UiTcampagnes 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vlaamse leefstijlen en hun culturele voorkeuren
Advertisements

Het secundair onderwijs
BFB-bier-krat Q
sociale media: de nieuwe realiteit
In opdracht van … De provinciaalse Sportdienst Brugge Regio West-Vlaanderen.
Jeugdhuizen in Vlaanderen
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
UiTdatabank wie INvoert haalt er veel UiT!. Infosessie voor lokale actoren en verenigingen in [ jouw gemeente] [Gemeentenaam], [datum]
verenigings- communicatie
waar mensen waardig mens mogen zijn
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Relatiegeschenken Maaike Hanoulle 6 OP 11.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Presentatie BètaMentality
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Marketing Werkgroep 6.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
COMMUNICATIEPLANNING
UiTdatabank wie INvoert haalt er veel UiT!. Infosessie voor lokale actoren en verenigingen in [ jouw gemeente] [Gemeentenaam], [datum]
UiTcampagne Aanloop naar kernbegrippen: plannen, duidelijk aankondigen, consequent zijn voorbereiding sinds januari 2010 (overleg, retroplanning)
Ketnet.
Cultuurparticipatie bij jongeren
UiTcampagne Sint-Truiden Uitwerking van een lokale campagne: deel 1 – de start 2009: Begin UiTpartnerschap Sint-Truiden: doelstellingen 1. Beter.
UiT in Berlare campagne met de kleine c. Wat vooraf ging Op papier UiTpartner sinds najaar 2008 Vertragende factor: lanceren nieuwe berlare.be Van cultuur.
UiTdatabank Wie INvoert, haalt er veel UiT!. Infosessie voor lokale actoren en verenigingen in jouw gemeente Gemeentenaam, datum.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Mijn boodschap Wat wil JIJ zeggen? Mijn boodschap.
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
FairTradeGemeente. Een campagne van: Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
WELKOM BIJ TWIN MEDIA RELATIE-NETWERKDAG Redactie advies Elke doelgroep verdient een excellent tijdschrift Twin Media Relatie-Netwerk dag – 28 juni.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
WAK-inspiratiedag Wiels, Brussel 1 Week van de Amateurkunsten.
Pleased to meet you… in Stadsbibliotheek Zottegem.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Start Dit is een prototype van een applicatie waarop je evaluaties en onderzoeken kan vinden die jouw hulp nodig hebben. Je kan er ook je eigen evaluatie.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
Ouder worden & alcohol.
Ouder worden & alcohol Welkom – Karen Vanmarcke
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
Evaluatie campagne “Twaalfde Man” Agenda Twaalfde man in vorm –Media (Mindshare) –Concept en plan –Budget –Timing –Partners Campagne 2015.
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.
Online Marketing Plan OW 3 Display Advertising. Opdracht in duo’s Onderzoek de online advertentiemogelijkheden van: - Groep 1: Facebook - Groep 2: Sanoma.
MULTIMOVE IN DAMME. Waarom Multimove in Damme Geen aanbod naar doelgroep Sportief aanbod na school Actieve invulling opvang Kleuters aanzetten tot bewegen.
Meer communiceren met een klein budget
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Bevraging streekproducten
WAK - Waregem.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Aan de slag met onderzoek!
Vrijetijdsparticapatie
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
DEMO MIJN BIBLIOTHEEK 21 SEPTEMBER 2015
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Vrijetijd voor Iedereen
Transcript van de presentatie:

UiTcampagnes 2011

Aan de slag met de leefstijlprofielen Doelgroep campagne Aan de slag met de leefstijlprofielen

Leefstijlen volgens hun cultuurparticipatiegraad Geëngageerd 26% De veelproever 16% De fijnproever 10% Geïnteresseerd 55% De actiezoeker 24% De ontspanningszoeker 13% De huismus 12% De thuisgenieter 6% Niet geïnteresseerd 20% De TV-kijker 20%

24% De fun, de hits, de kicks De actiezoeker Op het menu: “hamburger met frietjes” Op de iPod of radio: “Stromae en Dizzee Rascal”

De actiezoeker

De actiezoeker Cultureel gedrag Mainstream: pop- en rockconcerten en festivals (weinig klassiek, of Vlaams, soms wereldmuziek), brede interesse in blockbuster-cinema Vaak op café, uitgaan, sport (competitie, sociaal) en shoppen, pretparken, reizen (avontuur) Weinig interesse in beeldende kunst of theater, niet of weinig lezen Weinig interesse in creatieve hobby’s, soms fotografie Soms lid van vereniging: vooral sport-, jeugd-, jongeren- of caféverenigingen Excuus voor niet-deelname: het aanbod spreekt niet aan (vooral voor podium en tentoonstellingen)

De actiezoeker Waarden: individualistisch ingesteld Socio-demografische kenmerken Vaker uit jongste groepen: 14-34 jaar Groter aandeel mannen Vaker alleenstaand of samenwonend, geen kinderen Vaker gemiddeld opleidingsniveau (middelbaar) Gemiddeld tot groter besteedbaar budget Groter sociaal (vrijetijds)netwerk Mediagebruik: commercieel TV-kijken (type VT4, 2BE), dagelijks internet

