autonomy supportive lesmateriaal Rob Martens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Smart Style on the Semantic Web Lynda Hardman CWI, Multimedia and Human-Computer Interaction TU/e, Multimedia and Internet Technology.
Niels Chavannes MD PhD Associate Professor
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
De benutting van Peer Review resultaten
Reinder Vrielink, February 2009 A comparative research among Dutch students in middle and higher vocational education with the Technology Acceptance Model.
You do remember, don’t you?
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Het vier-instrumentenmodel van managementcontrol
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
ICT maakt dromen klassieke onderwijsvernieuwers waar?
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
PROJECTCOMPETENCE MANAGEMENT SCREENCompetenciesEdit1 DESCRIPTIONCompetencies in the “Competentie beheer” is a link to the editwizard for competencies.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
Applets as didactical tools for the learning of algebra
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Computer Science Bachelor Graduation Project November 15, 2007, UOCG Jacqueline van Kruiningen
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
CAT: Phystrac bij CTS Julie Staals Sept 2007.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Predicting boundaries from ToDI transcriptions
D-LUCEA Database of the Longitudinal Utrecht Collection of English Accents Hugo QuenéRosemary Orr UiL OTSUCU Universiteit Utrecht CLARIN-NL Call 3 Kickoff.
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
25 juni 2003SPINE ontwerpaspecten1 SPINE: design aspects Willibrord Huisman, IOWO what is SPINE? types of usersSPINE?users 3 communitiescommunities MapMap.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Definities: Present Simple en Past Simple
1992 IQ: Afstandsonderwijs Nederlands NTC-online schooljaar Peuterprogramma € 690,- Kleuterprogramma (groep.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
THE SACK OF LOUVAIN How to use in education?. Concept and principles Flexibility Image analysis Demand driven Co operative learning Document study Creative.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Professional Growth: Conferences and Workshops
Gifted and Talented Deer /Mt. Judea 2019.
Transcript van de presentatie:

autonomy supportive lesmateriaal Rob Martens (Het is nog niet zo gemakkelijk...) Rob Martens Francqui Leerstoel college 3

Boekaerts, M. , & Martens, R. (2006) Boekaerts, M., & Martens, R. (2006). Motivated Learning: What is it and how can it be enhanced? In L. Verschaffel,.F. Dochy, M. Boekaerts, & S. Vosniadou (Eds.) Instructional psychology: Past, present and future trends. A look back and a look forward (pp. 113-130). London: Elsevier. Boekaerts, M., Van Nuland, H. J. C., & Martens, R. L. (2010). Perspectives on motivation: What mechanisms energise students’ behaviour in the classroom. In J. Kleine Staarman, K. Littleton, & C. Wood (Eds.), Handbook of Educational Psychology (pp. 535-569). Bingley, UK: Emerald. Gulikers, J., Bastiaens, Th., & Martens, R. (2005). The Surplus Value of an Authentic Learning Environment. Computers in Human Behaviour, 21, 509-521. Martens R. L. (2007). Positive learning met Multimedia. Onderzoeken, toepassen & generaliseren. Oratie. Heerlen: Open Universiteit Nederland. Martens, R. & Hooijer, J (2011). De leervitale leraar: een paradox verklaard. Onderwijsinnovatie, 1, 2011, 12-16. Martens, R. (2008). Vrijheid en autonomie. naar een doorbraak in onderwijs. In J. van der Zwaard, S. van Oenen, & M. Huisman (Red.), Zonder wrijving geen vooruitgang (pp. 27-33). Antwerpen: Garant Uitgevers. Martens, R. (2009). De docent als enthousiaste ontwerper van eigen digitaal leermateriaal. In A. ten Brummelhuis & M. van Amerongen (Eds.), Hier heb ik niets aan! (pp. 84-89). Zoetermeer: Stichting Kennisnet. Martens, R. (2010). Onderwijs meer dan een competitie. Van twaalf tot achttien, september 2010, 20-21. Martens, R. (2011). De coöperatieve Onderwijsvernieuwing. Onderwijsinnovatie, 2, 2011, 24-26. Martens, R. (2011a). De Toekomst van het onderwijs. Onderwijsinnovatie, 4, in druk. Martens, R. (2011b). Professionaliseren op de werkplek. Onderwijsinnovatie, 3, 11-13. Martens, R. (2011c). Leer- en motivatietheorieën in vogelvlucht. In J. Castelijns, M. Segers, & K. Struyen (Red.). Evalueren om te leren – toetsen en beoordelen op school. (pp.19-32). Bussum: Uitgeverij Coutinho. Martens, R., Gulikers. J., & Bastiaens, Th. (2004). The impact of intrinsic motivation on e-learning in authentic computer tasks. Journal of Computer Assisted Learning, 20, 368-376. Martens, R., & Boekaerts, M. (2007). Motiveren van studenten in het hoger onderwijs. Theorie en interventies. Hoger Onderwijs Reeks. Groningen: Wolters-Noordhoff. Martens, R., Bastiaens, Th., & Kirschner, P. A. (2007). New learning design in distance education: its impact on student perception and motivation. Distance Education, 28, 81-95. Martens, R.L. (2010). Zin in onderzoek. Docentprofessionalisering. Oratie. Heerlen: Open Universiteit Nederland. Strijbos, J. W., Kirschner, P. A., & Martens, R. L. (Eds.). (2004). What we know about CSCL in Higher Education. Dordrecht, NL: Kluwer Academic Publishers. Van Nuland, H. J. C., Taris, T. W., Boekaerts, M., & Martens, R. L. (in press). Testing the hierarchical SDT model: The case of performance oriented classrooms. European Journal of Psychology of Education, accepted for publication. Van Nuland, H.; Dusseldorp, E.; Martens, R. Boekaerts, M. (2010). Exploring the motivation jungle: Predicting performance on a novel task by investigating constructs from different motivation perspectives in tandem. International Journal of Psychology, 45, 250-259.

