Paardondersteunde interventies kritische reflecties door dr. M. J

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Advertisements

Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
De Kindertelefoon.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
NV ARQUABA GROEP P.O.Box 1559 Paramaribo Suriname De Arquaba Groep richt zich op ontwikkelen van mens en omgeving. Ontwikkelen.
User Centred Development
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
European New Towns & Pilot Cities Platform (ENTP)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
anthroposophic art therapy
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Minder vrijheidsbeperking in de verstandelijke gehandicaptenzorg
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
TEACHERS AND TRAINERS EDUCATION AND QUALIFICATIONS Jurgen Basstanie & Aleidis Devillé 1.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Sandra Jellema Het opleiden van de duurzame professional.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
HET ONDERWIJS IN FINLAND Studiereis maart 2016.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
Muziektherapie Muziektherapie: van ‘I’-dentity naar ‘We’-dentity Carel van Leeuwen, Bas Molenaar muziektherapeuten GGZ Friesland.
Junior Chamber International The Netherlands Worldwide Federation of Young Leaders and Entrepreneurs Basics –JCI zegt over zichzelf : –Worldwide federation.
Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
Adaptatie in de wereld Johan Bogaert. Adaptatie in de wereldJohan Bogaert 28 juni 2010 Wat is klimaatverandering?
EDO-platform Hoe maken de verschillende ‘educaties’ werk van de global goals? Wat kunnen we verwachten van een ‘Internationaal Thematisch Netwerk’ EDO?
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Does a home treatment acute relapse prevention strategy reduce admissions for people with mania in bipolar affective disorder Murton et al The.
Oplossingsgerichte arbeidsbegeleiding bij het OCMW
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Blame the youth? The changing professional ideology of the social worker Steven Brandt Preconference TiSSA 2017 Social Work as a Space for Dialogue, Diversity.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Innovate-IT Enkele toepassingen
MAKING A BAND.
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Safe Guarding and Child Protection
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Career guidance for employees
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
COSA in a voluntary context
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Paardondersteunde interventies kritische reflecties door dr. M. J Paardondersteunde interventies kritische reflecties door dr.M.J.Enders-Slegers “Meer paarden in de Zorg”, Drachten, 3 november 2011

Wie zijn AAIZOO EN IAHAIO? ANIMAL ASSISTED INTERVENTIONS IN ZORG, ONDERZOEK EN ONDERWIJS (NEDERLAND) INTERNATIONAL ASSOCIATION OF HUMAN ANIMAL INTERACTION ORGANIZATIONS (WERELDWIJD LEDEN)

DOELSTELLINGEN AAIZOO Stimuleren van onderzoek op het gebied van AAI Uitwisselen van informatie, kennis en ervaring d.m.v. congressen en symposia Verlagen van de drempels m.b.t. inzetten AAI Professionaliseren van AAI Publieksvoorlichting

Doelstellingen IAHAIO To promote new research, educational and practical development in the field of human-animal interaction To provide a forum for sharing ideas and information between IAHAIO member organisations To educate policy makers at local, national and international levels about the benefits of human-animal interaction.

UITDAGINGEN ZIJN HEBBEN WE HET OVER HETZELFDE? (DEFINITIES) ZIJN DE SPELERS HETZELFDE? (WELKE PROFESSIONALS DOEN MEE en MET WELKE OPLEIDING?) WAT ZIJN DE METHODIEKEN? (PROTOCOLLEN, BEST PRACTICES?)

EN NOG MEER WELKE KWALITEITSEISEN WORDEN ER GESTELD AAN MENS, DIER, WERKZAAMHEDEN? HOE VINDT DE FINANCIERING PLAATS?

Probleem 1: Definiëring In de verschillende landen worden vaak verschillende begrippen gebruikt voor dezelfde activiteiten en dezelfde namen gebruikt voor verschillende activiteiten B.v. AAT, AAA, AAI, AMAT, DOT, of equitherapie, hippotherapie,hipporehabilitation pedagogisch paardrijden, EFP (equine facilitated psychotherapy) enz

Aaizoo gebruikt internationaal erkende definities Animal-assisted therapy is a goal-oriented intervention to promote the functioning and/or welfare of an individual patient or client, which is conducted by, or at least conducted under the supervision of, medical or therapeutic professionals (psychiatrist, psychologist, occupational or speech therapist etc.) The use of the title ‘therapist’ is usually regulated by national laws, often including required membership in professional organizations.  

