Wat leert jouw kind in de kleuterklas?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Advertisements

Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Doorstroming en kritieke overgangen
Op stap naar het 1e leerjaar
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Mijn stage bij Dusseldorp Naam: hans kerkhof Klas: 5c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Mijn stage bij Conelgro Naam: ali ozturk Klas: 4c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn Stage Bij *Kastelein Naam: *dino taradzic Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
REKENEN.
Welkom!.
Mijn stage bij * Naam: * Klas: * Jaar: * Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage.
Mijn stage bij Naam: Klas: Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage loopt.
Mijn stage bij AH * Naam: *Dilek Klas: *4c Jaar: *2009/2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij het flierefluit Naam: chantal kobus Klas: 4a Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Naam: tammy schreuder Klas:4a Jaar:2010/2011
Naam: Aylin Klas: 4a Jaar: 2010/2011
Mijn stage bij Bloemendal Naam: Burhan Yildirim Klas: *4a Jaar: *2010/2011 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Mijn stage bij hoveniersbedrijf jutten Naam: Kevin de vogel Klas: 4a Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Mijn stage bij; humanitas Naam: nancy Klas: 4b Jaar: 2009/2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Mijn stage bij sikkens Naam:toon voortman Klas:5b Jaar:2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij Naam: Angelique Klas: 4b Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin.
Mijn stage bij * Naam: * marvin koekoek Klas: *4a Jaar: *2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
… de stap naar het eerste leerjaar
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
… de stap naar het eerste leerjaar
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Welkom in groep 3 en 4.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
voor familie en vrienden van
Mijn stage plek is solis, afdeling Gr.Voorster. Naam: Pinar I Klas: 5a Jaar: 17 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Basisschool Op De Horst
Juf Miranda Molengraaf
Basisschool Op De Horst
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
Methodiek: Plancyclus
Voelsprieten Informatieavond
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test Groep 5.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Welkom in groep 2!.
De nieuwe woningwet. Wat betekent dat voor u?
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
een raadselliedje met de vormen van de logiblokken
Luisteren en begrijpen
Covey trainingsavond.
Jonge Mantelzorgers Welkom Wie? (naam) ik ben jonge mantelzorger
Benchmark- onderzoek.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Wat leert jouw kind in de kleuterklas?

Nieuwe woorden gebruiken

Nederlands Bijvoorbeeld Woorden die je thuis weinig gebruikt, wel op school. Moeilijke zinnen maken. Spreken in verleden tijd en toekomstige tijd. Versjes onthouden en voordragen.

Elkaar helpen

Samenwerken Bijvoorbeeld Luisteren als een ander kind vertelt. Je beurt afwachten. Afspraken nakomen. Elkaar helpen, hulp durven vragen. Samen een taak uitvoeren.

Zelf zoeken hoe het moet

Graag bijleren Bijvoorbeeld Niet altijd hetzelfde kiezen. Spontaan en goed opruimen. Een taak uitvoeren in stapjes, in de juiste volgorde. Niet te snel of te traag werken.

Schrijfbewegingen in het zand

Fijn handenwerk Bijvoorbeeld Vlotte schrijfbewegingen: golven, haaientanden, krullen… Scheuren en knippen langs lijnen. Knopen toedoen en schoenveters strikken. Een pen juist vasthouden.

Letters herkennen

Interesse in lezen Bijvoorbeeld Pictogrammen begrijpen. Klanken herkennen, zoals ‘v’ en ‘f’. Rijmen of een woord zoeken dat begint met de letter…   Eigen naam herkennen.

Evenwicht op één been

Bewegen Bijvoorbeeld Soepel stappen, niet houterig. Springen, huppelen, koprollen. Hard lopen en op tijd stoppen. De bal rollen, gooien en opvangen.

Ordenen van groot naar klein

Interesse in rekenen Bijvoorbeeld Vergelijken en sorteren: meer/minder, licht/zwaar, dun/dik. Oriënteren in de ruimte: boven/onder, ver/dicht, links/rechts. Vierkant, rechthoek, driehoek. Tot tien tellen.

Taken afwerken

Concentratie Bijvoorbeeld Doorzetten tot een opdracht af is. Werken terwijl je de tijd vergeet.

Genieten van zingen en dansen

Zich goed voelen Bijvoorbeeld Plezier beleven, genieten. Rust uitstralen. Openstaan voor nieuwe dingen. Intens opgaan in activiteiten.

Praten voor de hele klas

Zelfvertrouwen Bijvoorbeeld Spontaan vertellen wat je denkt. Opkomen voor jezelf. Initiatief nemen, zelf voorstellen doen.

Elke dag naar school = slim idee Alleen wie regelmatig aanwezig is in de Nederlandstalige kleuterschool, mag het schooljaar nadien naar het eerste leerjaar in een Nederlandstalige school.

Colofon Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap Onderwijscommunicatie September 2011 Foto’s: Wouter Kersbergen Disclaimer Alle foto's in deze presentatie zijn auteursrechtelijk beschermd. Dit houdt in dat foto´s van deze presentatie niet zomaar gebruikt mogen worden. Toestemming van het Agentschap voor Onderwijscommunicatie is nodig.