Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
25 maart 2010 Van Harte Welkom. Welkom
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
doorzettingsvermogen”
Welkom bij Leefstijl.
Hoera, een oudergesprek!
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wij wensen iedereen een fijne vakantie!!
Handenbindertjes.
Oplossingsgericht werken
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Werkvormen als vanzelf
Hogescholen in Dialoog
Logical Framework Approach
Marleen Teunis & Astrid van Hest
MBO passend onderwijs
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
LOT OP REIS LISANNE, PETER, MONICA, EVE EN DYLAN..
Opvoeden van drukke kinderen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Keuze van de VMBO leerling
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
CanDo Coaching.
Ontwikkeling Gouden Standaard
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Communicatie met ouders
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Workshop klassenmanagement
Martine Speelman en Marieke v.d. Maten
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Als je nog geen idee hebt …
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Anders kijken, anders doen
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Nee Zeggen!.
Coaching.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg NOW Netwerkcongres 30 maart 2012

Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg Wanneer heeft een leerling extra zorg nodig? Hoe herken ik ‘een zorgleerling’? ‘Gewoon druk’ of ADHD? ‘Gewoon eigenzinnig’ of autistisch? En, maakt het verschil? voor wat ik accepteer in gedrag, voor hoe ik met de leerling omga?

Probleem of beperking? Probleem = mogelijk om op te lossen Beperking = mee leren omgaan Zijn ouders en school het eens? Beperking of probleem? Is het nodig dit zeker te weten? Maakt het verschil voor de aanpak? ‘Mogen we een experiment doen?’

AD(H)D, autisme, ODD… iets anders?

Situatie & Veranderwens Hoe is de situatie nu? Wat zijn uw zorgen? Met wie deelt u deze? Welke afspraken zijn er op school hierover? Wat is de gewenste situatie? Wat wilt u wél? ‘Denk niet aan een roze olifant’

‘Denk niet aan een roze olifant’

Oefening ‘Wat wilt u wel?’ Denk aan een leerling die verstorend gedrag vertoont. (Verstorend = wat u verstorend vindt, voor u zelf of klasgenoten) Bedenk wanneer u tevreden zou zijn Benoem in concreet gedrag wát u wilt zien Wat doet / lukt de leerling dan? Op welk moment? Hoe lang? Waar is dit voor nodig? Welk effect heeft dit op de klas? Wat verbetert hierdoor?

Overeenstemming tussen leerling, ouders en collega’s Leerling, ouders en school zijn gesprekspartners Afspraken gezamenlijk & gedragen = commitment Ouders & docenten gezamenlijke verantwoordelijkheid De leerling kan zich vanuit loyaliteit ontwikkelen Afstemmen wensen en mogelijkheden op school Docenten geven aan wat kan: Wat is goed voor leerling, klasgenoten en henzelf? Welke inzet van docenten is reëel? Hoe lang?

Overeenstemming Huidige & gewenste situatie Wat gaat al goed of al beter? Welke talenten & mogelijkheden heeft de leerling? Hoe is de situatie nu? Zien leerling, ouders en school dit hetzelfde? Wat is nodig om te veranderen? Willen school, leerling en ouders hetzelfde? Wanneer is het goed genoeg? Hoe merk je dat, aan welk (leer/werk) gedrag?

Plan van aanpak Oefening ‘Stel… het is gelukt!’ Hoe gaat het nu, hoe wil je dat het gaat? Zijn leerling, ouders en school het eens? Wat gaat al goed of al beter? Hoe is dat gelukt? Hoe noem je hetgeen gaat verbeteren Welk cijfer nu & welk cijfer is goed genoeg? 0……10 Welk gedrag hoort bij ‘goed genoeg’? Wat is de eerste stap in de goede richting? Concrete doelen & afspraken & evaluatie

Communicatie Wat is nodig om het plan van aanpak te laten slagen? Wie overlegt met wie? Leerling ouders mentor vakdocenten adjunct zorgcoördinator leerlingbegeleider schoolbegeleider extern betrokkenen Wie maakt welke afspraken met wie? Hoe leg je afspraken vast, hoe meet je vooruitgang? Hoe zorg je dat je zorg gedeeld en gedragen wordt door jou, je collega’s én ouders? ‘Joined Supervision’ & ‘Watchful Care’

Grenzen Hoe blijft het goed voor De leerling, klasgenoten, docenten, school en thuis? Helderheid in grenzen & verantwoordelijkheid Ouders en docenten zijn gezamenlijk verantwoordelijk Docenten bepalen welk gedrag op school acceptabel is

Hartelijk dank voor jullie aandacht! Heel veel plezier met het samenwerken met jongeren, ouders en collega’s Vraag hen wat vooral handig was te doen Deel je succeservaringen!

Bronnen Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs Louis Cauffman en Dick J. van Dijk ISBN 978 90 473 0106 6 Oplossingsgericht coachen Insoo Kim Berg & Peter Szabó ISBN 978 90 5871 356 8 Oplossingsgericht aan de slag Gwenda Schlundt Bodien en Coert F. Visser ISBN 978 90 79764 01 3 Nieuwe autoriteit Haim Omer ISBN 978 90 79729 517 Oplossingsgerichte vragen Fredrike Bannink ISBN 978 90 265 2221 5

Contact www.simonewillems.nl info@simonewillems.nl 06 43523208