De actiezoeker bereiken Lokale helden? Sportfiguren, TV-figuren, … Hoe en waar bereiken? In communicatie en op plaatsen van aanbod dat ze wel volgen: blockbuster cinema, festivals Op plaatsen waar ze veel komen: café’s, horeca Benaderen via verenigingen Online! Kruisbestuiving door abonnementformules 3 + 1 -> veilig vertrouwd aanbod mixen met 1 proevertje? …

De ontspanningszoeker 13% Samen gezellig op stap Op het menu: “Thaise lamscurry” Op de iPod of CD-speler: “The Beatles, Zap Mama en Willem Vermandere”

De ontspanningszoeker

De ontspanningszoeker Cultureel gedrag Vooral concerten en musicals (kleinkunst, pop/rock, Vlaams, minder klassiek, weinig festivals) , kunstgalerijen, met de kinderen op stap (circus, toneel…), stadsfestivals en rommelmarkten Shoppen, restaurantbezoek, regelmatig tripjes, reizen (cultuur en avontuur) wandelen, af en toe sporten (gezondheid, sociaal) Weinig lezen, film bijna uitsluitend thuis Vaak actief met niet-artistieke hobby: bloemschikken, textiel… Vaker dan gemiddeld lid van een vereniging: vooral sport, daarnaast doelgroepenverenigingen (vrouwen, gehandicapten,…), buurt- en wijkcomité, oudervereniging Interesse in andere (eet)culturen Excuus voor niet-deelname: tijd, praktisch (geschikte informatie, bereikbaarheid…)

De ontspanningszoeker Waarden: gericht op gezin en buurt, solidair, gemeenschapszin Socio-demografische kenmerken Vaker uit middelste leeftijdsgroepen: 34-54 jaar Groter aandeel vrouwen Vaker met thuiswonende kinderen Vaker met gemiddeld opleidingsniveau (middelbaar) Eerder gemiddeld besteedbaar budget Sociaal (vrijetijds)netwerk van gemiddelde omvang (7 personen) Mediagebruik: weinig TV, geen eenduidig mediagebruik

De ontspanningszoeker bereiken Lokale helden? Lokale artiesten in geliefde genres, verenigingen, sportclubs, voorzitter wijkcomité… Hoe en waar bereiken? Niet online -> inzetten op print Communicatie op plaatsen waar ze komen: winkels, braderieën, restaurants, gezinsgelegenheden (vb. circus) Informatie over UiTaanbod via de creatieve verenigingen, doelgroepverenigingen Inzetten op gezinnen, gezinsactiviteiten, klemtoon op beleving van gezin in de communicatie …

Basisrecepten voor een geslaagde campagne

Basisrecepten De fond van marketing en communicatie De 6 stappen van communicatieplanning De keukengeheimen van het campagnevoeren Het keukengerei van de chef

De fond van marketing en communicatie Communicatiemodel appel boodschap expressie zakelijk relatie ontvanger zender ruis

De fond van marketing en communicatie Ui-model Artistiek kernproduct: voorstelling, kunstwerk, … Uitgebreid product: programma, festival, tentoonstelling, tijdstip, … Omkaderende services: locatie, toegankelijkheid, informatie en promotie, ticketing en onthaal,… Omgevingsfactoren: bereikbaarheid, concurrerend aanbod, …

De fond van marketing en communicatie AIDA Attention Interest Desire Action 360°! Boodschap laten werken op kennis, gevoel en actie Waarom zouden ze het geloven? Producteigenschappen Spelen op herkenning

De 6 stappen van communicatieplanning Segmenteren Doelstelling Boodschap Communicatiematrix Retroplanning Meten

Meten is weten Zicht op de effecten van je campagne Adresgegevens verzamelen > gerichte acties Toekomstige acties optimaliseren Tips: Google Analytics Specifieke mail- en webadressen, telefoonnummers… Lok reactie uit (proefaanbod, wedstrijd, kleurplaat, inschrijven op nieuwsbrief…)

De keukengeheimen van campagnevoeren Kanalen: Volledige controle over eigen kanalen Kanalen van derden om nieuw publiek te bereiken In Basisrecepten vind je tips en aandachtspunten voor heel wat kanalen

Het keukengerei van de chef Campagnestartnota Retroplanning Matrix publiekspromotie Spreek de juiste taal – Copywriting Handleiding Invoeren in de UiTdatabank

Inspiratie om aan de slag te gaan Zomeractie Vlieg 2011 Inspiratie om aan de slag te gaan

De schatten van Vlieg Boodschap: Er is veel te doen voor families, ook bij jou in de buurt. De thuisblijvers hebben gelijk! Drempelverlagend kinderen toeleiden naar vrijetijdshuizen en zo aanzetten tot cultuur- en vrijetijdsparticipatie Meer en ander publiek Tijdens de zomervakantie Zoektocht naar schatkisten (via 5 tips) code > kraken > prijs te winnen via UiTmetVlieg.be UiTtips per provincie Eigen schatten (prijzen) deelnemende huizen Campagne- en communicatiemateriaal tegen kostprijs

Zomeractie Vlieg 2011 Menu met 1, 2 of 3 gangen Dagschotel: informatie verzamelen en verspreiden via reguliere kanalen 2-gangenmenu: Vlieg kaapt hotspots en extra aandacht 3-gangenmenu: jouw gemeente wordt Vlieggemeente Of maak je eigen cocktail!

