden?
Van 16 naar 18 Verschuiving van de leeftijdsgrens Waarom en wat nu? | Scouting Regio Groningen.
Onderzoek, resultaten en vervolg. Wat? instrument ontwikkeld door de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen vzw (VAD) de mate waarin verschillende.
De Nederlandse horeca Gastheer van de samenleving.
Drank- en Horecawet (DHW)
Drank- en Horecawet Situatie per 1 januari 2013 Voorstellen
De supermarktmedewerker
Ongezond gedrag: de rol van het recht Alcohol
Transcript van de presentatie:

De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator Lokaal Alcoholbeleid Ede, 20 september 2012

Inhoud Alcoholverkoop in de supermarkt Nalevingsonderzoek in supermarkten Effecten van verschillende interventies in de supermarkten (20 jaar grens, age viewers) Rol van toezicht ten aanzien van de naleving in supermarkten

Wat drinkt de Nederlander? Bron: diverse bronnen

Waar koopt de Nederlander? Bron: diverse bronnen

Waar kopen jongeren? De jongeren geven aan alcohol te kopen in: levensmiddelenzaken (76%) cafés/discotheken (46%) sportkantines (2%) cafetaria’s (1%) Bron: Intraval (2011) INTRAVAKL, 2011. Dit onderzoek is representatief voor alle 13-jarige, alle 14/15-jarige en alle 16-17-jarige jongeren uit Nederland, maar is wel onderzocht via zelfmonitoring.

Nalevingsonderzoek: De methode mystery-shopping Mystery shoppers van 15 jaar bezoeken sportkantines, supermarkten, horeca, slijterijen, jongerencentra en cafetaria’s.

Naleving leeftijdsgrenzen in Nederland (2005) Bron: Drank kopen kent geen leeftijd, 2006

Naleving leeftijdsgrenzen in Nederland (2011) 0% via het thuisbezorgkanaal, 3% in sportkantines, 11% in de horeca (cafés, discotheken), 15% in cafetaria‟s, 30% in supermarkten, 40% in slijterijen Supermarkten: bezocht 400, cafetaria’s +/- 100 Slijterijen +/- 200, sportkantines +/- 80 Horeca: 300, Thuisbezorgkanalen, +/- 50 Bron: Alcoholverkoop aan jongeren. Een landelijke nalevingsonderzoek (2011)

20 jaar actie CBL Om zeker te weten dat een koper oud genoeg is om alcohol aan te mogen verkopen, vraagt de kassamedewerker aan klanten onder de 20 jaar naar legitimatie wanneer zij alcohol kopen. Wanneer een jongere onder de 20 zijn of haar legitimatie niet laat zien, mag de alcohol of tabak ook niet meegegeven worden. Het is een brancheafspraak waaraan iedere supermarkt zich gecommitteerd heeft.

Cijfers CBL onderzoek Totaal 160 bezoeken: 80 bezoeken voor invoering van actie en 80 bezoeken na invoering CBL actie (effectmeting) Naleving voor: 23% Naleving na: (effectmeting) 30% Bij 54% vd jongeren werd niet om het ID gevraagd Bij 38% dat het ID werd gecheckt werd toch alcohol verkocht Bron: Nog geen 20 jaar? Laat je legitimatie zien!”,Universiteit Twente (2009)

Age viewer systeem Hoe werkt het systeem: controle op afstand. Cijfers onderzoek HEM 100 aankooppogingen. Naleving van 96% bij systeem en naleving van 12 % bij reguliere verkoop (tabak) Bij 10 aankopen bij de HEM-kassa moest de jongere zijn of haar ID-kaart laten zien. Dit resulteerde in een 100% naleving (alcohol) VWS onderzoek: 100% naleving Wanneer op het eerste gezicht niet met zekerheid kan worden bepaald dat de koper volwassen is, wordt vanuit het controlecentrum verzocht om het ID op de terminal te plaatsen. Zodoende kan, wederom op afstand, de leeftijd in alle gevallen met zekerheid worden vastgesteld en uitgesloten worden dat aan te jonge mensen wordt verkocht. Voor klanten die buiten iedere twijfel volwassen zijn zal het gehele proces gemiddeld 3 seconden tijd in beslag nemen. Zonder autorisatie vanuit het controlecentrum is afrekenen van leeftijdsgebonden producten onmogelijk. 1) Shop Floor Compliance with Age Restrictions for Tobacco Sales: Remote Versus In-Store Age Verification (2009) 2) Effectiviteit HEM controlesystematiek ter verbetering van de naleving van de leeftijdsgrenzen (2010)

Effect van toezicht op naleving van de leeftijdsgrenzen (regio Rivierenland) Gemiddelde naleving gestegen van 19% naar 79% in 2010. Cafetaria’s Cafes: 0% in 2009 naar 80% in 2010. Ook de cafetaria’s doen het goed met een stijging van 7% naar 78% naleving. De slijterijen hebben de laagste naleving in regio Rivierenland: een naleving van 60% (in 2009 was dit 20%). Alle type verkooppunten zijn beter gaan naleven.

Hoe vaak moet je handhaven? De verkooppunten moeten minimaal 4 keer per jaar worden gecontroleerd op de naleving van de leeftijdsgrenzen om het effectief te laten zijn. Bron: Wagenaar, A.C., etal., (2005). Complying With the Minimum Drinking Age: Effects of Enforcement and Training interventions. Alcoholism: Clinical and Experimental Research

Conclusie Supermarkt het belangrijkste verkooppunt voor alcohol Naleving van de leeftijdsgrenzen in supermarkten is verbeterd, maar is nog steeds niet goed Age viewer een mogelijke oplossing voor de slechte naleving in supermarkten Handhaving door toezichthouder kan zeer effectief zijn in het verbeteren van de naleving

Voor meer informatie www.alcoholbeleid.nl ffranken@stap.nl