Informatica-ethiek in het Secundair Onderwijs…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Management & Organisatie
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Leefgroepen in de kleuterschool
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Verborgen vormen van pesten
Veilig Internet Volgende
Mijn gegevens op het web!?
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Men vraagt zich af waarom …??
Schoolpartnerschappen in Europa
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Gepersonaliseerd leren
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Presentation Of Learning
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Sociale media op school
Iedereen coach naar Jef Clement.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
Welkom op onze thema-avond
Enquête.
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Het opbouwen van een data base
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Onze doelen en visie in beeld
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Men vraagt zich af waarom …
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Marketing Coen van Wetering
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Waar ga ik het over hebben? Wie ben ik (volgens mezelf)? Wat zijn mijn voornaamste interesses? Wat is verder belangrijk voor mij? Hoe denk ik over mijn.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Welkom op onze thema-avond
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Ouderavond Cambridge 2016.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Informatie profielkeuze
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Debat informatica en ethiek
ADL Les 1.
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Informatica-ethiek in het Secundair Onderwijs… Situering Praktijk & Voorbeeldlessen !!! Aerts Bram Jennes Kristof Ost Ilse Smedts Hans

Waarom ethiek? Situering Akkoord of niet? De lessen informatica-ethiek zijn zinloos. Jongeren zijn zich immers voldoende bewust van de nadelen van ICT en staan uit zichzelf voldoende kritisch tegenover bepaalde aspecten van ICT. Waarom ethiek? Informeren Confronteren Bewustmaken Vakoverschrijdend: Rekening houden met anderen Denken in grijswaarden Ontwikkelen sociale vaardigheden; mening durven uiten Een kritische houding leren aannemen

→ Aanpassen aan klasgroep ← Situering Waar en wanneer? 1e graad: integratie ICT Eventueel bewustmaking, zeker geen ethische kwesties. 2e graad: 4 uur gespreid over 3e en 4e jaar 3e jaar : eenvoudige problemen indien interesse vanuit de klas. 4e jaar : - uitgebreider ingaan op ethische kwesties. - inspelen op de interesses is zinvol! 3e graad: Toegepaste Informatica Uitgebreidere meningen, nog rijper voor ethische problemen. Ook zinvol voor het bedrijfsleven. → Aanpassen aan klasgroep ← Akkoord of niet? Ethische aspecten van ICT worden best besproken in een lessenreeks. Hierbij af en toe stilstaan naar aanleiding van de actualiteit is niet aan te raden.

De realiteit… Situering Informatica-ethiek is vaak té beperkt. Reden: Druk leerplan. Achtergrondkennis leerkrachten. Gebrek aan materiaal. Voorbereiding. Echter: reacties van zowel leerlingen als leerkrachten achteraf zeer positief. Akkoord of niet? Als leerkracht informatica zal ik zeker aandacht besteden aan ethiek. Ik zal ook mijn collega’s overtuigen van het nut ervan.

Privacy In de praktijk: Inhoud Best wel boeiend. Voorbeelden vanuit dagelijks leven (spectaculaire voorbeelden). Oplossingen aanbieden (vb. versleuteling, paswoorden wijzigen,…). Wettelijke bepalingen en rechten vermelden. Cookies tonen. Een aantal vragen: Gesteld op je privacy? Wie mag wat weten? In hoeveel verschillende gegevensbanken ben je volgens jou opgenomen? Bereid privacy op te geven voor betere samenleving? Mogen bedrijven gegevensbanken aanleggen? Heb je last van ongewenste e-mail of telefoontjes?

Computermisdaad In de praktijk: Inhoud Spreekt leerlingen aan (zeker kopiëren). Wijzen op gevaren van virussen en oplossing. Hackers: zowel met goede als kwade bedoelingen. Een aantal vragen: Mag de kleine man software kopiëren? Ben ik met een virusscanner immuun voor virussen? Dient RedAttack zwaar gestraft te worden? Akkoord of niet? Tijdens een klasgesprek beslissen de leerlingen dat het kopiëren van muziek en software voor de gewone man moet kunnen. Als leerkracht moet je deze beslissing aanvaarden en goedkeuren.

Gevolgen voor mens en maatschappij In de praktijk: Inhoud Gevolgen voor mens en maatschappij Op het net: informatie en desinformatie, geen censuur. Invloed van ICT op arbeid. ICT is zeker niet altijd efficiënter. Invloed op mentale en fysieke gezondheid. Invloed op sociaal leven en geheugen. Een aantal vragen: Ben je op het net al iets tegengekomen waarvan je vond dat het niet kan? Wat? Is ICT qua arbeid een zegen? Is je eigen werk altijd efficiënter met behulp van ICT? In je klas is er een leerling die steeds met computers bezig is. Tijdens een discussie over de sociale gevolgen komt deze leerling ter sprake. Wat doe je?

In de praktijk: voorbeeldles 1 Aan de hand van het handboek… Voorbeeld uit handboek ‘In en om de computer’. Opmerkingen of problemen bij deze voorbeeldles?

In de praktijk: voorbeeldles 2 Kleine opdrachtjes in groep… Verdelen van de klas in kleine groepjes. Elke groep moet een opdracht doen tijdens de les… Opmerkingen of problemen bij deze voorbeeldles?

In de praktijk: voorbeeldles 3 Klasgesprek: akkoord of niet akkoord? Met leerlingen in groep gaan zitten. Stellingen naar voor brengen (laten kiezen uit categoriën). Akkoord of niet akkoord? Extra duiding per stelling (voorbeelden, in de plaats stellen,…). Sluit aan bij vakoverschrijdende eindtermen! Let op! Groep mag niet te groot zijn. Leerlingen moeten rijp zijn om over ethische vraagstukken te kunnen nadenken. De inbreng van elke leerling is belangrijk. Opmerkingen of problemen bij deze voorbeeldles?

In de praktijk: voorbeeldles 4 De jaaropdracht… Leerlingen bij het begin van het jaar (of bepaalde periode) opdrachten geven. Voorbeelden: Leg een actualiteitsmap aan. Onderzoek deze maand in welke gegevensbanken gegevens van jou zijn opgenomen. Ga dit jaar na welke sites je tegengekomen bent waarvan je vindt dat ze van het net moeten. Kies er 5 uit en verklaar waarom je dat vindt. Ga dit jaar na welke dingen je gedaan hebt met computer, maar die toch evengoed of beter gedaan zouden zijn zonder computer. Opmerkingen of problemen bij deze voorbeeldles?

Aan de hand van het handboek. Kleine opdrachtjes in groep. Welke van de besproken voorbeeldlessen vind je zelf het meest zinvol? Waarom? Klasgesprek: akkoord of niet akkoord? De jaaropdracht. Zelf ideeën? Akkoord of niet? EXTRA: Ook in andere onderwijsvakken kan er aandacht worden geschonken aan informatica-ethiek.

Bedankt voor uw aandacht en medewerking! Bram, Kristof, Ilse en Hans