Dagschotel: informatie verspreiden Op zoek naar lokale actoren met zomeraanbod Maak ze warm voor de Schatten van Vlieg Aansporing invoer in de UiTdatabank In de editie van je infoblad net voor en/of tijdens de zomermaanden zomeraanbod schattentochten + gemeentelijke website Persbericht

2-gangenmenu: Vlieg kaapt je zomeraanbod Op zoek naar lokale actoren met zomeraanbod (idem) Afzonderlijke rubriek in je infoblad zomeraanbod en schattentochten schattenkaart redactionele stukjes Kinderinsteek met tekenwedstrijd, spelletje, zoekplaat + gemeentelijke website Actieve verspreiding van de schattenkaart Creatief aan de slag met het persbericht

3-gangenmenu: Vlieggemeente Op zoek naar lokale actoren met zomeraanbod (idem) Organiseer zelf een schattentocht, voorzie in een extra prijs, maak er een grabbelpas-activiteit van… Themanummer van je infoblad zie andere menuopties aankleding met leuk grafisch materiaal Flyer met schattenkaart en een selectie van het zomeraanbod – verspreiding via scholen Creatief persbericht en feestelijke aftrap

Wat mag je verwachten? Getekend kaartje met de schattenlocaties in je gemeente Druk van een flyer Gepersonaliseerde promotieborden Persberichten Grafisch materiaal

Wat mag je verwachten? Adresgegevens die goud waard zijn Zomeractie op UiTmetVlieg.be Naam, e-mailadres en postcode Toepassingsmogelijkheden: eigen gemeentelijke prijs gerichte acties een seizoen lang

Inspiratie om aan de slag te gaan UiTcampagne 2011 Inspiratie om aan de slag te gaan

UiTcampagne 2011 Menukaart Mogelijkheden en ideeën voor elke menuoptie Campagne van UiTinVlaanderen.be Je lokale campagne Nog meer inspiratie Praktisch

Menukaart Streekgerecht: lokale helden Menu van de chef: Alice, Jakke, Kobe, Moniek en Emano À la carte ruimte voor creativiteit

Streekgerecht: lokale helden Publiek dat minder deelneemt > profiel kiezen Leefstijlprofiel beoordelen Op zoek naar een lokale held Ga het niet ver zoeken Hoeft geen echte BV of politicus te zijn Beroepsgroep? (herhalen/spreiden?) Fotoshoot Laat je lokale held UiTtips formuleren Verspreid deze UiTtips 360°

Menu van de chef: vertrouwde koppen Minder lokale herkenbaarheid Wel aansluitend bij koepelcampagne Alice, Jakke, Kobe, Moniek, Emano

À la carte: ruimte voor creativiteit Geef je eigen inspiratie de vrije loop Ook hier gebruik van de campagneslogan Vooraf advies vragen aan je provinciale UiTmedewerker

UiT in Vlaanderen als trekker 1 tot 30 september Ook focus op twee smaakprofielen: de ontspannings- en de actiezoekers Mediaoffensief advertenties in magazines (bv. Dag Allemaal) spots op TV (bv. Een en Canvas) Banners op websites (bv. Libelle.be) Laat je eigen campagne eventueel samenlopen of aansluiten

Je lokale UiTcampagne Ga met je lokale held aan de slag Online: URL Nieuwe widgets Printagenda Affiches Pers en media (nieuwswaarde!)

Nog meer inspiratie UiTkijker UiTpunt / UiTbalie UiTlijn Broodzakken, bladwijzers, bierviltjes, ballons…

Praktisch Campagneperiode Planning vrij te kiezen Interessant om aan te sluiten bij campagne van UiTinVlaanderen.be Planning 15/4: bronbestanden beschikbaar Meld je aan voor 1/06 1/06 – 30/06: fotoshoot lokale helden 1/07: redactioneel materiaal en model persbericht 1/09: start campagne UiTinVlaanderen.be 30/11: deadline evaluatieformulier

Praktisch Fotoshoot lokale helden Geef je keuze aan via het aanmeldingsformulier Praktische afspraken met je fotograaf Fotoshoot in de loop van juni Bewerking, montage > aanlevering bronbestanden Druk via de drukker van jouw keuze Samenwerkingsverband vzw Studio: 189 euro eBTW: opname foto, in de studio van de fotograaf beeldbewerking montage met campagneslogan en UiTlogo digitale aanlevering van de basisbestanden gebruiksrechten op het materiaal

Werk je eerste campagne-ideeën uit Nu is het aan jou! Werk je eerste campagne-ideeën uit

Pauze

Inspiratie voor je campagne Berlare en Sint-Truiden