“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
17 mei 2009 Solar Days open dag. Energieverbruik huishouden.
Advertisements

HUGS – H et U itvinden van de G roene S amenleving Introductie van het onderzoeksprogramma HUGS Een onderzoeksprogramma voor VWO 5 en 6 en voor HAVO 5-plus.
Rijden op aardgas / Groengas
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
Smart Energy Mix Congres Donderdag 12 oktober 2006 Hogeschool Windesheim Zwolle KIVI NIRIA. Van techniek tot toekomst.
Smart Energy Mix Congres Donderdag 12 oktober 2006 Hogeschool Windesheim Zwolle KIVI NIRIA. Van techniek tot toekomst.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Duurzame aandrijving en hybride
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Een blik op de nabije toekomst Feiten Analyse Conclusie –Wat u kunt doen.
Overzicht en perspectieven voor een duurzame ontwikkeling van asfalt in een economie in voortdurende verandering Wim Teugels Nynas N.V.
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
5.6 Fotolyse Waterstof: belangrijk voor economie
Energieomzettingen in technische toepassingen
Smart Energy Mix Congres Donderdag 12 oktober 2006 Hogeschool Windesheim Zwolle KIVI NIRIA. Van techniek tot toekomst.
Meesterproef Scheikunde Koolstofdioxide CO 2 ontstaat bij alle verbrandingen concentratie CO 2 sinds Industriële Revolutie toegenomen van 0,032%
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Bij het ROW-systeem wordt gebruik gemaakt van elektrolyse van water. Wat is elektrolyse en wat heeft het voor nut? Elektrolyse =de ontleding van scheikundige.
Hoogleraar Toekomstonderzoek Universiteit Twente
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Chris Hellinga Wetenschappelijk Adviseur
De Turbine-elektrische auto
Waterstof en methaan in Wageningen Waarom waterstof en methaan? Hoe concreet is de toepassing? Wat zijn de knelpunten? Waarom in Wageningen? Hoofddoelstellingen.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
HUGS – H et U itvinden van de G roene S amenleving Introductie van het onderzoeksprogramma HUGS Een onderzoeksprogramma voor VWO 5 en 6 en voor HAVO 5-plus.
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
De duurzaamheid van warmtebronnen
Athlon Car Lease Duurzaam Mobiliteitsplan
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
Urgenda: Visie en Actie in één! Euromast Rotterdam, 7 januari 2010 Samen Sneller Duurzaam.
Duurzame mobiliteit katalysatorcentrum. 8 oktober 2007 Energy Agreement National Government + 4 Northern provinces.
Duurzame energie Biomassa.
Synthesegas CH 4 (g) + H 2 O (g) ⇄ CO (g) + 3H 2 (g) Doel : snelle en hoge opbrengst Welke zaken beïnvloeden opbrengst?
Energietransitie en innovatie Marco van
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
1 © 2014 BOVAG Tankstations Ledendag BOVAG Tankstations 18 juni 2014 Durf te dromen!
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Gesubsidieerde bio-LNG keten? Waarom bio-LNG Wat is bio-LNG Wie zijn nodig voor een keten Wat zijn de problemen Hoe dit te realiseren Subsidie innovatiecontracten.
LNG sleephopperzuiger
Brandstof- en voertuigtechnologie Jan Ros Mobiliteit en Transport LEF-sessie 2 8 maart 2013.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Aardolie, aardgas, bruinkool en steenkool worden ook ‘fossiele brandstoffen’ genoemd. De fossiele brandstoffen zijn in de loop van miljoenen jaren ontstaan.
Energieopwekking Charley, Quinten, Thomas, Suzie
SMART ENERGY GROEP VIER Frans, Martin, Rakesh, Ron & Bas.
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
Hfd 2 Energie in Frankrijk
“Transport voor een beter milieu”
VINK ELECTRIC CAR CENTER fiat500electric.com
Ontwikkelingen in aandrijftechniek en de rol van biobrandstoffen
Routekaart voor een energieneutrale Hof van Twente in 2035
Personenverkeer werkgever
Inventarisatie
Biobrandstoffen en motortechniek
Samen maken we Nederland aardgasvrij
Zonder kernenergie of fossiel, kan dat?
Energietransitie in de MRA
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
LNG Pilots Effecten, milieuprestatie en potentieel van biogas en bio-LNG in Nederland.
LNG met haring 21 juni 2018.
Zero emissie personenvervoer
Synthesegas CH4 (g) + H2O (g) ⇄ CO (g) + 3H2(g)
Snel Groeiende luchtvaart: grijpt in op gehele energietransitie
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Verduurzamingsplannen Roghorst-west
De energietransitie Een aantal gedachten.
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
Transcript van de presentatie:

“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema: Smart Energy Mix Hogeschool Windesheim, Zwolle Donderdag 12 oktober 2006

Oil cost curve, including technological progress: availability of oil resources as a function of economic price

De grote drijvers achter Energietransitie - Aanstaande eind van easy oil - Politieke instabiliteit major resource holder Midden-Oosten - Zorg over leveringszekerheid Rusland en West-Afrika - Verharding internationale energiepolitieke verhoudingen - Drang onafhankelijker zijn bij strategische grondstoffen - Zorg over klimaateffecten

Brandstof(motortechniek)VoordelenNadelen Conventionele benzine en diesel - Grote reserves - Wereldwijd netwerk tankstations - Relatief goedkoop - Eenvoudig in gebruik - Emissie van S, N en fijn stof Gassen (LPG en CNG) - (Gering) milieuvoordeel bij emissies - Lagere pompprijs - Beperkte infrastructuur - Extra inbouwkosten - Extra tank in voertuig Biobrandstoffen - Zeer ruime reserves (bij ‘tweede generatie’conversie) - Eenvoudig bijmengen bij conventionele brandstoffen - Minder CO 2 -emissie - Duurder te produceren - ‘Eerste generatie’ conversie concurreert met voedselproductie Groen fossiel en FT-vergassing - CO 2 -reductie bij Groen Fossiel (sequestratie) - Superieure kwaliteit diesel van GTL, CTL en BTL (geen S, N en roet) - Gebruikt bestaande infrastructuur - Duurder te produceren Waterstof en brandstofcel- Geen emissies bij gebruik - Duurder (waterstof) tot zeer veel duurder (brandstofcel t.o.v. explosiemotor) - Volumineuze en zware tank nodig voor H 2 Hybride auto - Betere brandstofefficiëntie - Minder emissies - Duurder in aanschaf - Levensduur accu’s (nog) beperkt

Transitie Actie Plan volgens Task Force TransitiepadenTransitieplatforms Bijdragen aan CO 2 -reductieDuurzame mobiliteit Kansen voor NL bedrijfslevenNieuw gas / schoon fossiel Technologische haalbaarheidGroene grondstoffen Ketenefficiëntie Duurzame elektriciteit Gebouwde omgeving