Rijden op aardgas / Groengas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FUELswitch in Gelderland
Advertisements

“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Duurzame mobiliteit in Leeuwarden, hoofdstad van Fryslân Ferd Crone 4 december 2009.
geen fossiele brandstoffen In 2020 al? Kan dat???
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
Verhuur en milieuzones
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
DriversChallenge.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
Klimaat en Duurzaamheid Beleidskeuzes en routebepaling Informele raad, 7 maart 2011.
Even duurzaam worden juli ) People, Planet, Profit en de rol van de overheid 3) De onderdelen van het concept 4) Technologie interactie.
Werk aan de Winkel Broodje Energie 4 november 2009 Hans Verwijs.
de Nieuwe PGS 25 Aardgasvulstations
HoekscheWaardDuurzaam
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Interreg Project ARBOR
CO2 reductie d.m.v. bijmenging van waterstofgas Demonstratiebijeenkomst 17 maart 2011 Brink voert het project ‘CO2 reductie door rijden op waterstofgas’
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Subel1 Is de productie van biobrandstoffen een alternatief voor de export van bietsuiker?
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
The limit beyond. Doel Change the world Verleden Heden Out of the box denken!!
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
De alternatieven voor warmte in de gebouwde omgeving, een globale beschouwing Teus van Eck Rotterdam 12 september 2006.
Duurzame inzetbaarheid RMO chauffeurs
MILIEU- VERVUILING! Veel luister- en kijkplezier.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Highlights elektrisch vervoer
LNG in Dual Fuel trucks Jan Schouten.
De Turbine-elektrische auto
Waterstof en methaan in Wageningen Waarom waterstof en methaan? Hoe concreet is de toepassing? Wat zijn de knelpunten? Waarom in Wageningen? Hoofddoelstellingen.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Stadsgas Biogas in de stad.
Milieu zaken Emissie-eisen Euronormen bmp omzetten in kilometerprijs Euro 5 Euro 6 CO (Koolstofmonoxide) HC (koolwaterstof) NOx (Stikstofoxiden)
H 2 Bronnen van energie.
Voorbereiding SE 1 Aardrijkskunde 2015.
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
Nu: Wajongers Kosten:€ 2 miljard In 2020: Wajongers Kosten: € 5 miljard OPLOSSING MEER WAJONGERS AAN HET WERK!
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
Toelichting op programma GGiM Partnerplatform, 24 maart 2015 Marcel Vos.
1 Veiligheidssymposium UVS - NICM Welkom. Omschakelen naar aardgas voor appartementen Premies
Bio Energie Bergerden business case nu gericht op productie van groen gas uit biomassa met winning van CO2. Core business BEB: NATTE VERGISTING.
Gesubsidieerde bio-LNG keten? Waarom bio-LNG Wat is bio-LNG Wie zijn nodig voor een keten Wat zijn de problemen Hoe dit te realiseren Subsidie innovatiecontracten.
Truck Platooning Uitkomst Consultatie marktpartijen Buck Consultants International Postbus AS Den Haag Telnr : Mobiel :
Inleiding De voordelen De mechaniek Het design Vormgeving juiste keus!
LNG sleephopperzuiger
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Thema 2 Werk en Energie.
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Naslagwerk data analyse per branche
Wat is CO2? CO2 = natuurlijk gas Fossiele brandstoffen
Webinar CO2-Prestatieladder - 3 oktober 2017
Mijn CV ketel is oud wat nu?
VINK ELECTRIC CAR CENTER fiat500electric.com
Ontwikkelingen in aandrijftechniek en de rol van biobrandstoffen
Zonder kernenergie of fossiel, kan dat?
LNG met haring 21 juni 2018.
Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging.
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
Transcript van de presentatie:

Rijden op aardgas / Groengas Schoon, stil, veilig, voordelig Het project ‘Rijden op aardgas’ is mede gefinancieerd met steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Commissie. mei 2011

Wat is aardgas? Methaangas: CH4 CNG = Compressed Natural Gas LNG = Liquefied Natural Gas De schoonste fossiele brandstof: goed voor de luchtkwaliteit Er is nu ook een duurzaam alternatief: Groengas en bio-LNG, die volledig CO2-neutraal zijn

Waarom rijden op aardgas? Schoon: flinke reductie van lokale emissies Stil Veilig Voordelig Bewezen techniek Breed inzetbaar Veel keuze in aardgasvoertuigen Snelle doorstart naar CO2-neutraal Groengas

Schoon Milieuvoordelen: minder CO2-uitstoot, klimaatvriendelijk minder geluidsoverlast geen NOx-uitstoot en uitstoot van fijn stof (luchtkwaliteit) Sluit aan bij maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaam inkopen en openbaar aanbesteden.

