LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen Irma Romme, iromme@cinop.nl
Wie zijn de VO Volgscholen? Helicon opleidingen vmbo groen Rodenborch-College Sancta Maria Mavo Bossche Vakschool en Van Maerlant Den Bosch Betrokken: directie/schoolleider – decaan(en) Periode: september 2013 – juni 2014
Doel Kinderen en jongeren Meer loopbaan- oriëntatie en begeleiding bieden. 4 scholen 1 aanpak: Bepalen huidige en gewenste situatie Vaststellen visie en beleidsuitgangspunten LOB Ontwikkelen implementatieplan Implementatie 3 speerpunten in eerste jaar
Waar staan we nu? Huidige situatie bepaald, visie is uitgewerkt, implementatieplan wordt geschreven: van vakkenschool naar activerende school/flexibele school Verbinden van praktijkervaring, lessen en LOB activiteiten Uitbreiden LOB activiteiten, gesprekken Inzichten: Verandering in rollen en taken betrokkenen Communicatie met en uitdragen vanuit opdrachtgever belangrijk voor succesvolle implementatie Scholen leren van elkaar Weet even niet, wat is mooier: Wel of geen puntjes achter regels?
Ervaringen/Reacties Bossche Vakschool: Bewustwording van verschil in aanpak op drie locaties en dit samenvoegen Prettig werken vanuit visie in plaats vanuit praktijk Samenwerking tussen decanen (binnen en buiten eigen school) verrijkend
Wie zijn betrokken PO scholen? Angelaschool in Boxtel BBS de Haren in ‘s Hertogenbosch Kindcentrum de Troubadour in Rosmalen Betrokken: directie - leerkracht(en) Periode: oktober 2013 – Juni 2014
Bouwen aan: Talentontwikkeling/LOB Talent herkennen en ontwikkelen Praktijkervaringen Gesprekken Borgen informatie Samenwerking en overdracht VO Betrokkenheid ouders en partners Momenteel: Oriëntatie en doelbepaling (Welke talenten, klassen, aansluiting bestaande activiteiten)
Vooruitkijken Samenwerking met VO: Overdracht Ontwikkelen activiteiten Aansluiting van activiteiten … Welke scholen meedoen 2 projecten. (welke scholen aanwezig) (zeggen dat Marieke het heeft opgestart). Wanneer gestart en wat de planning is. Wie betrokken. Decanen en schoolleiders. Wat tot nu toe gedaan, formats gebruikt die ook gebruikt zijn bij andere traject. Focus vooral op vervolgkeuze (einde opleiding). Type scholen vakkenschool/activerende school. Ambities en reacties scholen tot nu toe. Po scholen, stand van zaken. Punten van discussie en ambities. Vaststellen wat de focus wordt, maar ook aansluiting met het VO. (wat we doen, moet wel ook landen, belangrijk dat het uiteindelijk een doorlopende lijn is). Benoemen dat we relatie willen gaan leggen met VO scholen, dus samen om de tafel. Reacties scholen.
Vragen? iromme@cinop.nl