LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dit schooljaar zijn er 18 schoolverlaters
Advertisements

Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
| 29 juni 2014 || 1 | Aanpak Voortijdig schoolverlaten Gemeente ‘s-Hertogenbosch Henny Wibbelink Teammanager afdeling Jeugd & Onderwijs
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Realisatie kindcentrum
Project Stimulering LOB
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Werken naar onderwijsbehoeften
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Visie en beleid op LOB Competent City 3 oktober 2011 Marieke Baijens & Wil Bom.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
Sittard 19 april 2007 Studieloopbaanbegeleiding Centraal Van opleidingsgerichte naar loopbaangerichte aanpak Martin de Louw Koning Willem 1 College ‘s-Hertogenbosch.
L O B Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding.
LOB De VO-school als regisseur
Voorstellen Mijn naam: Bas Kuiper (KPB) de decaan heet tegenwoordig:
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
(LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding)
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Overgang po-vo
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VAKSCHOOL Werkmiddag
Ketenaanpak Laaggeletterdheid LeerWerkdag 2014
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Presentatie Entreprenasium Inventarisatie implementaties.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Informatieavond Mavo 3 M3a, M3b en M3c woensdag 9 september 2015.
Ouderinformatieavond 22 september 2015
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Inesz van Benten – medewerker implementatie
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Ouderavond klas 2 mavo havo 15 September De Meerdijk.
LOB in het PTA van het VMBO
Loopbaan Orientatie en Begeleiding
Vervolgonderwijs na WD3
Naar het Voortgezet Onderwijs in Enschede
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Naar het voortgezet onderwijs (VO) in Enschede
IKC Merweplein Elly van de Wetering september 2018 Bert-Jan Kollmer.
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
FC Den Bosch Foundation - jaarverslag
INFO-AVOND 3 VMBO Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Transcript van de presentatie:

LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen Irma Romme, iromme@cinop.nl

Wie zijn de VO Volgscholen? Helicon opleidingen vmbo groen Rodenborch-College Sancta Maria Mavo Bossche Vakschool en Van Maerlant Den Bosch Betrokken: directie/schoolleider – decaan(en) Periode: september 2013 – juni 2014

Doel Kinderen en jongeren Meer loopbaan- oriëntatie en begeleiding bieden. 4 scholen 1 aanpak: Bepalen huidige en gewenste situatie Vaststellen visie en beleidsuitgangspunten LOB Ontwikkelen implementatieplan Implementatie 3 speerpunten in eerste jaar

Waar staan we nu? Huidige situatie bepaald, visie is uitgewerkt, implementatieplan wordt geschreven: van vakkenschool naar activerende school/flexibele school Verbinden van praktijkervaring, lessen en LOB activiteiten Uitbreiden LOB activiteiten, gesprekken Inzichten: Verandering in rollen en taken betrokkenen Communicatie met en uitdragen vanuit opdrachtgever belangrijk voor succesvolle implementatie Scholen leren van elkaar Weet even niet, wat is mooier: Wel of geen puntjes achter regels?

Ervaringen/Reacties Bossche Vakschool: Bewustwording van verschil in aanpak op drie locaties en dit samenvoegen Prettig werken vanuit visie in plaats vanuit praktijk Samenwerking tussen decanen (binnen en buiten eigen school) verrijkend

Wie zijn betrokken PO scholen? Angelaschool in Boxtel BBS de Haren in ‘s Hertogenbosch Kindcentrum de Troubadour in Rosmalen Betrokken: directie - leerkracht(en) Periode: oktober 2013 – Juni 2014

Bouwen aan: Talentontwikkeling/LOB Talent herkennen en ontwikkelen Praktijkervaringen Gesprekken Borgen informatie Samenwerking en overdracht VO Betrokkenheid ouders en partners Momenteel: Oriëntatie en doelbepaling (Welke talenten, klassen, aansluiting bestaande activiteiten)

Vooruitkijken Samenwerking met VO: Overdracht Ontwikkelen activiteiten Aansluiting van activiteiten … Welke scholen meedoen 2 projecten. (welke scholen aanwezig) (zeggen dat Marieke het heeft opgestart). Wanneer gestart en wat de planning is. Wie betrokken. Decanen en schoolleiders. Wat tot nu toe gedaan, formats gebruikt die ook gebruikt zijn bij andere traject. Focus vooral op vervolgkeuze (einde opleiding). Type scholen vakkenschool/activerende school. Ambities en reacties scholen tot nu toe. Po scholen, stand van zaken. Punten van discussie en ambities. Vaststellen wat de focus wordt, maar ook aansluiting met het VO. (wat we doen, moet wel ook landen, belangrijk dat het uiteindelijk een doorlopende lijn is). Benoemen dat we relatie willen gaan leggen met VO scholen, dus samen om de tafel. Reacties scholen.

Vragen? iromme@cinop.nl