U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Hogere denkvaardigheden
AANTREKKELIJK REKENONDERWIJS VOOR EXCELLENTE REKENAARS
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Dyscalculie.
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles
Ontwikkelingstraject kinderen
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Portfolio
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Rekenen en Rekenproblemen
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Achtergrond rekenproblemen
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Rekenproblemen en Dyscalculie
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Evaluatie Leerlijnen.
Jeannette van Nieuwkoop
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
rekenen-wiskunde in de groepen 3 en 4
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Loopbaancompetenties
Vragen, wat voor vragen?.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Profiel van een plusleerling
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten. De ober begint u vragen te stellen over uw rekenhonger: “Hoe lang heeft u het al? Hoe erg is uw rekenhonger? Had u het vroeger ook al? Welke rol speelde rekenhonger in uw gezin?” Wanneer u wilt bestellen, laat de ober u eerst toetsen maken om te kijken wat u werkelijk wilt. Vervolgens krijgt u een rekenmenu voorgeschoteld waar u niet om gevraagd heeft, maar waarvan de ober zegt dat het goed voor u is en dat veel rekenhongerige mensen heeft geholpen. Verlaat u tevreden dit restaurant?

Oorzaken rekenproblemen Onderwijsgebonden oorzaken Methodegebonden oorzaken Situatiegebonden oorzaken Kindgebonden oorzaken 1: ziekte leerkracht, geen kennis over rekenproblemen, RT is vaak re-teaching, te weinig instructie ivm drukte, weinig didaktische kennis over voorkeurstrategieen, weinig bijscholing en geen uptodate kennis 2: steeds taliger methode, stimuleren meerdere oplossingsstrategieen leidt tot verwarring, geen structuur in layout, teweinig oefening voor automatiseren van basiskennis 3:geen motivatie, geen aandacht kunnen hebben voor instructie 4: beperkte capaciteiten , ziekte kind, scheiding/dood ouders, slecht zien, slecht horen

Soorten dyscalculie visueel-ruimtelijke type procedurele type verbaal geheugen type getalinzicht type Soms ook combinatie van de 4 types

Positieve virtuoze cirkel Butterworth, 1999 Begrip Succeservaring Aanmoediging van buiten Aanmoediging van binnenuit Rekenplezier Meer rekenen Beter begrip

rekenen is leuk!

Sticordi-maatregelen STImuleren COmpenseren Remediëren Dispenseren

FASEN RECONSTRUCTIEDIDACTIEK Verdieping uitbreiding Memoriseren Reconstructie Begripsvorming

FASE 1 : BEGRIPSVORMING Probleemsituaties als uitgangspunt voor begripsvorming: wanneer kom je … tegen? Wat voor een handelingen voer je dan uit?

Modellen als hulpmiddel, bij vermenigvuldigen bijvoorbeeld: Groepjes FASE 1 : BEGRIPSVORMING Modellen als hulpmiddel, bij vermenigvuldigen bijvoorbeeld: Groepjes Rooster / rechthoek Getallenlijn

FASE 2 : RECONSTRUCTIEFASE Zelf de antwoorden van bijvoorbeeld keersommen kunnen reconstrueren met behulp van: Strategieën Steunpunten / ankers

FASE 3: MEMORISEERFASE Didactische richtlijnen Regelmatig mondeling oefenen Voortgang in volgende jaren Variatie in oefenvormen Tijd nemen Verder ondersteunen van strategieën Systematisch uitbreiden van steunpunten Aandacht voor tafelrijen bij vermenigvuldigen

Toepassing in nieuwe contexten FASE 4: VERDIEPING EN UITBREIDING Inzichten verdiepen: blijven oefenen met strategieën en complexere strategieën aanbieden Toepassing in nieuwe contexten Vermenigvuldigen met grotere factoren dan 10

Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden Ze zijn goed in het analyseren van problemen Ze maken grote denksprongen Ze hebben interesse in rekenen / wiskunde Ze hebben oog voor structuren en patronen Ze zijn geneigd tot visualisatie van wiskundige problemen Ze bezitten convergent én divergent denkvermogen Ze bedenken creatieve oplossingen Convergent: kennis gebruiken in vergelijkbare situaties Divergent: kennis toepassen in nieuwe situaties

Taxonomie van Bloom

Leerbehoeften (hoog)begaafde leerlingen Open opdrachten Complexe opdrachten Betekenisvolle opdrachten Beroep doen op creativiteit Uitlokken tot onderzoekende houding Uitnodigen tot reflectie Uitdagen tot denken op een hoger abstractieniveau Beroep doen op metacognitieve vaardigheden Beroep doen op zelfstandig leren  leren leren Behoefte aan topdown leren Hoe kom je hieraan tegemoet?

www.excellentrekenen.nl

1. OEFENMATERIAAL Kritisch omgaan met routeboekje Maatwerk per leerling : hiaten Voeg voldoende oefenmateriaal toe: memoriseren! Automatiseren ≠ memoriseren Oefenen met helder einddoel Oefen CITO-taal

2. Leerlingen bij betrekken Poster als basis voor portfolio Vergroot motivatie en eigenaarschap (relatie – autonomie – competentie) Onderwerpen / onderzoeksvragen laten inbrengen Creatieve ideeën: Kieskast

3. Ruimte voor keuzes Welk domein eerst? Welke opdrachten? Wanneer toetsen? Welke leerstijl? Welke vorm van het portfolio?

4. Passende instructie Denkactiviteit als kern van de instructie (zelf ontdekkend leren) in combinatie met volledige instructiemodel Aandacht voor horizontaal én verticaal mathematiseren Aansluiten op belevingswereld van de leerling : rekenrijke opdrachten Aandacht voor verschillen in o.a. leerstijlen

Model Volledige instructie J.A. Alberdingk Thijm - Hilversum 31 mei 2012 Model Volledige instructie Wat moet je doen? En waartoe? Hoe moet je het aanpakken? Hulp, bij wie of waar? Tijd; hoeveel tijd krijg je? Uitkomst; wat gaan we ermee doen? Eerder klaar? wat dan te doen? Geeft kaders , zo tijd voor overige rekenaars om instructie te geven, instructie voor hb-ers daarna, eerst zelfontdekkend leren Maurice van Werkhooven