De renaissance: vernieuwing in de kunst Renaissance en Barok De renaissance: vernieuwing in de kunst
middeleeuwen: kunst in dienst van God ROMAANS GOTISCH
nieuwe tijd: wedergeboorte van de Grieks-Romeinse kunst = RENAISSANCE Humanisme: zelfbewuste mens en aardse leven/werkelijkheid staan centraal (niet langer het hiernamaals!) ° Italië 15de eeuw - gotiek was er niet populair, veel antieke overblijfselen - rijke koopmansfamilies wedijverden om de beste kunstenaars (vb. familie de Medici in Firenze, familie Sforza in Milaan) = mecenassen (sponsors vd renaissancekunst!)
Renaissance = wedergeboorte (vd klassieke oudheid) Thema’s: - godsdienstige blijft populair (cf. ME) - nieuw: mythologisch of gebeurtenissen uit klassieke oudheid - landschappen - portretten
Renaissance: BOUWKUNST horizontalisme Palazzo Farnese (Rome) – Sangallo
Renaissance: BOUWKUNST horizontalisme Symmetrie (wiskundige verhoudingen) Overgenomen stijlkenmerken klassieke oudheid: - fronton - koepel - zuilen en halfzuilen - rondbogen - rechthoekige ramen Sober en monumentaal
Il Tempietto (Rome) - Bramante
renaissance: SCHILDERKUNST realisme < schoonheid De School van Athene - Raphaël
renaissance: SCHILDERKUNST realisme < schoonheid Meer natuurgetrouw weergegeven Perspectief en dieptezicht Godsdienstige maar ook wereldse onderwerpen Achtergronden worden verzorgd (! Italianen nemen de techniek van de “Vlaamse Primitieven” over!)
La Primavera - Botticelli
De Schepping van Adam - Michelangelo
renaissance: BEELDHOUWKUNST compositie > beweging David - Michelangelo
renaissance: BEELDHOUWKUNST compositie > beweging Mens staat centraal Naakte beelden met aandacht voor anatomie Aandacht voor houding (= contraposto) Echtheid en realisme Emoties! (werden niet getoond tijdens de middeleeuwen)
BAROK : mag het iets meer zijn?
BAROK 17de eeuw In dienst van de Kerk Contrareformatie: de katholieke kerk wil de triomf vd contrareformatie zichtbaar maken en nog meer zielen terugwinnen! De (absolute) vorsten en gegoede burgers gebruiken barok om onderdanen te imponeren en macht te vergroten
Barok: BOUWKUNST verticalisme Symmetrie Veel ornamenten vb. beelden, plantenmotieven) met dure materialen Verticale lijnen dominanter dan horizontale: zuilen en kleine torentjes Veel pracht en praal
Sint-Michielskerk (Leuven) - Hesius
Bach: Toccata and Fugue in D minor, BWV 565 - YouTube
Bach: Toccata and Fugue in D minor, BWV 565 - YouTube
Spiegelzaal – Versailles, Parijs
Barok: SCHILDERKUNST realisme > schoonheid De Kruisoprichting - Rubens
Barok: SCHILDERKUNST realisme > schoonheid Religieuze thema’s Contrast licht – donker : centrale figuur in de kijker (clair-obscur) Actie en beweging: pracht en praal (dynamiek) 1 duidelijke diagonale lijn Vb. Rubens, Van Dijck
De Kruisafneming - Rubens
De Nachtwacht - Rembrandt
Barok: BEELDHOUWKUNST compositie < beweging David - Bernini
Barok: BEELDHOUWKUNST compositie < beweging Religieuze thema’s Beweging: wapperende draperingen, draaiingen vh lichaam emoties
Mozes - Michelangelo
ROCOCO: mag het iets teveel zijn?
ROCOCO: mag het iets teveel zijn? Begin 18de eeuw: versieringen grilliger, overdreven Pastelachtige kleuren Neigt naar decadentie
Trevifontein - Rome
En dan nu een oefening…