“ Afghaanse vertellingen”. Experientieel isomorfisme in de krijgsmacht J. Soeters NLDA/UvT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Psalm 63:1-2 Een psalm van David, toen hij in de woestijn van Juda was. O God, Gij zijt mijn God, U zoek ik, mijn ziel dorst naar U, mijn vlees smacht.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
ontwikkelingspsychologie
Dylan Spriet 3MB1. (Nl)  In het zuidwesten van de provincie  Dicht bij Heuvelland  11 deelgemeenten  Middeleeuws verleden (Lakenhalle, Grote Markt,
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Instructie grammatica
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
 Latijnse naam: Renatus Cartesius  Geboren in Frankrijk  Filosoof en wiskundige  Lag aan de basis van het rationalisme  Vader van de moderne.
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
HET LEVEN VAN JESUS (+ 2 gedichtjes) THE LIFE OF JESUS
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Culturele Antropologie
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
Adaptatie in de wereld Johan Bogaert. Adaptatie in de wereldJohan Bogaert 28 juni 2010 Wat is klimaatverandering?
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Present perfect (voltooid tegenwoordige tijd). De present perfect simple bestaat uit een vorm van have + voltooid deelwoord. He has refused I have just.
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Salt & Light Zout & Licht
Productiviteit en Innovatie
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
Marsel van Oosten ARS281 Hanyuan Chen
Onze Nieuwe Toekomst Our New Future
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
Thinking like an economist
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
English 23 April 2018.
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

“ Afghaanse vertellingen”. Experientieel isomorfisme in de krijgsmacht J. Soeters NLDA/UvT

“We would never write “born to kill” on our helmets. Who “We would never write “born to kill” on our helmets. Who thinks he is born to kill, has been born in the Netherlands at the wrong place.... However, whether or not it is written on our helmets, things have changed...(...)” thinks he is born to kill, has been born in the Netherlands at the wrong place.... However, whether or not it is written on our helmets, things have changed...(...)” A. Grunberg (2007) A. Grunberg (2007) “So huge was the illusion (...in Washington...) that the pace and the quality of the victory won with weapons (...) would lead to a comparably magnificent and quick political and social success...” “So huge was the illusion (...in Washington...) that the pace and the quality of the victory won with weapons (...) would lead to a comparably magnificent and quick political and social success...” G. Kepel (2005) G. Kepel (2005)

Militair optreden in begin 21ste eeuw  Post 9/11 (= ook post-Nairobi/Dar Es Salaam, Bali, Madrid, London, Istanbul, Casablanca en meer…)  Focus op grensgebied zuidelijk Afghanistan/Pakistan als oorsprong terroristische activiteiten…  Door Angelsaksische landen en Nederland (in Uruzgan)…

De Nederlandse operationele stijl:  Krijgsmacht in Nl niet bijster populair (nooit echt geweest)…  Groot deel Nederlanders gelooft niet in militaire oplossingen (van oudsher al niet, qua nationale cultuur niet)  Ccc = communication, consultation and compromising…  Koloniaal verleden gebaseerd op meeregeren door inheemse partijen (Lammers, 2005)  Wel internationaal mee willen tellen (ook al van oudsher)  Uruzganmissie gaat door maar is omstreden: (te veel) gevechtsmissie…  Als compensatie nadruk door politiek/krijgsmacht op opbouw, “doing good” en samenwerking met lokale partijen…  “Dutch approach” (vgl aanpak treinkapingen in jaren zeventig)…

De Noord-Amerikaanse operationele stijl:  Nationaal geloof in militaire oplossingen (van oudsher “front-state”), militaire uitgaven (p.c.) bijna drie keer zo hoog als op Europese continent…. (en in Nl!)  Van oudsher geloof in technologische oplossingen (Nobelprijzen!)  Cultureel gesproken: orientatie op Mastery and can-do…  Geen koloniale ervaring, korte interventies…  Ccc = competition, cracking and conflict…  In opleidingen: status voor de warrior en niet voor de humanitarians and civils…  “a distaste for unheroic roles…”

Kenmerkende verschillen:  Aantal Amerikaanse gesneuvelden beduidend groter (gevaarlijke jacht op vijandelijke “elementen”)  Veel zwaardere werkcondities in V.S. leger (lengte uitzendduur met name)  Werken met tolken: in 2004 tolken- dichtheid in VS leger 1-75/150, in Nlse leger 1-10/15

Isomorfisme in “organisatievelden” (Neo-institutionalisme in organisatiesociologie)  Dwangmechanismen (m.n. wet- en regelgeving)  Normatieve diffusie (m.n. door opleidingen en beroepsgroepassociaties)  Mimetisch gedrag (o.a. benchmarking)  Zie ook policy convergence and diffusion in politicologische theorie…

Ontwikkelingen in Nederlands optreden:  Nu ook voor de eerste keer sinds… ? (Korea) echte gevechsthandelingen, herovering van gebied (Battle of Chora)  De krijgsmacht wil dit ook bekend hebben…  “Dutch approach” (omstreden geraakt) wordt geherformuleerd in 3D approach, wordt dus niet verlaten…

Ontwikkelingen in VS optreden  Nieuw soort commandant (soldier-scholar) op hoogste en subhoogste niveau (generaalsbenoemingen door Petraeus zelf)  Publicatie nieuwe doctrine in 2006 met nadruk op culturele, religieuze en talenkennis  Gebruik van antropologische kennis in het veld (zgn. Human Terrain Specialists)  Taaltraining wordt fors gestimuleerd  Nieuwe generaties, internationaler…?

Isomorfisme en convergentie door  Overleg, after action reviews  Studies, conferenties  Statuscompetitie door interdependentie  En vooral ervaringen inzake wat “het beste werkt” -> Experiential isomorphisme Experiential isomorphisme

Andere bepalende factoren:  Absorptive capacity…  Leren van eigen crises…(Somalie, Srebrenica)  “In the end this ismorphism is likely to lead to future operations that are more effective in achieving the mission’s goals, including establishing safer and better living conditions for the local population. Essentially, this is what military operations need to aim at.”