1 DE COMMUNICATIE Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december 2012 Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
Advertisements

1  Stagevoorlichting Stage 2 Personen:  SLC 2-de jaar INF/TI:  Stage/afstudeercoördinator INF/TI: A. van Raamt  kamer K.1.07 tst  (
* Niet-tastbaar * Over generaties heen: doorgeven * Deel van identiteit, cultuur * Gemeenschap! * Dynamisch WAARDE Immaterieel.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Ondersteuning door de provincie Oost-Vlaanderen
Belgostat Praktijkseminarie Els ARYS en Petra VAN NUNEN Dienst Statistische informatiesystemen Antwerpen, 17 november 2010.
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
Registratie van de TDI-variabelen met de Registratiemodule van het Technisch Platform Versie Rue Juliette Wytsmanstraat 14 | 1050 Brussels |
Destination mieux E-samenwerking met steden en gemeenten 03 februari 2012.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Hoe meld ik een kind aan op
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Alleva is een registratiesysteem
Standard Business Reporting Presentatie voor Financial Systems 6 juni 2012.
Infosessie ABAP 14 oktober 2013.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom.
FAMIPEDIA, kennis on line
Pascal Calsyn en Luc Maroye
KINDERBIJSLAG- REGLEMENTERING praktische aspecten Jean-Paul Dauw en Geert Cnudde Informatiesessie over kinderbijslag RKW – 30 oktober 2012 De federale.
KINDERBIJSLAG-REGLEMENTERING theoretische aspecten
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Netwerking & Organisatieontwikkeling
POD Maatschappelijke Integratie Tevredenheid van onze klanten provinciale ontmoetingen lente 2011.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
Studiedag Energierenovatie 2020, 23 februari 2009 Je vakman, je energie-adviseur Hilde Masschelein, gedelegeerd bestuurder Bouwunie.
Inter-provinciale studie detailhandel
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Netwerkdag BrandweerBRZO 11 december Infopunt Veiligheid.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
1.Het Vlaams Netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen , het Europees jaar in de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting 3.Armoede.
KARUUR ? Ondersteuning van jeugdraden – Website – Helpdesk – Vorming – Begeleiding Ondersteuning van jeugdparticipatie – Sporadisch – Projectmatig.
Meldpunt Discriminatie Hasselt
Waar haal je de Europese mosterd? Forumdag Verenigingen en Europa 11 februari 2011 Luk De Smet directeur-generaal sociaal-culturele sector.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
Martine de Mooij en Remco Kaashoek
Industriële energieaudits
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
Wetenschapscommunicatie KU Leuven DAG VAN DE WETENSCHAP.
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Afdeling Studietoelagen. Structuur uiteenzetting → Informatie afdeling Studietoelagen → Aanzet tot verandering → Initiatieven ٧ informatieverstrekking.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Kinderbijslag in Vlaanderen na zesde staatshervorming Visie Vlaamse sociale partners op hoofdlijnen 6 november 2013.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Verwijzen naar kookboek.
Hulpmiddelen voor uw overheidsopdrachten
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Governance in Sociale Zekerheid
Bedrijfsidentiteit & werving personeel
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Gezondheidsvaardigheden
Maatregelen in het kader van de Britse terugtrekking uit de EU
Transcript van de presentatie:

1 DE COMMUNICATIE Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december 2012 Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december 2012 De beheersinstrumenten

2 DE RKW COMMUNICEERT MET…  … de gezinnen  … de kinderbijslagfondsen  … de professionelen uit de sector  … de pers  … de gezinnen  … de kinderbijslagfondsen  … de professionelen uit de sector  … de pers

3 EXTERNE COMM: WEBSITE

4 EXTERNE COMM: WEBSITE (2)  thematisch vragenscenario, dat inspeelt op alle persoonlijke situaties (bv. zwangerschap, adoptie, kind met een handicap, weeskind, …)  nieuwsrubriek  rekenmachine  formulieren  barema’s  contact – lijst kinderbijslagfondsen  Statistiekportaal  FamiPedia  publicaties  info professionele gebruiker  thematisch vragenscenario, dat inspeelt op alle persoonlijke situaties (bv. zwangerschap, adoptie, kind met een handicap, weeskind, …)  nieuwsrubriek  rekenmachine  formulieren  barema’s  contact – lijst kinderbijslagfondsen  Statistiekportaal  FamiPedia  publicaties  info professionele gebruiker 

