iPad op Bos en Vaart Kinderen van nu groeien multimediaal op.
onderwijs op maat zelfstandig werken groepsplannen We geven op Bos en Vaart ‘modern klassikaal onderwijs’. Binnen dit onderwijs is er ruimte voor differentiatie. visie onderwijs op maat zelfstandig werken groepsplannen
effectiever onderwijs (differentiëren, onderwijs op maat) vergroten betrokkenheid van de leerling (motivatie) vergroten ouderbetrokkenheid (iPad mee naar huis) vergroten eigen verantwoordelijkheid voor werk efficiënter gebruik van ict-faciliteiten doelstellingen zorgvuldig omgaan met dure ict-apparatuur leerprestaties zijn minimaal gelijk of beter vergroten effectieve leertijd verantwoord omgaan met interactieve (social) media concentratie verbetert
stappenplan
En er zijn ook eerst 0-metingen gedaan Vragen uit de Kwaliteitsmeter.
Hoe betrekken we ouders bij deze pilot? Finn: toen mijn vader MotionMath geprobeerd had op mijn iPad heeft hij meteen op alle telefoons en iPads in huis deze app gezet. Bij het ontbijt was hij al weer bezig met MotionMath. Tijn: toen ik de iPad als huiswerk mee naar huis kreeg, moest mijn vader lachen om de breukenapp. Hij vond het lachen dat je ervan kan leren. En mijn zus is jaloers. Hoe betrekken we ouders bij deze pilot? Infoavond voor start pilot Nieuwsbrieven iPad mee als huiswerk Businessplan -> MZR/Ouderraad
Hoe wordt er met de iPads gewerkt? iMovie
Demo muziekles met iPad
2. Evaluatie eind 1e jaar Vergroten betrokkenheid kinderen + beter gemotiveerd iPad is een aantrekkelijk, eigentijds onderwijshulpmiddel, apps zijn uitdagend (scores, levels, prijzen, beloningen + regelmatig nieuwe apps (afwisseling) + kinderen vertellen zelf dat ze door de iPad school leuker vinden + leerling enquête (Kwaliteitsmeter)
7. Leerprestaties zijn gelijk of beter + In de startfase van de iPads gaan de leerprestaties niet ten koste van het experiment. De resultaten van rekenen, begrijpend lezen en spelling zijn op hetzelfde niveau gebleven. Effecten voor lezen en spelling nog niet meetbaar door te kort gebruik iPad + Resultaten automatiseren van ‘tafels’ zijn bevredigend
9. Verantwoord omgaan met interactieve (social) media + Kinderen weten de do’s en don’ts van gebruik iPad in de klas (voorbeeld: foto maken… eerst vragen; foto bewerken… eerst vragen) + Door de kinderen zelf is een protocol opgesteld en aangenomen. Dit protocol gaat mee naar groep 7 - Protocol is nog niet met ouders gecommuniceerd
Realisatie overige doelstellingen Effectieve onderwijs Vergroten ouderbetrokkenheid 4. Vergroten eigen verantwoordelijkheid voor leerproces 5. Efficiënter gebruik van ict-faciliteiten Zorgvuldig omgaan met dure ict-apparatuur Vergroten effectieve leertijd 10. Concentratie verbetert
Bron: Kennisnet, september 2013
2013 -2014 Uitbreiding naar groep 7 – aangepaste doelen - Groepsplan (meer differentiëren, maatwerk/adaptief) - iPad delen met andere groepen - geschiedenis - socrativ -> mening peilen/toetsen - instructiefilmpjes - onderwijsmogelijkheden verder ontwikkelen Eindevaluatie 2e jaar -> besluit doorgaan of niet Bij positief besluit -> aandachtspunten: - financiering - balans in ambities met realiteit