WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF? Wat werkt?
Advertisements

Wat moeten we verder doen?
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Dr. Kees Vernooy Lector emeritus Effectief Taal- en leesonderwijs
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
RALFI en begrijpend lezen
Werken aan vlot leren lezen en een grotere woordenschat

ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
dat er als volgt uit kan zien:
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Geletterdheid….. Wat is dat?
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Workshop: Begrijpend lezen
Effectief leesonderwijs
Leerlijnen in relatie met de methode
Samenwerken aan een goede leesvaardigheid voor elk kind!
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
BEGRIJPEND LEZEN DOET ERTOE! Wat werkt?
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Een prachtige kans voor uw kinderen
ELK KIND EEN LEZER! Elk kind een lezer?
BEGRIJPEND LEZEN. Wat werkt op de werkvloer?
EFFECTIEF EN AANTREKKELIJK OMGAAN MET LEESSTRATEGIEËN
Bij de informatieavond van groep 1/2
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Welkom Presentatie door Nieuwsbegrip en leesproblemen Zo spreekt de tekst boekdelen Machteld Bakker en Annemarie Moeskops.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Informatie avond Groep 6.
LEERLINGEN HELPEN EFFECTIEF ANDERE LEERLINGEN Peer tutoring: een effectieve methodiek om de leesresultaten en de leesmotivatie te verbeteren Dr. Kees.
Informatie avond Groep 6.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
DE TEKST CENTRAAL De opkomst van close reading nader bekeken
Activernde didactiek & passende werkvormen
WAT VRAAGT BEGRIJPEND LEZEN EN WAT WERKT OP DE WERKVLOER?
Groep 2 Begrijpend luisteren
Lang zullen ze begrijpend lezen – impulsproject
Taallab 3.0 Online geletterdheid
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF? Leerlingen effectief informatie uit teksten leren halen Dr. Kees Vernooy Lector Emeritus Effectief taal-/leesonderwijs Centrum voor onderwijskwaliteit Kenniscentrum Expertis

Motto Kinderen leren begrijpen wat ze lezen is het doel van het leesonderwijs.  

Korte werkopdracht Wat vinden uw leerlingen van begrijpend lezen?

Wat is begrijpend lezen? Begrijpend lezen is het proces van tegelijkertijd informatie onttrekken en betekenis verlenen door interactie en betrokkenheid met geschreven taal. Het bestaat uit vier elementen: de lezer de tekst het leesdoel sociaal-culturele context

Begrijpend lezen en de wetenschap We hebben grote vorderingen gemaakt op het gebied van wat we met technisch lezen moeten doen; het is bijna ontmoedigend dat dit voor begrijpend lezen nog niet het geval. De optimistische verwachtingen over de begrijpend leesstrategieën zijn niet uitgekomen Nog steeds vragen als: - Wat zijn naast voorkennis de belangrijkste strategieën en bestaat er een hiërarchie? - De rol van teksten. Moeten ze makkelijk of moeilijk zijn?

Wat zegt de wetenschap ook? Volgens internationaal onderzoek zijn de meeste leesproblemen het gevolg van fonologische problemen die leiden tot onvoldoende vloeiende en slecht begrijpende lezers; Penner-Wilger (2008): één op de vijf zwakke lezers kan vlot lezen maar heeft problemen met begrijpend lezen; de meeste zwakke lezers hebben problemen met vlot en vloeiend lezen. Ander internationaal onderzoek: de woordenschat van kleuters voorspelt het begrijpend lezen halverwege de basisschool;

Knelpunten begrijpend lezen Een kwart tot een derde van de leerlingen is in groep 8 zwak (Van den Broek 2010); Te veel kinderen in Nederland zijn zwakke technische lezers; Resultaten begrijpend lezen lopen terug (Cito 2007; PIRLS 2012); De methoden voor de leesstrategieën blijken weinig/niet effectief te zijn (Cito 2007); Nederlandse kinderen zijn geen gemotiveerde lezers; bijna 50% van de kinderen leest thuis nooit (PISA 2009); De instructie in het omgaan met teksten laat veel te wensen over. Een te grote kloof tussen instructie en zelfstandig toepassen van leesstrategieën (Bunte, 2013); Op veel scholen nemen na groep 6 de leesresultaten af (Hacquebord e.a. 2010): de leesvaardigheid van zwakke lezers neemt af als ze niet meer lezen (Willms en Murray, 2007); Kinderen vinden het Cito Hulpboek Begrijpend lezen lastiger dan Tekstverwerken (Rommelaar 2012). Vinden Nieuwsbegrip makkelijk.

Oorzaken problemen begrijpend lezen PROCES KENNIS Decoderen (Nauwkeurig) Leessnelheid (Automatisch en vlot en vloeiend) Werkgeheugen (aandacht) Afleidingen maken (abstract denken) Visualiseren Monitoren begrijpend lezen Woordenschat (betekenis woorden) Mondelinge taal Syntactische kennis Domeinkennis Carlisle & Rice; Perfetti, Marron, & Foltz, 1996

Een aantal uitspraken van topdeskundigen

Wat zeggen ze? Pressley (2000): Zonder een sterk fundament in basisvaardigheden als decoderen en woordenschat, is begrijpend lezen onmogelijk. Torgesen (2003): Geen leesstrategie is krachtig genoeg om problemen met technisch lezen te compesenseren; Dougherty Stahl (2013):goed onderwijs in begrijpend lezen steunt niet alleen op leesstrategieën, maar houdt ook in gesprekken op hoog niveau, schrijven als reactie op wat is gelezen of daaraan gerelateerd is, woordenschat, het leren van begrippen etc.

Wat vereist begrijpend lezen? Veel! Doelgericht en actief met teksten bezig zijn Vlot en vloeiend en op toon kunnen technisch lezen Woordenschat en relevante kennis van de wereld Tekstkennis (genre, structuur, etc.) Werkgeheugen Strategieën en vaardigheden om actief betekenis te verlenen Volharding en taakgevoel Gemotiveerd zijn en zich competent voelen om met de tekst aan de slag te gaan

Hoe word je een goede begrijpende lezer Hoe word je een goede begrijpende lezer? Van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen fonemisch bewustzijn woordenschat Begrijpend lezen decoderen vlot lezen zinsopbouw, praten begrijpend luisteren

Wanneer begint het begrijpend lezen? Het begrijpend lezen begint niet na maar vóór het technisch lezen! De meeste begrijpend leesstrategieën vragen dat een kind vlot kan lezen.

Wat moeten we doen? De belangrijkste aanbevelingen Groep 1 – 8: aandacht voor woordenschat/kennis van de wereld (van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen)(95% van de woorden in een tekst kennen).Voorkennis heeft volgens Hattie (2012) een effectgrootte van 1.05. Groep 1 – 8: aandacht voor vlot en vloeiend lezen (van fonemisch bewustzijn naar vlot en vloeiend lezen). Groep 4 – 8: kinderen met allerlei soorten teksten leren omgaan (ook bij de kennisgebieden). Toelichting: 1 en 2 zijn de pijlers van het begrijpend lezen.