5 EXTERNE COMM: FOLDERS EN BROCHURES  complexe kinderbijslagregelgeving vertaald in heldere taal  vanuit de informatiebehoeften van de gezinnen → Folders over de verschillende bijslagen en toeslagen en verschillende situaties van gezinnen  complexe kinderbijslagregelgeving vertaald in heldere taal  vanuit de informatiebehoeften van de gezinnen → Folders over de verschillende bijslagen en toeslagen en verschillende situaties van gezinnen

6 EXTERNE COMM: FOLDERS EN BROCHURES (2) → brochures geven sociale sector klare kijk op kinderbijslagregeling

7 EXTERNE COMM: EVENEMENTEN  nood aan info  gepersonaliseerde uitleg  aanvraagformulieren  folders  creatie en opvolging dossiers  babybeurzen (Brugge en Hasselt, februari 2012)  journée d’action sur le budget des étudiants (oktober 2012)  nood aan info  gepersonaliseerde uitleg  aanvraagformulieren  folders  creatie en opvolging dossiers  babybeurzen (Brugge en Hasselt, februari 2012)  journée d’action sur le budget des étudiants (oktober 2012)

8 EXTERNE COMM: BEHEER INFO KINDERBIJSLAG EXTERNE SITES/PUBLICATIES  Portaalsite Sociale Zekerheid  “Alles wat je altijd al wilde weten over de sociale zekerheid”  “Beknopt Overzicht van de Sociale Zekerheid in België”  Politiek Zakboekje Instellingen (Kluwer)  Belgopocket  Sociale Kaarten  Vlaamse infolijn  …

9 EXTERNE COMM: FORMULIEREN EN MODELBRIEVEN  info vergaren: formulieren → enkel nodige info → eenvoudige vragen → begrijpelijke taal

10 EXTERNE COMM: FORMULIEREN EN MODELBRIEVEN (2)  info meedelen: modelbrieven → beslissingen consistent motiveren → beslissingen begrijpelijk motiveren  actualisatie bij wijzigingen regelgeving  info meedelen: modelbrieven → beslissingen consistent motiveren → beslissingen begrijpelijk motiveren  actualisatie bij wijzigingen regelgeving

11 EXTERNE COMM: DIENST- EN OMZENDBRIEVEN  dienstbrieven en omzendbrieven: → wijzigingen regelgeving → praktische richtlijnen  via naar:  fondsen  instellingen Kadaster  geïnteresseerden  correcte en uniforme toepassing van de wetgeving  dienstbrieven en omzendbrieven: → wijzigingen regelgeving → praktische richtlijnen  via naar:  fondsen  instellingen Kadaster  geïnteresseerden  correcte en uniforme toepassing van de wetgeving

12 EXTERNE COMM: PERSBERICHTEN EN -RELATIES  persberichten opstellen en verspreiden n.a.v. wetswijzigingen, nieuwe maatregelen, belangrijke publicaties, …  medewerking artikels, radio- en tv- programma’s  journalisten in contact brengen met experts  rechtzettingen  persberichten opstellen en verspreiden n.a.v. wetswijzigingen, nieuwe maatregelen, belangrijke publicaties, …  medewerking artikels, radio- en tv- programma’s  journalisten in contact brengen met experts  rechtzettingen

13 EXTERNE COMM: JAARVERSLAG

14 EXTERNE COMM: JAARVERSLAG (2)  structuur rond basisopdrachten: betalingsopdracht, controleopdracht, informatie- en communicatieplicht, beleidsondersteuning en subsidiëring kinderopvang via FCUD  RKW zelf in kijker: plaats binnen de sociale zekerheid, organisatie, bestuursovereenkomst, missie, visie en waarden, medewerkers en HR- beleid  statistieken en cijfers  jaarrapport Auditcomité  structuur rond basisopdrachten: betalingsopdracht, controleopdracht, informatie- en communicatieplicht, beleidsondersteuning en subsidiëring kinderopvang via FCUD  RKW zelf in kijker: plaats binnen de sociale zekerheid, organisatie, bestuursovereenkomst, missie, visie en waarden, medewerkers en HR- beleid  statistieken en cijfers  jaarrapport Auditcomité → http :// http ://

15 Vragen? Vragen?