WEB 2.0 Social software, tagging, collective intelligence prosumers, user-generated content Cloud computing Zeer goede bedienbaarheid zoektechnologie Whatever, Whenever, Wherever Volstrekt multimediaal Mobile technology

vrijheid Duidingen: competentie samenwerking Dit is revolutionaire verandering t.o.v. ‘traditioneel’, boekgestuurd curriculum (lineair, eenrichting, gestandaardiseerd, getoetst)

nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk Mediator: perception Omgevings-kenmerk Motivatie- processen uitkomst sociale verbonden-heid autonomie competence nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk Omgevings-kenmerk inzet, diepgaand leren, creativiteit intrinsieke motivatie Omgevings-kenmerk minder uitval, welzijn

school kills creativity - ken robinson Dus onderwijs moet anders? Beter passend bij de toekomst? Meer sociaal, meer gedifferentieerd, minder gecompartimenteerd en gefragmenteerd? school kills creativity - ken robinson http://www.youtube.com/watch?v=hkPvSCq5ZXk&feature=related

Dus (met ICT) twee zaken combineren: From research on the SDT (Ryan & Deci, 2000; 2002), evidence has built up that a teacher has to be autonomy supportive to fulfill the need of autonomy (Reeve, Ryan, Deci, & Jang, 2007). Also, he or she has to provide structure to fulfill the need of competence (Grolnick & Ryan, 1989; Skinner & Belmont, 1993; Tucker, Zayco, Herman, Reinke, Trujillo, Carraway, Wallack, & Ivery, 2002) to promote students’ engagement and motivation in the class (Jang, Reeve, & Deci, 2010; Taylor & Ntoumanis, 2007; Sierens, Van Steenkiste, Goossens, Soenens, & Dochy, 2009; Authors, 2012). The need for autonomy involves being self-organized and having a sense of choice about one’s behavior. The need for competence involves the experience of efficacy while completing a (learning) task (Ryan & Deci, 2000).

Denk aan docenten en/of ICT omgevingen met: autonomy supportive provide structure acknowledging students’ perspective, that enhance students’ feelings of volition recognizes the personal goals degree of choice providing a rationale for a task internalize the personal relevance empathize with and respect the learner’s perspective avoiding the use of controlling language make their goals and expectations clear explicitly describe the consequences offering help and support adjusting teaching strategies to the level of the child

En hoe doen we dat dan??? Gorissen, Kester: ‘different conditions, namely Fixed Procedure, Learner Control and Autonomy, are expected to have an effect on the performance scores, type of motivation for the task, the experienced need fulfillment (for autonomy, relatedness and competence) and experienced cognitive load. On the basis of our manipulation, the different types of control, we found no main effects.’

Van Nuland (Eliciting classroom motivation, not a piece of cake): ‘In a field experiment we tried to influence students’ intrinsic motivation and hence their actual study behaviour by means of five different types of written motivational information, namely intrinsic why-information, extrinsic why-information, howinformation, a combination of intrinsic why- and how-information, and a combination of extrinsic why- and how-information. A control condition completed the experimental design. Results showed no effects of the experimental conditions on self-regulatory skills, intrinsic motivation, performance, and persistence. We conclude that eliciting intrinsic motivation in secondary education via motivational information is not that straightforward, and that the possibilities should be investigated further.’

Van Nuland (Eliciting classroom motivation, not a piece of cake): ‘One strategy emanated from self-determination theory to optimize motivational orientation in the classroom is to provide information about the rationale of a specific task. Three field experiments were conducted in pre-vocational (n = 734 and n = 88) and pre-university (n = 99) secondary education (age 11-17) to replicate the findings from other contexts and school levels. Questionnaires and a sentence revision task were used. Students were randomly assigned to one of three conditions (intrinsic; extrinsic; or no motivational information). Results from three MANOVA analyses showed that motivational information did not affect the girls’ motivation and performance. However, boys in pre-vocational secondary education became intrinsically motivated from extrinsic information when they worked on an unfamiliar task (experiment one). This effect was not retrieved when the boys were familiar with the task (experiment two) and for boys within a pre-university context. Consequences of these surprising results are discussed.’

Het is dus nog niet zo eenvoudig…. (maar het kan wel) Anne-Marieke van Loon Anje Ros