Stil Aardgas-/Groengasmotoren zijn stiller dan conventionele motoren Stille motoren voor stadsverkeer en distributiebedrijven van belang Daardoor ook ’s morgens vroeg laden en lossen Prettiger voor chauffeurs

Veilig Geen transport over de weg, maar vervoer door bestaande aardgasleidingen Lichter dan lucht (nauwelijks explosiegevaar) Niet giftig Niet zelfontbrandend (ontsteking bij 650°C)

Voordelig (1) Voor 10 euro rijdt u 169 kilometer op aardgas/Groengas

Wat kost het om 1000 km te rijden? Voordelig (2) Wat kost het om 1000 km te rijden?

Financieel Voordelen Nadelen Lagere BPM Geringe accijns Wegenbelasting als bij benzine Lage prijs brandstof Lokale aanschafsubsidies Goedkoop in de lease Nadelen Aanschaf duurder Veel voordelige alternatieven Vanaf 15.000 km per jaar rijden personenvoertuigen en bestelwagens het goedkoopst op Groengas

Aardgas als transitiebrandstof Nu nog grotendeels rijden op aardgas (CNG) Straks Groengas gemaakt van biogas Groengas is duurzaam en klimaatneutraal Herkomst biogas: mestvergisting en co-mestvergisting industriële vergisting GFT-afval rioolzuiveringsslib stortgas in de toekomst ook: vergassing van biomassa

Bron: Pon Holdings

Aardgasvoertuigen wereldwijd (1) Nederland: betrekkelijk nieuw, sterk in opkomst In andere Europese landen al gemeengoed (met name in Italië en Duitsland). Wereldwijd: 10 miljoen voertuigen op aardgas 15.000 aardgasvulstations 2.000 steden 75 landen

Aardgasvoertuigen wereldwijd (2)

Aardgasvoertuigen wereldwijd (3) Italië 580.000 auto’s Pakistan 2.000.000 auto’s Argentinië 1.800.000 auto’s Los Angeles 95% van de bussen Brazilië 1.700 aardgasvulstations Duitsland 80.000 voertuigen op aardgas ruim 800 aardgasvulstations operationeel Bovendien rijden in Europa rijden veel aardgasbussen (zoals HTM in Den Haag).

Aardgasvoertuigen - vrachtwagens Lichte vrachtwagens op aardgas/Groengas voor stedelijke distributie. Zwaardere vrachtwagens op bio-LNG en op dual-fuel (mengsel van diesel en Groengas).

Aardgasvoertuigen - Nederland In 2010 rijden er in Nederland ruim 2.850 voertuigen op aardgas/Groengas.

Waar kan ik tanken? Nederland begin 2011: 50 tankstations eind 2011: circa 120 tankstations Zuid-Holland april 2011: 12 tankstations Den Haag (2) Delfgauw Gouda Hoogblokland Leerdam Leiden (2) Rotterdam (2) Zoetermeer Zoeterwoude

Waar kan ik tanken in Nederland? Eind 2011: circa 120 locaties bron: fuelswitch .nl

Wanneer interessant? Eigen wagenpark of lease Dagelijks in de buurt van een tankstation Maatschappelijk verantwoord ondernemen Duurzaam inkopen overheid (vanaf 2012 verplicht) Duurzaamheidseisen bij openbare aanbestedingen Bedrijven met wagenparken, zoals: taxibedrijven, koeriersdiensten, installateurs, woningbouwcorporaties, rijscholen, beveiligingsbedrijven, stadbussen

Wat doet Zuid-Holland? Subsidies voor pomphouders Gratis wagenparkscan Eigen wagenpark op Groengas (goede voorbeeld) Communicatiemiddelen Aardgas- en Groengasadviseurs

Meer informatie Neem contact op met aardgas/Groengas-adviseurs voor: onafhankelijk advies begeleiding aanleg vulpunten informatie aan bedrijven (berekening financieel voordeel) wagenparkscan hulp bij overschakelen wagenpark antwoord op vragen www.zuid-holland.nl/aardgas www.fuelswitch.nl