Animal assisted pedagogy or animal-assisted (special) education, can be conducted by a regular school teacher with knowledge of the animals involved when conducted by a remedial (special education) teacher, a social pedagogue, or teacher working in a correctional school – it is also considered to be therapeutic and a goal-oriented intervention.

AAT. AAP, AAA ontleend aan ISAAT www.isaat.org (Zwitserland) Animal-assisted activities are most often conducted on a volunteer basis by people and animals (usually dogs), who have received at least introductory training and preparation for visitation in social institutions for motivational, educational and/or recreational reasons. 

Situatie in Nederland? Snel groeiend aantal aanbieders Enorme diversiteit in aanbod (therapie, pedagogie, coaching, training ) Grote verschillen in opleidingen van aanbieders Verschillen financiële vergoedingen Meer info in ‘ Het paard als partner’ van Annet Geerling (2011) 11

Probleem 2: wie zijn de spelers in dit veld in Nederland? HBO’ers en WO ers zonder opleiding op paardengebied (psychologen, pedagogen, logopedisten) Alleen opleiding op paardengebied (MBO-HBO) Opleiding mens en zorg en paarden (HBO-MBO niveau) Speciale equitherapie opleiding SPH-Ne

In nederland Toepassingen

Voorbeelden uit Europa: Polen, terminologie en spelers Equitherapie ( algemene term): doelgerichte therapeutische activiteit met een speciaal opgeleid paard en door een paardeninstructeur in samenwerking met psycholoog, opvoeder, bezigheidstherapeut of onder hun supervisie  Hippotherapy Fysiotherapie op het paard, door of onder begeleiding fysiotherapeut

En : Psychopedagogisch rijden en vaulting: aktiviteiten door paardrij-instructeur, geleid door psycholoog, pedagoog, opvoeder, bezigheidstherapeut of onder hun supervisie Therapie contact met het paard: doel contact maken met client via het paard en de omgeving, interventie door psycholoog, psychiater, counseler, of onder hun supervisie Rijden voor gehandicapten

Situatie Frankrijk Therapie met paarden door psychomotore therapeuten fysiotherapeuten, dokters verpleegsters, opvoeders, die een training hebben gevolgd op paardengebied voor mensen met een handicap en met problemen op het sociale vlak equitherapeut is niet erkende, niet beschermde titel

Naast paarden ook veel inzet van ezels

Situatie Duitsland Vooral gebruikt in pedagogie en fysiotherapie: goed geregelde opleidingen Hippotherapie ( fysiotherapeutische behandeling door fysiotherapeut) Speciaal onderwijs, remedial rijden en vaulting Rijden als sport voor de gehandicapten Kwalificatie: kan erg divers zijn op alle gebieden: “ Therapeutic pedagogy work with the horse corresponds to a profession as well as an equestrian education within the range of individual equestrian styles “

Probleem 3: methodieken Hoe wordt paard ingezet? Wat voor welke doelgroep? Wat is bekend over ‘best practices”?

In Nederland diversiteit in Training paarden Training behandelaars en coaches Gebruik terminologie Gebruik methodieken Kwaliteit van het gebodene Gevolg: onduidelijkheid voor zorgvrager; onduidelijkheid voor zorgfinancierders

Buiten Nederland? Precies dezelfde mechanismes Diversiteit in opleidingen aanbieders, terminologie, kwaliteit interventies, opleidingen paarden Goede voorbeelden: Oostenrijk, Duitsland

Probleem 4: kwaliteitseisen Hoe wordt dierenwelzijn gewaarborgd? Wie bepaalt wat kwaliteit van interventie is? Wie bepaalt hoe opleiding eruit moet zien? Hoe zit het met de Veiligheid?

Uitdagingen zijn Definitieproblemen oplossen Verzorgen van goede opleidingen Zorgen voor Evidence: dierondersteunde interventies helpen de client Zorgen voor kwaliteitsstandaarden van interventies Beroepsgroep oprichten?

Hoe komen geldstromen op gang? Goed onderzoek is nodig om ‘bewijslast’’ te leveren ( sluit aan bij onderzoek AAIZOO en IAHAIO) Branche moet transparanter worden: over wat ze doen en voor wie, over wie ze zijn Delen van kennis en kunde !

Situatie buiten Nederland Men kampt met dezelfde problemen In VS meer erkenning en inbedding (ook onderzoeksgrants): o.a. programma’s ‘probleemkinderen’en veteranen In Europa grote groei van AAI, eveneens veel wildgroei

Gaan we dit oplossen? Samenwerken is toverwoord Vragen? Dank voor uw aandacht! VOOR MEER INFORMATIE: m.j.enders@uu.nl